ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Gård i Henninge- Hälsingland  (läst 518 gånger)

2005-09-13, 20:04
läst 518 gånger

Anette Engstrand

Hej !Kanske platsar inte min fråga riktigt här då det inte är någon släktforskning, men ibland tar nyfikenheten överhand och man bara måste fråga sej fram. Under det sista året har jag passerat genom Henninge ett antal gånger, sedan första gången har jag sett en gård som är igenvuxen och troligen är obebodd.När man passerat Henningeskylten så ligger den en bit upp i backen dold bland träd och buskar på hö sida från Holmsveden hållet.Vad är det för typ av gård? varför är den övergiven och vad bodde det för folk där en gång? Ett underbart litet samhälle detta Henninge som speglar sej i den vackra sjön,vad har gjort att detta samhälle har vuxit upp? skogen el järnvägen? Själva bygden är väl så viktig.Historien om varje samhälle säger så mycket om oss som person och vad som fick oss att stanna el flytta därifrån. Det vore roligt om någon kunde ge mej lite fakta och i nästa resa genom Henninge så tänker jag nog stanna för att se mej om.
Tack från Anette

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna