ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Södra Unnaryd (N), Dödsnotis  (läst 721 gånger)

2005-03-19, 15:11
läst 721 gånger

Yvonne Sakat

Hej, kan någon hjälpa mig att tyda hela texten i Södra Unnaryds dödbok. 1784-02-20 avled hustru Märtha Eliasdotter i Bökhult genom självmord. Jag har kunnat läsa att hon skar halsen av sig med en kniv men kan inte tyda hela texten. Tacksam om någon kan hjälpa mig.
 
Hälsn. Yvonne

2005-03-20, 08:07
Svar #1

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Hej Yvonne
Så här har jag tolkat det, (?) betyder att jag inte är helt säker på ordet före:
 
7 Martii begrofs efter urtima(?) tingsrättens utslag af d. 24 febr i stillhet på kyrkogd hust. Märtha Elias dr ifrån Bökhult hwilken sedan kort för Jul warit swår modig  och hufwudswag så at hon untaligen(?) af ledsnad till lifwet d. 20 febr. då hennes man och barn woro om morgonen nyligen utgångna till sitt arbete och sysslor med en knif skar halsen af sig så att hon strags dog. När hennes dotter kom in i stugan(?) ifrån sina sysslor i ladugården var hon redan död och blodet strömmade omkring henne
 
- Vilken tragisk historia!

2005-03-20, 14:20
Svar #2

Yvonne Sakat

Hej Neta,
 
Tack så jättemycket för hjälpen! Ibland är det ju jättesvårt att tyda texter och då är det bra att Anbytarforum finns.
 
Hälsn.
Yvonne

2005-03-20, 15:00
Svar #3

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Utan att ha sett texten, ordet som tydats som 'untaligen'? är kanske änteligen eller antagligen.

2005-03-20, 15:42
Svar #4

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Hej Heikki
 
Det skulle vara intressant att höra hur du tyder ordet. Här är bilden:
 

 
Jag ville också ha det till antagligen först men den lilla masken ovanför första bokstaven tyder på att det verkligen är ett u prästen skrev.  
 
Hälsningar Neta

2005-03-20, 16:49
Svar #5

Marianne Solli

Hei alle.
 
Kan ordet kanskje være unsaligen? Saligen kan jo bety med ingående i gudsriket, mens un foran betyr kanskje det motsatte?
 
Hilsen Marianne

2005-03-20, 18:05
Svar #6

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Det står faktiskt unteligen, men jag tror att det är fråga om ett ovanligt öppet a eller rent av ett skrivfel och skribenten ville säga änteligen.

2005-03-20, 19:45
Svar #7

Lotta Nordin (Lotta)

Jag skulle tro att det står unkeligen, alltså ynkligen.
 
Mvh//
Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna