ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stenhuggare i Blekinge  (läst 2388 gånger)

2000-10-01, 08:36
läst 2388 gånger

Peter Glasell

Hej.
Jag har flera äldre släktingar, som jobbat som stenhuggare i Blekinge. T ex Anders Johan Glans, född i Färgaryd 18430407, som bodde på Hasslö 41, Förkärla församling.Han bodde där åtminstone mellan 1871-79. Hans bror Alexander Svensson Glans, född 18450119, var stenhuggare i Augerum. Då han gifter sig 1884 bor han på Tjurkö 62. Min lilla undran är, vad var det vid denna tiden som drog stenhuggarna till just Blekinge ?
Och fråga nummer två: Finns det någon litteratur om stenhuggarna i Sverige ? Jag har letat, men inte lyckats finna något.
Mycket tacksam för svar, Peter...

2000-10-01, 18:09
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den litteratur du söker kan du finna om du söker på stenhuggare eller stenhuggeri i LIBRIS.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-10-01, 19:49
Svar #2

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
I Blekingeboken 1969 finns en artikel som heter Tjurkö-en stenhuggarö av Jonas Frykman. Där finns också litteraturtips.
Lycka till!

2000-10-02, 20:59
Svar #3

Utloggad Leif Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 344
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 18:33
    • Visa profil
Nordiska muséet har i sin skriftserie Svenskt liv och arbete, nr 31, givit ut en bok som heter Stenhuggarminnen. Redaktör var Mats Rehnberg och boken kom 1973. Där finns kanske något, Tjurkö nämns bl a på sju ställen. Boken går att låna på biblioteket

2000-11-05, 09:37
Svar #4

Peter Glasell

Hej igen.
Tack så mycket allihop, speciellt Annika. Blekingeboken fick jag tag på i ett antikvariat, och den förklarar i stort sett allting för mig. Nu vet jag vad min farfars farfar gjorde i Blekinge.
MVH Peter

2002-07-15, 18:46
Svar #5

Ingrid Wikberg

En amerikansk släktsökarvän undrar om det finns någon sammanställning av namn på stenhuggare som arbetade i slutet av 1800-talet i Blekinge.Hennes farfarsfar hade sina rötter på Sturkö.
Han utvandrade till USA 1893 och var stenhuggare.

2002-07-15, 21:53
Svar #6

Utloggad Kerstin Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2011-03-29, 11:15
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
Jag såg att du efterlyser Stenhuggare i Sturkö.  
Jag håller på att kartlägga stenhuggare i Blekinge län, men har väl inte kommit till Sturkö än. Har du mer uppgifter på denna person tex Namn, födelsedata och all de uppgifter du har på personen ifråga,så skall jag försöka att hjälpa dig.  
 
 
Mvh
Kerstin Carlsson
Volontärbacken 2 B
372 32 Ronneby
 
E-mail adress: kerstin.marcarl@cenara.com

2002-07-16, 19:32
Svar #7

Ingrid Wikberg

Hej Kerstin!  
Personen ifråga hette Frank Oscar Borg (f.1857)från Sturkö. Han reste via Göteborg till USA, den 11 mars 1893 med destination Boston. Uppgiften är från Emigrantskivan.  Han var stenhuggare och fortsatte med det en period även i USA. Han jobbade då inom granit-huggeriet i Rockport, Massachusetts.Han övergav senare stenhuggeriet och blev fiskare. Flyttade sedemera till Kittery Point i Maine, där han dog 10 maj 1910.
Enligt min USA-forskarvän så finns även efternamnet Carlson med i bilden! Kanske var han född Karlsson?
 
Hans hustru Carolina ( Andersson) Berg (!) reste över till USA 10 aug 1894 med barnen: Carl Rickard 11, Sigrid Auelia 8, Robert William 5 och lilla Agnes G, 0 ; enligt Emigranten så stavas hennes efternamn Berg. Borde ju vara Borg - som maken !?.  
Carolina var f.c:a 1855 -hon dog 16 sept 1916
I USA så kallade sig barnen för Carlson i efternamn. Robert är farfar till min forskarvän -som numera bor i New Hampshire -alldeles vid gränsen till Maine.
 
Om du vill kan jag förmedla direkt kontakt med ättlingen i USA. Hon skulle bli mycket glad om hon hittar igen släkt eller får kontakt med folk som känner till Sturkö.
Ska bli spännande att höra om du hittar några spår om great grandfather och vart han arbetade.
mvh, Ingrid
iwikberg@telia.com

2003-11-22, 13:33
Svar #8

Utloggad Renathe Iren Bentzen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2012-02-19, 02:09
    • Visa profil
Hei alle sammen!
 
Min sambo har funnet ut at hans farfars far var en stenhuggare fra Blekinge. Det jeg undrar på er om det var mange stenhuggare i Blekinge og om mange åkte til Norge for å jobbe. Jeg bor i Halden ved Iddefjorden og vet at mange stenhuggere jobba her både på svensk og norsk side så også hans farfars far. Fins det noe sted hvor man kan søke eller finne ut om stenhuggere som utvandra til Norge på slutet på 1800-tallet og framöver? Jeg er mycket tacksam for all hjelp.
 
Mvh Renathe Irén Bentzen

2003-11-23, 12:16
Svar #9

Kjell Öhman (Kjell)

Hej Renathe!
Det vore intressant om Du kunde breätta mer om stenhuggaren som kom från Blekinge, t ex namn, hemvist i Blekinge.
Det fanns i min frus släkt en person som åkte till just Idefjorden för att att hugga sten. Han blev sedan kvar i Norge och bildade familj där. Hans namn var Hitle Carlsson och han kom ifrån Ryd i Listerby socken.

2003-11-25, 10:07
Svar #10

Utloggad Renathe Iren Bentzen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2012-02-19, 02:09
    • Visa profil
Hej igen!
 
Jeg vet ikke så mye om denne stenhuggaren, annet enn at med stor sannsynlighet het Gustafsson/Gustavson. Jeg har navn på kun to sønner Axel og Mats, Axel er min sambos farfar og idag heter de Gustavsen. Min sambo er ikke så interessert i dette og vet heller ikke så mye om sin familie bakover tyvärr.
 
Jeg har prøvd å finne Hitle Carlsson i Digitalarkivet i Norge, men det finns ingen med det förnamnet. Er det rett skrivet? Eller finns det andre varianter på namnet?
Håper jeg kanskje kan hjelpe litt...
 
Mvh Renathe

2004-12-12, 12:45
Svar #11

Rune Ramberg (Ruram)

Hej.
 
Med anknytning till litteratur i ovanstående inlägg: Finns det något nedtecknat om ett stenhuggeri på Stärnö utanför Karlshamn åren runt 1910?
Tacksam för hjälp
Rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna