ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gullgruvans uppfostringsanstalt  (läst 3897 gånger)

1999-10-19, 12:24
läst 3897 gånger

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Är det någon som vet något om Gullgruvans uppfostringsanstalt? Enligt upplysning som jag fick från Arbrå församling för några år sedan hade min morfars far varit på Gull??? uppfostringsanstalt. Nyligen berättade min mor för mig att hon sett ett program på TV som handlade om Gullgruvans uppfostringsanstalt i Hälsingland, dit vanartiga pojkar sändes i början av seklet. Var i Hälsingland det låg framgick inte av programmet, bara att det låg i Hälsingland. Är det någon som vet något mer om Gullgruvans uppfostringsanstalt? Har de något arkiv och hur tar man del av det?
 
Jag vore mycket tacksam för alla ledtrådar.

1999-10-19, 22:27
Svar #1

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Gullgruva (sic!) bruk, sedermera uppfostringsanstalt för vanartiga gossar låg och ligger i östra delen av Skogs socken i sydöstra Hälsingland invid Järvsjön söder om Marmen, mitt i skogen.  
 
Bruksherrgården blev anstalten för gossarna, men några vanartiga gossar brände ned den gamla herrgården med en mun fotogen på vindsisoleringen någon gång vid sekelskiftet. En ny herrgård byggdes upp, och denna gick på aktion för några veckor sedan, men bara låga bud gavs, så herrgården såldes inte. Om någon är intresserad av att köpa herrgården finns alltså tillfälle nu...
 
En kvinna vid namn Anna ... något har skrivit en uppsats om Gullgruva bruk. Sök i litteraturen om Hälsingland på Rötter!

1999-10-22, 14:58
Svar #2

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Lars Nylander!
Vad kostar herrgården?:-)
Skämt åsido, tack så mycket för upplysningarna.

1999-11-03, 20:01
Svar #3

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
I Hälsingekuriren var det nyligen en artikel om Gullgruva. Tidningen finns på nätet, och här är adressen till artikeln: http://www.halsingekuriren.se/hkn/visa.asp?textID=312616

2008-06-26, 09:58
Svar #4

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
Gullgruva herrgård
Olle Häger har skrivit om branden i Hemma i Hälsingland 1991. Den återuppbyggda herrgården ser ut som på bif bild och där finns också den skola som de vanartiga barnen gick i.
 
Kaj

2011-12-01, 08:21
Svar #5

Utloggad Inger Lundvall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 09:43
    • Visa profil
Är det någon som vet vart flickor på 1940 talet skickades när det var problem i hemmet med dem?
Min mamma ska tydligen vara skickad någonstans, varför vet jag inte, hon bodde i stockholm men vad jag har förstått så var hon skickad någon annanstans.
mvh
inger

2011-12-01, 12:32
Svar #6

Utloggad Eva Drewsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2022-09-09, 12:16
  • Adopterad släktforskare med dubbla släkter
    • Visa profil
    • http://www.adastra.org/Anor/Html
Hej Inger!
Eftersom din mamma bodde i Stockholm, kan du ta kontakt med Stockholms stadsarkiv, http://www.ssa.stockholm.se/sv/hem/, och där begära ut handlingar, som barnavårdsmannaakt t ex. Dom är mycket hjälpsamma om du förklarar vad det är du letar efter.
 
 
Man får betala en liten kopieavgift!
 
Mvh Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna