ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Virestad, boupp 1762  (läst 538 gånger)

2012-08-17, 19:42
läst 538 gånger

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Behöver hjälp att tyda släktskapen i följande bouppteckning efter Håkan Jonasson i Lindås, Virestad som dog 1762.
 
Vad jag kan se i första bilden är att det namnges en rad med farbröder till dottern Kerstin Håkansdotter?
Vem är Ingeborg Nilsdotter som nämns i slutet? En första hunstru till Håkan?
Paret Håkan och Elin fick även en dotter Ingeborg samma år 1762 som fadern dör, men hon står ej med i denna bouppteckning, var hon för liten för att tas med?
 

 
I andra bilden nämns att hustrun Elin Nilsdotter hade en far Nils boende i Lindås?
 

 
Meddelandet ändrat av jlob 2012-08-17 19:54

2012-08-17, 21:18
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15308
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 19:26
    • Visa profil
Hej Linus.
 
Svar på din  fråga om  dottern Ingeborg:
Det står i bouppteckningen att  änkan Elin äfven nu är hafvande.
 
MVH  
Eva Dalin

2016-02-07, 01:20
Svar #2

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Svarar på mina egna frågor då jag nu löst mysteriet:
 
Håkan Jonassson dog i princip samtidigt som sin mor, Ingeborg Nilsdotter, varför farbröderna tas upp som tillsammans med Håkans änka vardera ärver en sjättedel efter modern. Tack vare ortnamnen på bröderna har jag återfunnit Nils Jonasson (1714-1774) samt Lars Jonasson (1720-1795).
 
Håkans dotter Ingeborg föds i juli 1762 och är precis som Eva skriver den som ligger i magen i bouppteckningen. Hon får namnet efter sin avlidna farmor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna