ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skatelöv - Skild?  (läst 789 gånger)

2008-04-02, 00:06
läst 789 gånger

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1643
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
    • Visa profil
    • anygren.se
Vad står det?  Kan det vara så att de är skilda?  
 
HFL Skatlöv AI:6 s78
Samuel Persson f1781 var gift med Kerstin Olofsdotter f1782.  Men i denna HFL händer något, VAD?  Sedan gifter Samuel Persson om sig med Ingrid Samuelsdotter.  Han ahr då titeln Hemmansägare, inte änkling. Men det behöver ju inte betyda något.  
 
Står det att de skiljs?

 
Vad betyder Scholaris som står på sonen Olof? Betyder det att han går i skola?  
 
Tacksam för hjälp
ANNIKA

2008-04-02, 10:28
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Det står Kerstin Lagligen skiljd  Hustrun
attest. till Wislanda 1825
 
Mer om skilsmässan och orsaken därtill torde finnas i Växjö domkapitels arkiv på Vadstena landsarkiv.
 
Scholaris betyder att han går i skolan. Kanske finns det någon utgiven skolmatrikel ? Skolmatriklarna för Växjö finns fram till 1819 i tryck, men därefter är jag osäker.

2008-04-02, 21:26
Svar #2

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1643
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
    • Visa profil
    • anygren.se
Tack Niclas
Det var det jag trodde det stod men det är ju ovanligt med skilsmässor vid den tiden. Jag har aldrig träffat på det förut.  
 
ANNIKA

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna