ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skatelöv Soldat Olof Loo  (läst 615 gånger)

2010-05-12, 21:58
läst 615 gånger

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 19:08
    • Visa profil
Jag har letat länge efter soldaten Olof Loos och hans fru Brita Nilsdotters (f. 1751 enl. hfl Skatelöv) ursprung. Olof Loo föddes troligtvis 1742 enl. husförhörslängden eller 1751 enl. generalmönstringsrullorna. 1789 anmäls han som sjuk i Willekalla i Finland enl. generalmönstringsrullan. Här är hans första fru Brita Nilsdotters bouppteckning, som jag inte har kunnat tyda. Jag har ännu inte kunnat spåra Olofs egen bouppteckning. Kanske för att han avled i Finland. Den kanske kan ge några ledtrådar om ursprunget. Kan någon ge mig läshjälp?  
Tack på förhand. Annette

2010-05-13, 10:01
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Exh: wid Kinnewalds Hds Höste Ting den 26 Octbr 1786
 
1786 den 2 Januari Instälte sig uppå begiära[n]
underteknade hos soldaten loo at darstedes
uptekna ock wardera then qwarlåtenskap Efter
aflidna brigita Nilsdoter uti wrankunge torp som
kort Efter sidstledne mickaeli aflid och war tilsteds
som för myndare ock bewack(ud?) the 3ne stöcken omyndig bar[ns]
Rät, flickan Karing (*när ahr?) 9 manader andra doteren
Ingebor 6 åhr, Sonen Nils 8 månader gamal ock
for mantes Enklingen at Redeligen upgifwa egen
dommen på thet om på tränga skulle utan fara
bouptekningen med skelfs sins Ed bestyrka
forre togs bo uptekningen ock fant(s?) qwar
 
 
märk: ä skrivs slarvigt utan prickar ss a !

2010-05-13, 10:07
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Annette, lita inte på årtalen som står i Skatelövs husförhörslängd - de kan vara helt felaktiga. Det kan skilja på flera år mot verkligheten. Har du kollat barnens faddrar vilka dessa var och om de var eventuella släktingar? Var och när gifte sig Olof Loo och Brita Nilsdotter - står det varifrån de då kom ? Jämför med samtida mantalslängderna för att se om det framkommer mer om de båda fram till giftermålet. Mantalslängderna finns hos SVAR i stor utsträckning, men vissa stora besvärande luckor finns men kan kompletteras med  de mantalslängder som finns på landsarkivet i Vadstena (Länsstyrelsens och häradsskrivarnas exemplar - mantalslängderna gjordes upp i tre exemplar, varav ett skickades till Kammararkivet i Stockholm - det är detta ex, som uppvisar vissa luckor, som SVAR har digitalt).
 
 
Någon bouppteckning efter Olof Loo har nog aldrig uppgjorts, då det redan fanns en förteckning efter hustrun så såg man ingen orsak att göra en inventering till.

2010-05-13, 16:22
Svar #3

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 19:08
    • Visa profil
Ett stort tack för läshjälpen Niclas!
 
Som sagt, skiljer sig Olof (Carlsson) Loos födelseår ganska kraftigt i de olika rullorna. Jag har kollat upp barnens faddrar, men inte fått upp något spår där. Enligt KGF:s databas får paret fyra barn. Jag har gått igenom faddrarna, men inte kunnat hitta någon koppling. Möjligtvis att två av faddrarna till första barnet Karin f. 1775 kan ha en koppling till Brita Nilsdotter. Faddrarna heter Sven Nilsson och Elin Nilsdotter (båda från Agnäs), men jag har inte hittat sambandet än. Jag fick ett tips en gång att Brita och Olof kunde ha gift sig vid en mönstring, eftersom jag inte har kunnat hitta deras vigsel någonstans. Har du någon aning om i vilka rullor jag kan leta efter en sådan vigsel?
 
Åter igen tack
Annette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna