ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Södra Hestra  (läst 855 gånger)

2012-07-08, 19:18
läst 855 gånger

Utloggad Palle Carlsson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2022-08-18, 14:10
    • Visa profil
Södra Hestra  

Jag kan läsa i Södra Hestra In- och utflytningsbok 1846-1860, bild 44, sida 69, att min farfars far ( på dansk oldefar ), Sven Carlsson född 13 august 1837, lämnade S Hestra och angav, att han flyttade till Falkenberg.  
Dit kom kom han inte enligt inflyttarboken. Kanske han stak til Danmark strax?  
I boken kan jag se, att hans kunnskapar i Katekismus var 'ringa' och att han 'har glömt mycket på det sistane' men jag har svårt att tyda resten.  
Kan någon hjälpa mig ?  
Palle Carlsson, Harlev, Danmark

2012-07-09, 00:21
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5088
  • Senast inloggad: 2024-11-06, 00:48
    • Visa profil
Hej Palle!

Prästen har skrivit anteckningarna så att de går in i varandra mellan kolumnerna, men till slut lyckades jag tyda allt såhär:
[Flyttar till] Falkenberg
[Stånd eller yrke] Gosse
[Läser innantill] försvarl.
[Läser utantill] L. Catech. någorlunda, St. Cat. likaså men glömt mycket på de sidsta Hufwudstyckena.
[Förstår] ringa
[Förhör] icke de sednare åren då han varit borta i Halland.
[Nattvardsgång] ej admitterad
[Äktenskaps ledighet] minderårig
[Koppslag] Skydds
[Finnes i kyrkobok] Carlsbo under V. Ekenäs(?).
När det gäller Falkenberg tänkte jag att man kanske syftade på pastoratet Falkenberg där Skrea församling ingick som annexförsamling, men tyvärr hittar man honom inte som inflyttad där heller.

Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-07-09, 11:53
Svar #2

Utloggad Palle Carlsson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2022-08-18, 14:10
    • Visa profil
Hej og tack Magnus. Jag tror, att det blivar svårt att spåra honnom i Halland - mindreårig, som är borta hemmifrån. Familieberättelsen är, att han ville undvika militärtjänsten och därför kom till Danmark.
Ännu en gång tack, mvh Palle Carlsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna