ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torsås, CI:1 Vigsel 1642-12-11 - Otidigt sängalag  (läst 957 gånger)

2010-07-04, 18:09
läst 957 gånger

Utloggad Johan Enhagen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 12:10
    • Visa profil


 
Torsås (H) CI:1 sidan 41
Den 11:e december ingicks äktenskap mellan Måns Larsson i Tjärekulla och Anna. Tydligen har allt inte gått rätt till eftersom de fick betala 2 daler(?) böter för otidigt sängalag.
 
Är det någon som kan ge mig hjälp att läsa de smaskiga detaljerna på rad 3 och 4?
 
Tack på förhand /
Johan E

2010-07-05, 00:09
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Johan!
 
Jag tyder texten såhär:
 
ANNO 1642. Dominica tertia adventus som war den
11. Decemb. wigdes Måns Larson i K[...]kulla widh sin hu:
stru Amia [...] den han tillförene på echtenskaps
lÿfte besåfuit hade, och [...]edgaf ? ? besluut
otidigt sängelagz böte. 2. dr.
 
Jag vill tyda kvinnans namn till Amia (som verkar vara ett ursprungligen franskt namn med betydelsen älskad), men Anna känns lämpligare i sammanhanget. Kanske någon annan vet bättre? Måns Larsson hade hursomhelst lovat henne äktenskap och därefter besovit henne. Han hade därefter mycket riktigt gift sig med henne, som han lovat, men eftersom han i vilket fall som helst besovit henne före äktenskapet var ingånget tvingades han efter beslut böta 2 daler för otidigt sängelag (jag blir dock inte klok på vem som beslutat detta - det borde ju ha varit domkapitlet, som brukligt, men jag får tyvärr inte ut något vettigt av orden i texten).
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-07-05, 11:08
Svar #2

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Det står och vthgaf efft(e)r oerebroos besluut dvs Örebro beslut.
Christer Kalin

2010-07-05, 18:35
Svar #3

Utloggad Johan Enhagen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 12:10
    • Visa profil
Tack så mycket!
 
Intressant att de då lade ner så mycket arbete på vad vi idag skulle uppfatta som helt normalt. Normerna har verkligen ändrats genom åren.
 
Vilken myndighet i Örebro kan det ha varit som tog beslutet?
 
mvh / Johan

2010-07-05, 20:33
Svar #4

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:19
    • Visa profil
Johan, det var prästen i socknen som dömde för otidigt sängelag. Han hade ju koll. Dessutom inte så ovanligt brott. Hänvisningen till Örebro beslut, avser troligtvis Örebro stadga från 1617 års riksdag i Örebro. Då antogs bl.a. en religionsordning som förbjöd svenskar att bli katoliker, med dödsstraff elller landsförvisning som straff.Och säkerligen berörde frågan om sex före äktenskapet, vilket förnärmat prästeskapet.
 
Vänligen,
Calle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna