ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: UKNA 172.21.39600  (läst 2483 gånger)

2011-01-06, 00:59
läst 2483 gånger

Utloggad Kalle Holmström

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 14:11
    • Visa profil
    • www.sailingfreedom.com
Hej alla Ukna, Kolsebro, Edsbruk forskare..
Jag har återupptagit forskandet över min gren Holmström efter 1 års uppehåll. Har åter försökt reda ut den klurige Petter Holmström.
Han var Trädgårdsmästare på Stensnäs. Levde i Ukna och fick flera barn.
Jag har en skärmdump som jag behöver få hjälp att tolka..
Detta är hans barn Eva Greta, 1764.
Jag ser en gudfader Jonas Holmström, vill veta vad som står mer. Vad står innan Petters namn? Vem var de andra?
http://www.sailingfreedom.com/Images/art/eva.html
Petter dyker upp från ingenstans, vart är han ifrån? Petter dör 1785 och enligt dödsboken skall han vara född 1723. Går nu igenom allt runt om honom för att finna svaret.

2011-01-08, 00:42
Svar #1

Utloggad Kjell Gärme

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2013-04-27, 21:35
    • Visa profil
Hej Kalle!

Tyvärr har jag nog inte så mycket att komma med men jag ser i hans bouppteckning att han var gift minst två gånger och att vid hans frånfälle fanns fem barn i livet, tre från hans förra äktenskap och två från hans senaste. Kanske kan du hitta lite mera i andra Holmströmars BoU.

Tjust häradsrätt FIIIa:13 (1785-1785) Bild 821 / sid 1537

Tjust häradsrätt BouReg:1 (1685-1800) Bild 75 / sid 137

Bilderna har jag hämtat från AD OnLine enligt de källhänvisningar jag angivit.

Hoppas att det här kan var till någon hjälp i ditt sökannde efter Petters historia.

Med vänlig hälsning
Kjell på Rickardsgården

(Meddelandet ändrat av rickardsgarden 2011-01-08 00:44)

2011-02-20, 19:04
Svar #2

Utloggad Carina Andersson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2011-05-27, 08:08
    • Visa profil
Hej Kalle !

Jag har också letat efter denne Peter Holmströms föräldrar i åratal, likaså har jag letat efter var han kan ha bott innan han bodde i Kolsebro.
Sonen Carl Fredric Holmström hade en dotter Anna Maja Holmström som enl HFL tjänar hos inspector Ekman Denne var gift med en Anna M. Holmström född 4/3 1755 i Elfverstad (enl HFL)(Elfverstad =Älvestad socken). Jag funderade på om hon tjänade hos sin faster och farbror, och nu kollade jag upp det på genline, som jag måste läsa på biblioteket, har det inte hemma.  

Maria Helena Holmström född 19/1 1755 Älvestad. Jag har svårt att läsa orten, det kan möjligen vara Börringe. Trädgårdsmästaren vid ---? Peter Holmström och hustru Anna Maria Frestadias dotter född d 19 om natten. Testes: Jöns Simonsson ibid, Nikolaus Björkegren, Trädgårdsmästaren vid Carlshof Carl Lennberg, G--? Gustaf Norling, Comministri hustru A Christina Krönstrand, hustru Brita Olufsdotter i Börring(?) pigan Maria Björkegren i ?Catharina Olufsdotter i Börringe(?) Klock---(?) dotter Segrid.

Börringe var ett säteri nära Carlshov.

Maria Helena var gift med trädgårdsmästare Anders Ekman, död 18/3 1834 på Stora Björka i Västra Ed . Anders Ekman fd Inspektor, född i Åtvid 1743 13/8 (?)Gift med efterlevande Anna Maria Holmström, utan barn. Begravd d 23. Dödsorsak Åldersdomsbräcklighet. 90 7/12 år. Källa Västra Ed EI:1 Vigsel o dödbok 1828-1861. Jag vet inte varför hon bytt namn från dopnamnet Maria Helena till Anna Maria. Hon flyttade 1834 till Eds Capell enl HFL Västra Ed AI:16 1829-1835. Jag har inte hittat hennes dödnotis.

Anna Catharina Holmström född 20/10 1753 i Kiölja, Älvestad (Kiölja=Kölja=bytte namn till Carlshov min anm)Döpt 22/10. Trädgårdsmästaren vid Kiölja Peter Holmström och hustru Anna Maria Frestadia dotter född d.20. Testes Översten och riddaren högvälborne Carl G von Roxendorff, Secret H Isaac Walin, Magister Frantz Jacob Ollman,M---Anders Bergström, Högvälborna Fru överstinnan H F de Geer (Roxendorrfs fru Hedvig Fredrica de Geer min anm) Mademoiselle Schönberg, Jungfru Marg.Törning, Jungfru Hedvig Spering (el Spring? min anm)

Källa dopnotiser:Älvestad C:1 Födde 1695-1773

Det är ett långt hopp till nästa dotter Eva Greta Holmström född 18/5 1764 Rostad, Ukna. De borde nog ha haft något eller några barn mellan 1755 -1764.

Var Holmströms fru Anna Maria Frestadia/Frestadius / Fristadia / Fristadius kommer ifrån har jag inte hittat, trots bläddrande i Herdaminnen och letande på flyktinglistor för finska flyktingar (Tänkte att om fadern var präst kan han ha kommit hit som finsk flykting på 1710-talet)

Om faddrarna:Det finns en del träffar på nätet om man googlar på vittnena.  Nicolaus Björkegren var friryttare och rusthållare i Älvestad.  
Carl Gustaf von Roxendorff på Kölja / Carlshov var chef för Kalmar regemente 1747-1757 och landshövding i Kalmar Län och på Öland 1757-1774. Det första storskiftet i Östergötland genomfördes på Kölja på hans initiativ.

Petter Holmström har alltså varit på en el två stora gårdar i Älvestad. Han var också dopvittne där 25/9 1754 till Anders Perssons dotter Kristina och 29/9 1756 till ryttaren Nils Westerbergs son Carl.

Ang Petter Holmströms föräldrar så har Björn Holmström skrivit ett inlägg under Ukna 5/1 2005. Där skriver han om en Olof Persson, död 20/4 1778 Kolsebro, enl bouppteckning född 1699. Gift 4/11 1722. Några av hans barn antog namnet Holmström. Jag antar att han fått den uppgiften i bouppteckningen. När jag tittat på PLF CD I (Person och lokalhistoriskt Forum i Oskarshamn) så finns en Olof Persson från Kolsebro  Gift I 4/11 1722 i Ukna med Helena Carlsdotter från  Skiälkhammar (Stjälkhammar min anm) Helena död 9/5 1756 i Kolsebro av brännsjuka 58 år.

Gift II 12/10 1760 i Ukna med Annika Jonsdotter Kolsebro. Han var då änkling i Kolsebro. Annika död 9/3 1777 i Kolsebro pga frossa, 51 år.

Barn i första giftet:
Peter född 3/7 1723 Skiälkhammar, Ukna
Carl född 21/2 1725 Kolsebro
Catharina född 26/2 1729 Kolsebro
Anders född 4/11 1731 Kolsebro
Maria född 9/12 1735 Kolsebro
Jonas född 10/3 1740 Kolsebro

Barn i andra giftet
Johan född 12/10 1761 Kolsebro, död 6/3 1770 i Kolsebro pga koppor 8 år 5 mån.

Oluf Persson död 20/4 1778 Kolsbro Ukna 79 år gammal pga frossa. Rusthållare.

Då skulle äldste sonen Per född 3/7 1723 i Skiälkhammar, som är inom synhåll för Kolsebro, vara Petter Holmström. Åldern i dödboksnotisen stämmer i så fall väldigt bra.

Nu är det här teorier, och jag vet att man ska kolla upp allt i originalhandlingarna innan man sprider det vidare, men jag har av olika anledningar inte möjlighet att göra det nu. Jag vill bara ge dig ett uppslag att forska vidare på, och jag hoppas att du kan hitta mer uppgifter tex i Älvestad socken.  

Jag garanterar inte heller att jag läst dopnotiserna rätt, de var bitvis svårlästa.

Om Carlshov kan man läsa på Bolaget Carlshofs Egendom www.carlshofsegendom.se  

Hoppas du kommer vidare, och i så fall vore det roligt om du skrev en rad här!

Med vänlig hälsning

Carina

2011-02-20, 23:04
Svar #3

• Anbytare *
    • Visa profil
Hej igen Kalle !

Upptäckte att jag skrivit under rubriken läshjälp, det var ju lite fel, men vill ju svara dig där du ställt frågan. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig så mycket med läshjälp till Eva Gretas dopnotis: Wittnen Magister Georg Fried. (Friedrich ?? min anm) Dej--? Monsieur Traneus (el Franck?) Frier(?) Tranous (Det fanns några Tranaeus i Ukna, min anm) ----(?) Jonas Holmström vid Stensnäs (troligen Petter Holmströms bror min anm) Madam Åhlund Greta Johansdotter Rorstad---Kindbergs hustru och pigan Maria Olofsdotter i Kolsbro (?)  

Egentligen borde kanske den här diskussionen flyttas till socknar:Ukna ?? Det förra inlägget var mitt första inlägg på anbytarforum, så jag var inte tillräckligt observant.

Hälsningar Carina

2011-02-22, 00:44
Svar #4

Utloggad Bo Persson

• Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6952
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:17
    • Visa profil
Ukna C:3, s. 189:
Född 1764 18/5:
Eva Greta Träggårdsmästaren Petter
Holmströms och Hustru Anna Maria Fristadias dotter
i Rostad och Christnades den 20 Ejusdem. Wittnen
Magister Georg Friedrich Dyk, Mäster Franck i Tiustad
Fredrich Tranæus, och kutsken Jonas Holmström wid
Stensnäs. Madame Åhlund, Greta Johansdotter i Tiustad
Mäster Kindbergs Hustru och Pigan Maria Olofsdotter
i Kålsebro

Det finns ingen bouppteckning efter Olof Persson i Kolsebro. Åldersuppgiften kommer från dödboken.

Det är mycket som tyder på att Olof Persson är far till Peter Holmström; åldersuppgiften vid Holmströms död är som redan påpekats ganska korrekt m.h.t. födelsedatumet och de andelar i rusthållet - 10 delar i 1/4 - stämmer väl överens med 4 bröder och 2 systrar (2/10 per bror, 1/10 per syster). Till uppräkningen av Olof Perssons barn ovan kan läggas att Carl född 1725 dog redan samma år 12/5, men att nästa son fick samma namn, Carl, född 1726 25/6. Olof Perssons hustru Helena Carlsdotter var dotter till Maria Lorentzdotter (dotter till rusthållaren Lorentz Uddesson Grijs/Sundsten/Stenbom i hans första gifte med Elin Nilsdotter) i hennes första äkenskap med Carl Andersson Lindgren, som gick ut i fält i nordiska kriget, befann sig i Polen 1705, men återkom inte, varefter änkan gifte om sig 1714 6/1 med Hemming Schenström. Dessa personer har diskuterats tidigare i forumet.

2011-02-24, 02:26
Svar #5

• Anbytare *
    • Visa profil
Tack så jättemycket, Bo Persson, för läshjälp och informationen om Peter Holmströms bakgrund. Blev jätteglad att få veta Helena Carlsdotters föräldrar - speciellt som Udde Larsson Grijs (Lorentz Uddesson Grijs far) är en anfader på min farmors sida. Intressant är också att ett av dopvittnena till Eva Greta Holmström är Mäster Frank i Tiustad, högst troligt Olof Frank, gift med Eva Nora Strömbom, dotter till Isac Strömbom och Anna Maria Florin. Isac Strömbom var bror till en anfader på min morfars sida: Zacharias Persson Strömbom. Anna Maria Florin var i sitt första äktenskap gift med en annan anfader: Johan Mickelsson Robbert. Ja, detta har väl inte direkt något allmänintresse...

Det var verkligen roligt att komma vidare på Peter Holmström och hamna på Udde Larsson Grijs igen, även om det nu inte är helt säkert.
Vill passa på att tacka dig för att dina inlägg på forumet hjälpt mig med intressanta uppgifter ett flertal gånger, tex om släkten Grijs.  

Jag har letat lite efter Carl Andersson Lindgren, som du nämner, men inte hittat något, mer än en Carl och Maria i Skiälkhammar, Ukna som får sonen Andreas 18/2 1703. (Källa PLF CD I) Kan det vara Carl Andersson Lindgren och Maria Lorentzdotter ? Var kan jag hitta fler uppgifter om Carl Andersson Lindgren ?

Vänliga hälsningar

Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna