ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vislanda Vigda 1725 GID 858.19.57900  (läst 1512 gånger)

2006-08-13, 23:39
läst 1512 gånger

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1641
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:37
    • Visa profil
    • anygren.se
Den 4 Juli 1725 vigs Ingemar Persson i Ugnabygden men vad heter hustrun?  Enligt KGF heter hon Karin Svensdotter men enligt sökning i DISBYT verkar alla vara överens om att hon hette Martha Svensdotter. Jag kan inte läsa vad det står??  se GID 858.19.57900
Tacksam för hjälp.  
Annika  
 



2006-08-14, 03:05
Svar #1

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Annika!
 
Det står utan tvekan Karin Svensdotter i Fållen, men jag anser ändå att min anfader Ingemar Persson var gift med Märta Svensdotter, född i Spånhult och dotter till Sven Olofsson och Hillegierd Ingmarsdotter.  
Ingemars första barn, dottern Hillegierd föds i Fållen 1726. Modern nämns inte. 1729 föds min anmoder Britta, och då heter modern Martha. Sen kommer en hel radda med barn och modern heter Martha varje gång. 1750 nämns hela hennes namn, Martha Svensdotter. Dessutom finns en bouppteckning efter Marthas död 1787, som visar att hon var gift med Ingemar Persson och vilka hennes barn var.
 
Det finns två möjliga förklaringar.  
1. Prästen har skrivit fel namn i vigsellängden. Sånt händer.  
Men den här vigselnotisen är lite problematisk. Martha tycks vara född 1713, och om det är hon som gifter sig 1725, så skulle hon då vara 12 år och bara 13 år när hon får sitt första barn.
2. Ingemar gifter sig med Karin Svensdotter, som dör efter första barnets födelse. Han gifter om sig med Martha.
Då hinner Martha växa till sig lite, men det finns ingen dödsnotis för hustru Karin och ingen vigselnotis för Ingemar och Martha. I varje fall har jag inte hittat någon.
 
Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro. Kanske finns det någon annan som har ett bra förslag.
 
Hälsningar
Ingegärd

2006-08-14, 08:27
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Ingegärd mfl!
 
Var kommer uppgiften om att Martha (även Märta, namnen används tydligen synonymt i Vislanda under 1700-talet) Svensdotter skulle vara född 1713 ifrån? Jag har noterat hennes födelse som 1708 och att hon avled 1787.
Hennes födelsenotis har jag noterat ur Vislanda C:1 s 76, år 1708:
den 28 Maij April Swenß Barn i Röckla Märta
Test Elias Wießel hust Ingebor
i åker
 
I dödboken för Vislanda år 1787 står följande:
den 31 Maji Afled Änkan Märta
Swensdr i Spånhult
och begrofs den 10 Junii
80 år gammal af alder
[källa: Vislanda C:3 s 617, år 1787]
 
Slutsatsen av dödnotisen är att Märta Svensdotter bör vara född ca 1707. Fadern Sven Olofsson har bott först i Röckla och sedan i Fållen.
 
Vigselnotisen i Vislanda 1725 har en klar felskrivning av brudens förnamn. Det finns flera andra uppenbara exempel på att prästen i Vislanda skrivit fel i kyrkboken, vilket tyvärr ställer till besvär för oss. Kyrkboken är troligen förd i efterhand utifrån ett lösa lappar system skulle jag gissa på. Vissa barn saknas till och med i födelselängderna som borde funnits med.
 
Märtha Svensdotters far hette Sven Olofsson och var son till Olof Abrahamsson (c1632-1717) i Kalkalycke, Vislanda sn ohh Märta Persdotter (c1651?-1729). Sven Olofsson gifter sig 1707 8/6 i Vislanda k:a med Hillegiärd Ingemarsdotter (c1682-1718) ifrån Spånhult, en dotter till nämndemannen o frälsebonden Ingemar Månsson i Spånhult ohh Jana (Johanna) Andersdotter. Paret bor i Fållen (åtm. 1713ff). Tidigare i Rökla, Vislanda sn (i Röckla finns även en annan Sven tidigare som inte är identisk med SO). Sven Olofsson är även nämndeman. Jag har aldrig hittat att han bott i Spånhult, utan det är tydligen en felaktighet som hängt med (eller har jag fel? avled han i Spånhult med sin andra hustru? Hittar inte hans dödsnotis för tillfället). Han gifter sig 2:a ggn 2/2 1720 i Vislanda k:a m. Karin Persdotter ifrån Liana. I Spånhult brukar Sven Olofssons svåger, Hillegiärds bror, Sven Ingemarsson (död 1731) gården. I kyrkboken står det ofta bara Sven i Spånhult och Sven i Fållen. En bror till Sven Olofsson är Abraham Olofsson i bla Brohult. Denne är salpetersjudare 1711-(ännu 1716), men sedan soldat med namnet Broberg (Abraham Broberg). Denne Abraham Olofsson är nyckeln till varför det blivit fel med en konstruerad Sven Månsson bland Peter Wieselgrens anor. Tidigare genealoger har nämligen blandat ihop Sven Olofsson i Fållen och Sven Ingemarsson i Spånhult. Uppgifterna finns i Vislanda-Blädinge boken av Johan Karlsson (1967) s 61ff. Den muntliga traditionen om Wieselgrensnamnet som Peter Wieselgren har förmedlat (oriktigt!) har dels, tillika med slarv av hembygdsforskaren Johan Karlsson (som tydligen var den som konstruerade Sven Månsson i Fållen) varit grunden till felaktigheterna. En soldat Abraham Ingemarsson påstås enligt denne ha varit far till kyrkoherde Jonas Wieselgren i Lenhovda. Samme Abraham uppges vara bror till Hildegard Ingemarsdotter gift med Sven i Spånhult. I verkligheten var Abraham svåger till Hildegiärd (som moderniserats till Hildegard). Traditionen finns i Peter Wieselgren - en lefnadsteckning av Sigfrid Wieselgren (1900) och har därifrån oriktigt återgivits av hembygdsforskare. En titt i Allbo härads domböcker ger vid handen att nämndemannen Sven i Fållen bär patronymikonet Olofsson.

2006-08-14, 08:48
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tilläggas kan att den Ingeborg i Åker (Vislanda sn) som var fadder vid Märtas dop 1708 är Sven Olofssons syster och min anmoder. Ingeborg Olofsdotter (c1673-1748) gift 1694 13/5 i Vislanda med Gumme Carlsson (då ifrån Trästen) (c1657-1731) som var bonde i Trästen, sedan i Åker och sedermera (ca 1716/1717) i Kalka(mo)lycke, alla i Vislanda sn. Gumme Carlsson var son till frälsebonden Carl Gummesson i Snöreshult ohh Bengta Åkesdotter, en dotter till nämndemannen Åke Bengtsson i Fållen ohh Hillegierd Andersdotter. En annan dotter till Åke Bengtsson var Karin Åkesdotter gift med en Anders (i Fållen? ovisst var) som var föräldrar till Jana (Johanna) Andersdotter gift med Ingemar Månsson i Spånhult som hade dottern Hillegierd Ingemarsdotter gift med Sven Olofsson. En ingift släkt med andra ord!

2006-08-15, 00:29
Svar #4

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Niclas!
 
Tack för en grundlig genomgång!
Uppgiften att Märta Svensdotter föddes 1713 har jag hittat någonstans, minns inte var. Jag kontrollerade den och konstaterade, att Sven i Spånhults dotter Martha döptes 8 maj 1713, så det godtog jag. Det var inte förrän långt senare, som jag började fundera på hennes ålder vid giftermålet. Bra att jag har fått det rättat.
På tal om en ingift släkt, så fortsatte den vanan. Ingemar Perssons och märta Svensdotters dotter Britta gifte sig med Sven Andersson i Piggaboda. Han var son till Anders Ingemarsson, en bror till Hillegierd Ingemarsdotter!
 
Hälsningar
Ingegärd

2006-08-18, 12:10
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ingemar Persson nämns boende i Mjöhult i maj 1725. Hans första hustru hette Kerstin Gummesdotter och hon avled 1723 (bgr 17/11) endast 19 år gammal. Denne första hustrus kusindotter  är Märta (Märit) Svensdotter i Fållen som Ingemar vill gifta sig med i ansökan i maj 1725. Detta beviljas, vilket även bevisar att notisen i Vislanda vigselbok är korrupt vad gäller förnamnet på bruden.  
Vilken är Ingemars första hustru? Vid deras vigsel i Vislanda 1722 10/6 var Ingemar ifrån Mjöhult och bruden Kerstin Gummesdotter ifrån Värmanshult. Vem är hon dotter till? Hur är hon släkt med Märta Svensdotter i Fållen? Endera av Märtas föräldrar: nämndemannen Sven Olofsson (bördig ifrån Kalkalycke) eller  hustrun Hillegierd Ingemarsdotter (ifrån Spånhult) är således kusin till Kerstin Gummesdotter.

2006-08-18, 12:25
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Svarar på min egen fråga. Fann svaret på anbytarforum... Släktskapet ser ut på följande vis:
 
Per Larsson , f ca 1628 , död 1718 i Rödjan, Vislanda sn ; bonde i Rödjan, Vislanda sn  
Gift senast 1656 (mtl) med Elsa Nilsdotter , f ca 1638? , död 1716 i Rödjan, Vislanda sn, bgr 19/2 1716, 78 år g:l  
döttrar:
Märit Persdotter
g.m. Olof Abrahamsson i Kalkalycke
   son:
       Sven Olofsson, nämndeman,i Fållen
       g.m. Hilegierd Ingemarsdtr ifr. Spånhult
        dtr: Märta Svensdtr g.m. Ingemar Persson
Ingrid Persdotter
  Gift 1699 15/10 i Vislanda k:a med Gumme Jönsson i Värmanshult, Vislanda sn (c1639?-1718)  
omgift 1719 375 i Vislanda k:a med Samuel Persson ifrån Ugnabygden, Vislanda sn (f 1696 i Ugnabygden, döpt 2/3 1696),  
  dtr i 1:a giftet: Kerstin Gummesdotter g.m. Ingemar Persson i Mjöhult (bördig ifrån Ugnabygden)
 
Tilläggas kan att det var en mycket ingift släkt. Ingemar Perssons bror var Samuel Persson i Värmanshult som alltså var gift med hans svärmor i dennes 2:a gifte. Hans bror var alltså hans svärfar!

2006-08-19, 00:30
Svar #7

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Niclas!
 
Så intressant! Men det blir ju en anförlust till.
Var i Anbytarforum hittade du uppgifter om Kerstin Gummesdotter?  
Jag kände bara till tre av Gumme Jönssons och Ingrid Persdotters barn: Karin f 1701, Jöns f 1710 och Arne f 1713. Det finns ju ett rejält utrymme mellan Karin och Jöns.
 
Hälsningar  
Ingegärd

2006-08-21, 20:25
Svar #8

annika.nygren@telia.com

Mycket givande svar på en utkastad fråga. Som ny på detta lär man sig mycket av hur mera erfarna forskare resonerar, TACK.  
 
ANNIKA

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna