ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Siknäs och Skärså  (läst 620 gånger)

2002-12-28, 19:30
läst 620 gånger

Britt-Louise Nyman

Hej!
 
Jag är mycket intresserad av fiskeläget Skärsås historia och undrar om något finns nedskrivet om denna underbara plats.
 
Skulle också vilja veta om någon släktforskat om personer boende i Siknäs i Norrala vid mitten av 1800-talet. Min morfar var troligen därifrån. Hans far hette förmodligen Lars Persson och hans mor Stina Olsdr från Sjettene.
Tacksam för svar.
Mvh/Britt-Louise Nyman

2002-12-30, 01:11
Svar #1

Dennis Westlund

Hej Britt-Louise!
 
Husmannen Lars Persson var född  1827 9/12 i Närby, gift 1856 26/10 med
Kerstin Olsdotter som var född 1827 14/6 i Sjettene.
 
Lars skall ha varit en bland de första som bodde året runt i Skärså.
 
Det finns inte så mycket skrivet om Skärsås historia men hembygdsforskaren Albert Andersson skrev en del artiklar som publicerades i Hälsinge kuriren för ett antal år sedan. Bl a en om Skärså. Tror också det är någon om din släkt för Albert härstammar visst därifrån han också. Fast detta kanske du visste redan.
 
Min farmors far var visst förmyndare till din mor och hennes syster sedan Per Sköld drunknade 14/2 1908.
 
Mvh Dennis Westlund

2002-12-30, 19:58
Svar #2

Britt-Louise Nyman

Hej Dennis!
 
Hjärtligt tack för de upplysningar Du givit mig. De är av stort värde.
 
Med vänlig hälsning
Britt-Louise Nyman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna