ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torsås 22 november 1658  (läst 370 gånger)

2013-06-06, 22:45
läst 370 gånger

Utloggad Per Carlzon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2015-09-01, 02:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skulle behöva hjälp att tyda hela texten till denna skilsmässoansökan från 22 november 1658. Tyvärr har jag bara en kopia, ej originalet. Det jag själv tro mig har lyckats uttyda är följande. Men mycket återstår.
 
Admotum Reverende Epcellentissime & Amplissime Pator ??? Honorande
 
??? Kirstin Andersdotter i Skiörboda söker blifva frilagd ifrån sitt äktenskap med Pär Svensson och ledig till ett annat giftermål. Så är, så mycket mig veterligt är, sakens beskaffenhet denna. År 1651 ? Pär Svensson mandråp och för den ? skull flydde han åt Blekinge havandes med sig en kona vilken han tillförne hade besovit. Med vilken ? han ? med i några år. I ? tid hade Pär Svensson sökt friad men hade ingen kunnat nå. Då alldenstund ? Pär Svensson så länge hade varit borta och är fredlös hade och ? med sitt ? horeri förbrutit sitt äktenskap hade hon den förhoppning hon skulle kunna ifrån sitt äktenskap med Pär Svensson avvärjas ? uti denna saken ? att ? berätta…???  Torsås den 22 Novemb A.1658.
 
Mvh Per

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna