ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Holländare söker halvbror  (läst 701 gånger)

2014-11-03, 16:08
läst 701 gånger

Utloggad Rune Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2019-01-29, 19:58
    • Visa profil
en släktefterlysning som nått mig på en grupp för sjömän på Facebook:
Vintern 1953-54 låg ett ångfartyg HVGLAND? infruset i Stocka i Hälsingland.  
En av sjömännen hette Pieter Grabijn, han  var av holländskt ursprung men bodde då i Australien.  
Pieter  träffade en flicka som hette Ingegärd, tycke uppstod, men när isen gått lämnade HVGLAND Stocka.
Sju år senare träffade Pieter sin son från Stocka och fick då veta att Ingegärd dött tre månader efter det sonen fötts.
 
Pieter har ytterligare en son, nu bosatt i Holland och han berättade detta för sonen på gamla dar, min källa misstänker att den gamla sjömannen misstagit sig på några punkter, det kan även t.ex. ha varit någon annan hamn längs norrlandskusten men sonen i Holland söker i alla fall sin halvbror.
Alltså: sent 1954 födde en Ingegärd en UÄ son någonstans i Stocka/Hudik Ingegerd dog sedan strax derefter.
Den som tycker detta är för färskt får gärna kontakta mig direkt
 
(Meddelandet ändrat av RuneM 2014-11-03 17:44)
 
(Meddelandet ändrat av RuneM 2014-11-03 17:45)

2014-11-03, 16:55
Svar #1

Utloggad Rune Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2019-01-29, 19:58
    • Visa profil
....
 
(Meddelandet ändrat av RuneM 2014-11-03 17:42)

2014-11-05, 19:07
Svar #2

Utloggad Britt-Marie Holmsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
Hej Rune! Har du inget namn eller födelsemånad på sonen?? Om sonen är född i tex december måste ju modern avlidit -55.Vill gärna försöka hjälpa dig men lite mer uppgifter skulle inte skada.

2014-11-05, 20:21
Svar #3

Utloggad Rune Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2019-01-29, 19:58
    • Visa profil
Britt-Marie
Tyvärr har jag inget mer, som du skriver bör sonen ha fötts i sept-dec -54. och modern (Ingegärd) avlidit dec 54-mar -55.
Det är överhuvudtaget väldigt luddigt; en sjöman som på gamla dar berättar för sonen att det finns en halvbror som sjömannen tydligen träffat när halvbrodern var sju.
Tag då i åtanke att sjömannen då var gammal och att kanske minnet sviktade, även namnet på ångaren diskuteras, det måste vara felstavat.  
Det har framkastats teorier att sjömannen låg infrusen i Stocka men åkte till Glada Hudik och där träffat Ingegärd. Kanske.....

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna