ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jordebok 1650 bild 454 SVAR  (läst 1387 gånger)

2016-02-23, 10:23
läst 1387 gånger

Utloggad Bertil Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:33
    • Visa profil
Vem är personen som köpt dessa två gårdar?

2016-02-23, 13:38
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Föreslår Rein Leijen, kanske egentligen Rein van Leijen, som torde vara en holländare.

2016-02-23, 18:10
Svar #2

Utloggad Bertil Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:33
    • Visa profil
Mja, hittar ingen svensk adelsman med det namnet. Det måste ju röra sig om en adelsman, eftersom han tituleras Wälborne. Det är lite snopet att inte lyckas tyda detta, eftersom personen i fråga förekommer som köpare/ägare till åtminstone ett tiotal gårdar på sidorna före och efter den inklippta bilden.
Jag spekulerade länge Leijonhufvud, men hittar definitivt ingen med namn Rein(hold) i den släkten.  
 
Tacksam för fler tolkande ögon!

2016-02-23, 19:12
Svar #3

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Jag får det till
 
Rein Leijenhuuß
 
vilket kanske är
 
Reinhold Leuhusen
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Leuhusen_nr_324
 
Hälsningar
Irene

2016-02-24, 07:22
Svar #4

Utloggad Bertil Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:33
    • Visa profil
Bingo, Irene! Stort tack.
Med denna tolkning tycker jag de många anteckningarna med hans namn stämmer. Eftersom jag dessutom vet att åtminstone några av gårdarna är i andra händer bara några år senare styrks saken eftersom han dör 1655.
Förvånas ständigt av dessa stockholmare som handlade vilt med jord i de småländska obygderna. Hur kunde de bedöma rimligheten av det de köpte?
/Bertil

2016-02-25, 10:43
Svar #5

Utloggad Bertil Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:33
    • Visa profil
Jakten på gårdens ägare går vidare!
Jag behöver hjälp med att fylla i luckorna och kontrolläsning av följande

”[Norra Krufvebo] 1698 indragit till Kongl. Maijt och Cronan för Gref Lillies gravationer efter Kongl. Red. Coms. Bref af d: 18 Nov. samma åhr. ............... Knut (?), Lars, Knuth och Håkan”
 
 
”Sal. Reiner Leienhuus kiöpt ifrån Kongl. Majt. och Cronan och såsom gammalt Militiehemman ................. 638 och 652 Rta (?) 4½ pro Cento efter Commer Collegii bref af d. 22 Decemb åhr 1649. och ty Kongl Majts lösen förbehålles, possid: nu af Sal. Gref. Gustaf Lillies Erfwingar”

2016-02-25, 22:18
Svar #6

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Kan bidra med något ytterligare, dock med två
frågetecken, men de går kanske att lösa genom
att kontrollera andra notiser i jordeboken.
 
1698 Jndragit till Kongl. Maij:tt och Cronan för Gref Lillias Gravationer effter Kongl. Red. Com. bref af d: 18 Nov. samma Åhr
Landz Gevaldig. på lähn
Cnut(?) Lars, Cnuth och Håkan
 
Sal. Reiner Leienhuus Kiöpt ifrån Kongl. Maj:tt och Cronan och såsom gammalt Militiehemman Emillan 1638 och 1652 ? 4½ pro Cento efter Cammar Collegii bref af d. 22 Decemb. An:o 1649 och ty Kongl. Maj:tt lösen förbehållen, Possid. nu af Sal. Gref. Gustaf Lillies Erfwingar”
 
Hälsningar
Irene

2016-02-26, 21:14
Svar #7

Utloggad Bertil Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:33
    • Visa profil
Tack igen, Irene!
 
Innebördsmässigt är de två återstående frågetecknen intressanta. Cnut (?) borde ha annan betydelse än att vara ett åbonamn. De tre följande namnen stämmer med de från GMR kända tre åboarna på hemmanet. Sista fjärdedelen av hemmanet är enligt noteringar öde. Om någon från sammanhanget kan föreslå annan betydelse än ett mansnamn vore det intressant.
 
Skrivningen Gevaldiger på lähn kan jag inte heller tolka innebörden av. Jag finner att Gevaldiger bör betyda polisman på landsbygden, aka Länsman. Men vad är då innebörden av uttrycket?

Frågetecknet för krumeluren före 4½ procent tolkade jag som någon sorts ränteangivelse.  
 
Hur Rein Leuhusen haft anledning att köpa hemmanet kan möjligen förklaras av följande notering från SBL
 
 I sitt första äktenskap var Leuhusen gift med en dotter till finansmannen Mårten Wewitzer, adlad Rosenstierna, ...... Genom detta gifte hade han även blivit delägare i .... och i fordringar på kronan. De senare gjorde att Leuhusen 1649 kom i besittning av nära trettio kronohemman i Östergötland, Småland o Dalsland samt räntorna av mer än sjuttio skattehemman i samma landskap  

Ovanstående citat kan vara bakgrunden till hans åtkomst till den gård jag bearbetar. Kanske någon har kunskap om denna eller andra gårdar i sammanhanget?
 
Jag är väl medveten om att dessa frågor knappast är läshjälp, men eftersom bakgrundsmaterialet finns här tar jag mig friheten att fortsätta diskussionen även med dessa frågor.

2016-02-27, 09:09
Svar #8

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Hej igen Bertil
 
Landsgevaldiger på län = länsgevaldiger = landsfiskal
Se t ex TAB 8 Per https://www.adelsvapen.com/genealogi/Björnram_nr_300
(Du får kopiera hela länken och klistra in den, för av någon anledning blev det inte en hel länk)
 
Precis som du tvivlade jag på att det står Cnut först;
men nu kom jag på att det nog står sunt (latin) = (de) är
 
Och precis som du tror jag abbreviaturen framför före procentangivelsen
handlar om ränteangivelse, men jag känner inte till den och man vill ju
gärna vara säker.
 
Hälsningar
Irene
 
(Meddelandet ändrat av lisken 2016-02-27 10:31)

2016-02-27, 12:38
Svar #9

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1062
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 14:26
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Jag tror det står landsgevaldiger på löhn, dvs att allt som gården räntade var hans lön.
 
Mvh
Anneli

2016-02-27, 12:41
Svar #10

Utloggad Bertil Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:33
    • Visa profil
Irene, Din hjälp är ovärderlig!
 
Nu tycker jag nog själva tydandet är klart. Sunt som ger betydelsen [Åboarna] är ... ger ju precis den innebörd vi ville se. Jag undrar dock fortfarande vad anteckningen Landsfiskal alt. Länsman  innebär i sammanhanget. Var det han som hade verkställt  indragningen av hemmanet i sin roll som kronofogde/utmätningsman??  
Andra förslag eller synpunkter välkomna.
 
Jag vill gärna föra över diskussionen till ämnet Leuhusen nu för att kanske få napp från personer som haft anledning att intressera för hans jordinnehav. Kan någon tipsa om man själv kan flytta en hel konversation?

2016-02-27, 13:03
Svar #11

Utloggad Bertil Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:33
    • Visa profil
Anneli!
 
Trevligt att se även dig i denna konversation.  
 
Du är lika bra som Google som hävdar att de har svaret innan frågan är ställd. Så ser det väl ut nu i denna tråd eftersom vi skrev inlägg parallellt.
 
Du tror alltså att man gjorde hemmanet till ett tjänstemannahemman, dvs att jordeboksräntan skulle gå direkt till landsfiskalen. Tänk om man hade haft en uppfattning om hur många mantals räntor som var en rimlig lön. Eftersom Gustaf Lillie ägde många gårdar i grannskapet skall jag nog undersöka om fler av dessa har samma anteckning.
 
Dessutom, psss det för frälsegårdar ofta står vilken adelsperson räntan skall tillfalla borde ju rimligen motsvarande notering återfinnas för en kronotjänare som här. Jag får följa upp det också. Kan inte påminna mig ha sett något sådant.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna