ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vederslöf-vigsel  (läst 498 gånger)

2006-04-28, 18:30
läst 498 gånger

Utloggad Lena Lassen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 467
  • Senast inloggad: 2016-03-13, 12:58
    • Visa profil
Hej!
Finns det någon som kan hjälpa mig att läsa vad som står på sid 231, Vederslöf C:2 - vigsel 1789 nr 1.
Mellan enkomannen Sven Nilsson fr. Alvestad, Aringsås sn samt pig. Karin Jönsdotter i Willtofta, Långaryd sn.
Där står mycket mer som jag inte kan läsa.
Vore tacksam för hjälp!
MVH Lena

2007-02-05, 16:56
Svar #1

Utloggad Peter Sigfridson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2016-08-14, 01:14
    • Visa profil
Hej. N.1 Martii den 5 utfärdades lysning til ägtenskap för Enkoman Sven Nilsson ifrån Afvastad Storegård Aringsry Socken, och Pigan Karin Jönsdotter (W)illtoffta Långaryd, som wistades nu hos (Borgaren l. Bagaren) Palmquist. Sven lemnade behörig attest om sig ifrå herr Probsten Renner af den 3 denn(å?)s, och Boupteckning med Afwittring af vice häradshofding Lars Stark förrättad den 5 Apr. 1787, samt en sedel ifrå sina Barns förmyndare Johan Bengtsson i Alfvastad, at han hade intet emot Giftermålet. Karins Moder Enkan Ingrid i (W)illtoffta Badestuga och Karins Broder (...)karlen Måns Jönsson, här i Staden, åtföljde af Kyrkowärden Gudmund i (W)illtoffta Söregård, hafwer af sin Giftomannarätt Samtyckt til ägtenskapet. Som Boupteckningen icke war upwist på Tinget, så togs deraf en Afskrift at ligga här i förwar. Sven blef död den 19 Martii då 2:ra (gången) lyst war, men som dödsfallet war mig obekant, så lystes ock 3:ie gången den 2(2) ejusdem. Hälsn. Peter.

2007-02-17, 15:07
Svar #2

Utloggad Lena Lassen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 467
  • Senast inloggad: 2016-03-13, 12:58
    • Visa profil
Hej Peter!
Hjärtligt tack för Din hjälp med Sven Nilsson och Karin Jönsdotter.
Detta gör att jag kan fortsätta med denna familj.
Mvh Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna