ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-06  (läst 4057 gånger)

2003-03-09, 12:12
läst 4057 gånger

Anna Bo

Hej!
Jag söker föräldrar till Brita Månsdotter född 1805-10-02 döpt 06.
 
mvh
Anna

2003-03-09, 13:52
Svar #1

Björn Stockman

Söker efter mjölnare Jacob Jansson Dalstedt f ca 1712. Födelseort är okänd. Han var gift med Catharina Tinglöf och vid sin död 1771, 61 år gammal var han bosatt i Alster, Karlstads landsförsamling.
Kan han ha något samband med släkten Hans Jacobbson - Dalstedt som Kerstin Malm har nämnt om här?
Mvh Björn Stockman

2003-03-09, 14:31
Svar #2

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-05-27, 09:10
    • Visa profil
Björn,
han är i a f inte någon bror till Hans, så långt jag kan se. Men jag ska undersöka det lite mer ingående jag kan kanske ha missat någon. Hans Jacobsson är född i Lernbo, Norrbärke.

2003-03-09, 16:32
Svar #3

Jessica Wahlén

Om någon kan berätta mer om min farmors farfars farfars mor Margareta Larsdotter, född i Woxna (f.1745 d.1821) skulle jag bli väldigt glad. Hon gifte sig med Kolare Mickel Hansson från Norrala (f.1744 d.1803) Om hennes bakgrund vet jag ingenting.

2003-03-10, 08:27
Svar #4

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Hej Jessica!
 
Jag har (i dagsläget) inget eget släktskap med Margareta, men en av hennes ättlingar, Anna Katrina (Kajsa) Hansdotter, född 1810 i Voxna, gifter sig med en släkting till mig, Abraham Andersson Lind (född 1808 i Voxna) och får bl.a dottern Maja Greta Lind (född 1830 i Voxna).
Så jag har alltså släktingar med Margareta med på sin anlista.
 
Jag brukar ibland forska bakåt även på ingifta och därför finns Margareta (Margta) Larsdotter och maken Mikael Hansson med även i mina databaser, men tyvärr känner jag inte till mycket mer om hennes bakgrund. Jag har för mig att hon uppges vara född inom församlingen... Men Voxna församling bildades väl 1759, ur Ovanåker... Så jag antar att hon är född i Ovanåker och där saknas det väl födelseböcker m.m för den tiden?
 
mvh Niklas Lindberg

2003-03-13, 23:07
Svar #5

Birgitta Andersson

Hej Jessica,
Margreta är dotter till Gruvfogden Lars Jansson-Woxell född 1718 i Norrbärke och Margta Pehrsdotter född 1720. De var bosatta i Njupa,Voxna. Lars dog 27/1 1792 och Margta dog 23/3 1804.
 
Margta Perhsdotter är dotter till Pehr Mårtensson som var åbo i Njupa och hans hustu Wahlborg.
Wahlborg var tidigare gift med en broder till Pehr som hette Mårten han var den första åbon i Njupa.
 
Det finns lite olika uppgifter om Pehrs bakgrund men han är trol. son till Mårten Påvelsson som år 1692 fått tillstånd att röja ett torp vid Njupa kronoallmänning mot erläggande av vanliga utlagor.
 
Mårten är i sin tur troligen son till Påfvel Andersson-Finne i Kvarnberg 1, Voxna (nu Los).
 
Påvel är troligen måg till bonden Hindrik Seffredsson-Kasakka. Påvel nämnes som bonde i Kvarnberg enl. 1634-1655 års jordebok.
 
Hindrik Seffredsson-Kasakka är troligen son till Seffre Pehrsson-Kasakka i Kvarnberg(Ylikylä), Ovanåker-Voxna finnmark (nu Los). Hindrik var brukare av Kvarnberg nr 1 år 1631.
 
Sigfrid (Seffre) Pehrsson-Kasakka skall enl. C.A Gottlunds Dagbok 1817 vara den första bofasta finnen i Kvarnberg (Ylikylä) Ovanåker-Voxna finnmark (Los). Hans kungabrev skall datera sig från 1618 och vara utgivet av Gustaf II Adolf. Han har invandrat från Savolax, Finland omkr. år 1600.
 
Hälsningar Birgitta

2003-03-13, 23:53
Svar #6

Birgitta Andersson

Hej Anna,
Jag har hittat följande familj
 
Måns Olofsson född 1770 i Färila socken. Inflyttad till Voxna från Ovanåker år 1804. Han var kolare och bosatt i Dalkarsbo, Voxna. Flyttade åter till Ovanåker år 1808.
Hustrun Brita Olofsdotter född 1764 i Ovanåkers socken.
Barn:
Olof 1795
Jonas 1798
Pehr 1801
Eric 1804
Brita 6/10 1805
Måns 16/11 1807
 
Hälsningar Birgitta

2003-03-14, 08:26
Svar #7

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-05-27, 09:10
    • Visa profil
Jessica!
Då kan jag fylla på med lite om Lars Jonsson Woxell. Han var född 1718-06-18 i Gruvriset (Hökbo), Norrbärke som son till Johan Olofsson Hök (1676-1764) o.h.h. (g.1717) Karin Larsdotter (1685-1759) i Gruvriset (Hökbo), Norrbärke.

2003-03-14, 20:45
Svar #8

Jessica Wahlén

Birgitta! Ursäkta en nybörjare men exakt vad innebar det att få ett kungabrev? Tack både till dig och till Torbjörn Näs för all info!

2003-03-14, 22:42
Svar #9

Birgitta Anddersson

Hejsan Jessica,
Jag är ingen expert själv men ska göra ett försök.  
Svensk statsmakt hade intresse för invandring med syfte att de skulle uppodla avlägsna vildmarker/ödemarker mot att de fick skattefrihet i vissa år. Kungl.Maj:t utfärdade särskilda s.k. torpebrev för dessa nybyggare.  
Det är en intressant historia kring svedjefinnar och även de ättlingar som kom i marktvister med bruksägare om vem som har rätt till torpen.  
Försök att låna via bibliotek två böcker som heter Utredning angående Under Bruk Skatteköpta Hemman och Lägenheter Åbokommittens betänkanden IV. Stockholm 1929, K.L. Beckmans boktryckeri.
Utredning angående Rekognitionsskogarna Åbokommittens betänkanden II. Stockholm 1919,K.L. Beckmans boktryckeri.
I dessa utredningar finns Njupa med. Sedan kan du kanske läsa något om svedjefinnar.
Hälsningar Birgitta

2003-03-21, 11:45
Svar #10

Utloggad Bengt Grufman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 00:10
    • Visa profil
VOXNA KYRKA: finns någon som vill göra gravstensinventering där? Speciellt intresserad av ev Grufman/Gruvman där, som ju även har en anfader porträtterad inne i kyrkan.

2003-03-21, 19:16
Svar #11

Birgitta Andersson

Hej Bengt,
 
Det finns inte någon gravsten på någon Grufmans kvar, jag har själv letat. Jag knäppte kort för några år sedan på de äldsta gravarna. För övrigt så bor jag granne med kyrkan så en inventering skulle jag kunna göra.
 
Hälsningar Birgitta

2003-05-28, 12:49
Svar #12

Utloggad Linda Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2008-02-06, 19:02
    • Visa profil
Jag har fått uppgift att det ska finnas en grav vid Voxna kyrka där Grufman ska ligga...men läser nu att det ej finns någon. Skulle uppskatta om någon vet mera om detta? Är graven borttagen? Finns det någon som har dokumenterat den graven när den fanns på bild?
 
Tack på förhand!
 
Linda Johansson

2003-08-28, 20:01
Svar #13

Lennart Persson (Lelle)

Jag försöker spåra en klensmed vid Husums såg i Grundsunda (Y) som hette Carl Stenbom. Född enl. Hfl 1760-11-26. Han var gift först med Sara Larsdotter f. 1763-10-21 enl. samma källa och senare med en flicka från Anundsjö (Y) vid namn Cristina Jonsdotter f.1794.
Beträffande Carl och Sara så framgår ingenstans var de kommit ifrån. Enligt  Hfl. Gundsunda/Husum såg, A1:2 sid. 112, 1809-19 skulle Carl och Sara ha gift sig 1804.Men det finns barn födda före 1804 i familjen, nämligen Elisabet Carlsdotter född 1792 okänt var. Alltså har någon av parterna ett oäkta barn eller så har någon av dem varit gift tidigare.
 
Via div. källor med osäker tillförlitlighet har jag hittat en man vid namn Carl Stenbom som gifter sig 1783 i Voxna, med Anna Persdotter och året efter gifter sig åter en Carl Stenbom med Lisa Larsdotter i Voxna.
År 1805 är det dags igen, då en Carl Stenbom gifter sig med Sara Larsdotter i Voxna.
Det är ju inte alls säkert att det är samme man hela tiden eller ens att det är rätt Carl, men kombinationen från 1805 verkar ju lovande.  
Vad som vore intressant att få svar på är om någon möjligen känner till dels om det är samme Carl i alla tre giftena, om Carl o Sara flyttat från Voxna och i så fall om det är känt vart de flyttat.
MVH / Lennart

2003-08-28, 22:49
Svar #14

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-05-27, 09:10
    • Visa profil
Lennart,
antagligen är din Carl densamme som den Karl som föddes i Los 1760-12-19 som son till dagkarlen Anders Andersson Stenbom född 1710 i Ljusnarsberg (T), död 1766-03-24 på Voxna bruk o.h.h. Ingeborg Nilsdotter född 1719 i Hjulsjö (T).
 
I så fall är det riktigt att Sara Larsdotter är hans 3:e gifte.
Gift 1:a ggn 1783 med Anna Persdotter (1758-1784) från Ore.
Gift 2:a ggn 1784-10-24 med Elisabet Larsdotter Woxell (1751-1804).
Gift 3:e ggn 1805 med Sara Larsdotter, född i oktober 1763 som dotter till kolaren Lars Hansson (1735-1763) i Räka, Voxna o.h.h. Helga persdotter (1737-?) från Färila.
 
Familjen flyttar 1806 till Arnäs.

2003-08-29, 20:00
Svar #15

Lennart Persson (Lelle)

Hej Torbjörn.
Det kan man väl kalla en fullträff! Tusen tack!
För information kan jag upplysa om att Sara Larsdotter dog 24/10 1831 i Grundsunda.  
Knappt 2 år senare, 28/7 1833 är det lysning till äktenskap för Carl och hans tilltänkta hustru Christina Jonsdotter. Något gifte blev det aldrig-vilket jag felaktigt angav ovan- eftersom  Carl dör 1833-08-12 i en olycka. Den 23/9 föds deras dotter Anna Christina.
Mvh /Lennart

2003-10-23, 00:16
Svar #16

Utloggad Lars Wall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hejsan
 
Jag undrar om något vet något om voxnabokens ursprung och hur tillförlitlig dess uppgifter är.  
Min mammas halva släkt kommer ifrån Voxna, så det finns många guldkorn i denna bok, men som jag funnit verkar ett flertal uppgifter vara helt uppåt väggarna.
Som t.ex. en Samuel Smäck som ska vara född runt 1700 i Skinnskatteberg, son till Eric Erichsson och Anna Erichsdr(tror jag mig minnas det var)
Mycket riktigt finns det en Erich Erichsson som har en hustru som heter Anna, men dom har ingen son som heter Samuel som jag kunnat finna i allafall.  
Den ende Samuel Erichsson som födds i Skinnskatteberg som jag funnit i allafall födds 1686 till en Erich Petterson. det skulle betyda en felmarginal på 14 år, kan det vara möjligt? vissligen omnäms Samuel Smäck som urgammal på 1770-talet, men jag har ändå svårt att acceptera en fel marginal på 14 år när det gäller föddelsen. Så nu är den stora frågan var Voxnaboken har fått sina uppgifter om man kan lita på dessa eller inte. Boken hänvisar till människor som finns men som sagt års uppgifter kan ibland vara lite felaktiga. Samuel Smäck hustru Anna Andersdotter ska ochså komma ifrån Skinnskatteberg, dotter till en Hammarsmed vid namn Anders Nilsson och Anna Jonsdotter. Denne Hammarsmed finns mycket riktigt i Skinnskatteberg men försvinner straxt efter sin vigsel, till okänd ort.
Samuel försvinner även han från Skinnskateberg någon gång runt 1718 då han gifter sig med en Kierstin Erichsdotter. Så om nu denne Samuel är den samme som mannen i Voxna tyder det även på att han skall ha varit gift två gånger.
Så jag skulle vara mycket Tacksam om det fanns någon som kunde sprida ljus över denna min lilla undran.
 
Lars Wall

2003-10-23, 18:59
Svar #17

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Lars!
 
Vad heter författare och titel på den voxnabok du refererar till?
Står det något om personer som emigrerade till USA runt 1846 med Erik Jansarna?
 
Hälsningar
Stig Geber

2003-10-23, 21:51
Svar #18

Utloggad Britta Stenberg-Tyrefors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2011-08-08, 20:45
    • Visa profil
Lars Wall.
Den 29/5 1999 hade Arne Andersson uppgifter om Samuel Ersson Smäck under Landskap:Socknar:Voxna.
Samuel Ersson finns också med i Svenska Antavlor IV:6 nr 234 (1997) i Lennart Ekmans genomgång av Jussi Björlings anor.
Voxna släktregister är en tunn, svåröverkomlig bok, men den kan lånas som mikrokort från SVAR och heter S 02402. Där finns många uppgifter att hämta och många av dem är helt rätt men det finns också fel, så man måste kolla med de vanliga kyrkböckerna ordentligt innan man för in något.
Vänliga hälsningar Britta.

2003-11-17, 12:25
Svar #19

Utloggad Roland Skoglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2022-03-19, 16:22
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som stött på änkan Karin Mattsdotter född 1733 eller 1731-09-01 som änka efter Lars Olsson flyttade till Woxna 1787-02-23 ifrån Orsa och Hamra. Hon har eventuellt en dotter Lisa Larsdotter 1753 i socknen.
 
MvH Roland

2003-11-20, 15:18
Svar #20

Utloggad Arne Elfqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2020-12-15, 15:41
    • Visa profil
Hej Roland
 
Jag har en Karin Matsdotter f 1731-09-01 i Lindor, Orsa (till Woxna 1787-02-23) g m Lars Olofsson f 1733-07-18 i Västermyckeläng, Älvdalen död 1766 i Rosentorp, Orsa. Dotter: Katarina 1765-04-16 i Rosentorp.
Minst 4 generationer finns ytterligare. Kan skicka en fil på diskett om du lämnar adress.
 
M v h
Arne E.

2003-11-21, 11:24
Svar #21

Utloggad Klara Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jessica & Birgitta!
Sitter och hoppar på min stol ett halvår efter era inlägg om familjen Mårtensson!
 
Ni pratar om bröderna Mårten & Pehr Påvelsson. Mellanbrodern Mickel härstammar jag ifrån! Jag har precis varit uppe i Kyan (Roteberg 1) och sett mig om på gården där ättlingarna till Mickel stannade! Ytterligare en bror fanns- Erich.  
 
Och jag har just fått reda på att en bekants släktingar bodde granne med mina för några hundra år sedan...skrattar... Nu måste vi börja utreda om vi kan vara släkt på något vi, hur man nu ska nässla sig fram då... Några tips?
Mina i Roteberg 1, hans i Roteberg 5.  
 
Glada hälsningar från
Klara  
(Mickels sonsonsonsonsondottersonsondotter!) :0)

2003-12-01, 19:40
Svar #22

Catharina Kleback

Hej Lars, såg ditt inlägg. Jag fann en Ericus
Smeck som är Cominister i Skinnskatteberg.Han
kan vara fader till Samuel Ersson Smeck(Smäck)
Året är före 1720, jag kan nog tänkas att
Samuel blev runt en 100 år. Jag har ej hittat
honom i dödboken. Sökte ända fram till 1798 i död
boken.  MVH Catharina Kleback.
Adress: Catharina Kleback Källparksvägen 13 b
18767 Täby. Telnr: 073 - 0696856

2003-12-27, 17:00
Svar #23

Sussie Jonasson

Hej!
Jag söker efter föräldrar och syskon till Per Persson Ahlberg, f. 1772-07-09 i Voxna sn, d. 1845
Gärna med fullständiga födelsedatum/vigseldatum/dödsdatum på föräldrarna om det finns tillgängligt.
 
Gift (årtal okänt) med Britta Persdotter (f. 1763-04-24 i Boda sn, d. 1852-12-20 i Ådals-Liden sn) och fick fem barn:
Britta, f. 1794-02-20 i Ovanåker sn
Per, f. 1796-05-10 i Voxna sn
Karin, f. 1799-01-06 i Färila sn
Jon, f. 1801-07-23 i Färila sn
Kristina, f. 1803-11-10 i Färila sn
 
Mycket tacksam för hjälp och med stort hopp om svar!
Med vänliga hälsningar
Sussie

2003-12-27, 21:48
Svar #24

Birgitta Andersson

Hejsan Sussie,
Dessa uppgifter är från Voxnasläkregister 19 A, och bör kollas mot kyrkböcker.
 
Peter Ahlberg född 1731 son till soldat Jonas Ahlberg och Carin Larsdotter i Färila. Peter var klockare och bruksarbetare i Voxna,död 29/8 1773 (rödsot)Gift med Brita Andersdotter-Stenbom dotter till Anders Stenbom i Voxna.  
Barn:  
Anders 27/5 1765 flyttade till Ore.
Lars 23/12 1767 - 6/5 1768 (koppor).
Catharina 27/7 1769 gift med Pehr Pehrsson-Qvist år 1800 Catharina dog år 1846 (har ett barn Pehr född 1/1 1803).
Peter 9/7 1772.
 
Hälsningar Birgitta

2004-01-01, 12:54
Svar #25

Helén Mattsson

Hej! Jag söker min killes farmors farfar och farmor. De hette Per Johan Hedström - jordbruksarb (f 1838 i Woxna) och Karolina Jonsdotter (f 1846 i Jämtland?). De fick hans farmors far målaren Anders Gustav Hedström (f 22/12 1874). Finns det någon som har några uppgifter på deras anfäder. Tacksam för svar!
Hälsningar
Helén

2004-01-03, 09:23
Svar #26

Leif Mörkfors

Söker uppgift om Margareta Torbjörnsdotter som utflyttade från Venjan till Voxna på 1770-talet?. Hon bodde där fortfarande 1779 enligt domboken. När avlider hon ? Vem bodde hon hos ?
Tack på förhand.
Leif M

2004-01-05, 01:13
Svar #27

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Söker uppgifter om en Maria Olsdotter och hennes make Christian Göthberg som troligen är födda cirka 1750-talet eller däromkring. Var från Voxna i Hälsingland så de kanske är födda där och flyttade till Säter i Dalarna senare där deras barn föddes. Är det någon som vet något om födelseår och ev. föräldrar till Maria Olsdotter och Christian Göthberg.

2004-01-05, 15:27
Svar #28

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Hej Helen Mattsson.
 
Tog mig en liten snabb titt för att se om jag kan ge dig något att gå vidare på...
 
Enligt födelseboken i Voxna 1838;
 
Per Johan Hedström föddes 1838-07-14 i Dalkarsbo, Voxna (X). Föräldrarna anges vara;
 
Kolaren Johan Hedström och dess hustru Kristina Persdotter
 
Enligt motsvarande husförhörslängd så hittar jag följande;
 
Kolaren Johan Hedström född i Ore (W) 1815-07-15
 
gifta 1837-10-15
 
Kristina Persdotter född i Voxna (X) 1815-03-21
 
Ore har jag tyvärr inga böcker hemma för, men i Voxna födelsebok för 1815 föds Kristina Persdotter den 21:a mars i Finnstuga av föräldrarna;
Kolaren Per Persson och dess hustru Stina Olofsdotter.
 
Enligt motsvarande hfl så anges Per Persson vara född i Voxna 1776 och Stina Olofsdotter i Voxna 1780
 
Återigen i fb för Voxna så hittar jag Per Persson född 1776-09-09 i Finnstuga, Voxna (X) av föräldrarna Kolare Per Eliasson och hustru Margta Larsdotter.
 
Stina visade sig enligt födelseboken vara döpt till Kristina Gertrud och var född 1780-10-14? i Räka, Voxna (X) av föräldrarna Kolare Olof Eriksson och hustru Kristina Persdotter.
 
 
I hfl under Finnstuga hittar jag Kolaren Per Eliasson som uppges vara född 1751 inom församlingen (Ovanåker/Voxna) och hustrun Margta Larsdotter som uppges vara född 1755. Det framgår också att Per Eliasson är måg och att Margta Larsdotters föräldrar därmed bör vara Kolaren Lars Mattsson, född 1726 i Alfta (X) och hans hustru heter Katarina Persdotter och skall vara född inom församlingen (Ovanåker/Voxna) år 1735.
 
I hfl under Räka hittar jag till sist Kolaren Olof Eriksson som skall vara född 174(8)? inom församlingen (Ovanåker/Voxna) och hustrun Stina Persdotter som är född 1745.
 
Eftersom Voxnas kyrkböcker startar år 1759 och då var utbrutet ur Ovanåker vars kyrkböcker startar först år 1804?, så antar jag att det blir lite krångligare att leta sig vidare bakåt där...
 
 
mvh Niklas Lindberg

2004-01-06, 18:42
Svar #29

Helén Mattsson

Tack Niklas! Du är en pärla.... Vad mycket du hittade! Vad synd att det inte går att leta vidare bakåt i Ovanåker..... kanske det har brunnit där, eftersom de inte börjar förrän år 1804. Tack så mycket för hjälpen!  
Hälsningar Helén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna