ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad hände i augusti 1853?  (läst 847 gånger)

2014-11-11, 21:44
läst 847 gånger

Utloggad Ylva Ternby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2017-06-29, 13:01
    • Visa profil
Jag har anor som var bosatta på öarna utanför Torhamn. Det var ett hårt liv på 1800-talet, påfallande många drunknade. I död- och begravningsboken för Torhamn noterar jag att under 10 dagar i augusti 1853 har 14 personer från Stenshamn dött (Torhamn CI:5, AD bild 306). Som dödsorsak står enbart D. Jag undrar om det är fel att tolka detta som drunknad? Där finns min ana fiskaränkan Anna Jöransdotter och även hennes syster Greta Jöransdotter och dennes man fiskaren Måns Berg.  Vet någon vad som hände i augusti 1853 och finns det något skrivet om detta någonstans?  
Med vänlig hälsning
Ylva

2014-11-11, 22:07
Svar #1

Utloggad Ylva Ternby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2017-06-29, 13:01
    • Visa profil
Jag bör kanske ta tillbaka min fråga. Vid närmare eftertanke är nog detta D = Dito. Därmed tolkar jag det som att det härjade en koleraepidemi på öarna ...
Bör nog sluta för ikväll
Med vänlig hälsning
Ylva

2014-11-11, 22:14
Svar #2

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Hej Ylva!
Det är nog så att dödsorsaken för alla de avlidna personerna är kolera.  
Koleran härjade i Karlskrona och på öarna runt omkring just i augusti och september 1853.
Provisoriska kolerakyrkogårdar inrättades lite här och var.
Jag tror att du kan hitta en hel del skrivet om koleran i Blekinge. Bl a finns det provinsialläkarnas femårsberättelser.  
Ev. kan du vända dig till Faktarummet på Blekinge museum och be om hjälp där.
M v h
Eva M K

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna