ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ramkvilla dödbok 1753!  (läst 686 gånger)

2010-04-16, 11:53
läst 686 gånger

Christer Ljung

Hej!
 
Kan någon vara snäll och räta ut frågetecknen och rätta ev. fel i min översättning nedan!
 
Med vänliga hälsningar
Christer Ljung
 
 d 14 octob. begrofs Jöns Pehrsson uti Hörjesåhs sörg. född uti Dragsnäs 1695 d. 29.  
septemb. af ärliga föräldrar, fadern Pehr Pehsson och modern Marit Jönsdotter. varit någr  
år i wiås och åsgjöle, hos sin broder afledne comminister Glisonius innan han ..? dog därstädes. 1715 gifte han sig 20 åhr gl med enkan Margareta Ivarsdotter uti Hörjesåhs sörg. Med henne aflat 2:ne döttrar ......? Margareta döde 1739 .. ? Sedan han lefvat äktenskap i väl 24 åhr. 3 åhr enkioman. 1742 d 24 octob ingick äktenskap med pigan Sara Jönsdotter i Bränderyd, aflat 1 dotter, Karin 9 åhr gl och ....! För 6 åhr sedan föll han af en...? och slog sig fördärvad i lår och barm .... .? Död någo för  ....?tjänt allt ...? d 28 septemb sist  ..? har han sistledn och död d 2 octob en morgon tidigt, lefvat uti 58 åhr och 3 dagar. lärer af slag dödt.  .....? och alltid gudfruktigt, ....?
 



2010-04-17, 09:07
Svar #1

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Christer! Det här var en svår uppgift. Jag får alldeles för många parenteser.
 
d. 14 Octo. begrofs Jöns Pehrson uti höresåhs Söregd född uti Dragsnäs 1695
d. 29 Septemb. af ärlige föräldrar fader Pehr Pehrson och Moder Marit Jönsdotter
tiente några åhr i (Wiaskog) och Åsgiöhl för sin Broder afl Comminsteren Gislonius
innan han 4:de dag Juhl gifte sig 20 åhr gl med Enkian Margareta Ivars-
dotter Uti Hörisåhs Söregd; med henne aflat 2:ne döttra then yngre död
then andra Gift   Margareta dödde 1739 d.28 aug, sedan han lefwat i ächtenskap
uti 24 åhr. 3 åhr Enkioman.    1742 d. 24 Octob. ingick ächtenskap med
pigan Sara Jönsdotter i Bränderyd, aflat 1 dotter Karin 9 åhr gl och
något theröfwer.    för 6 åhr sedan föll han ned af en byggning och slog sig för-
därfwad i lår och been. Röra sig dåck något för; men sedan thess altid
(smärta) och mehn. d. 28 septemb. sidstledne i (dagningen) kom han (si...)
och dödde d octob. om morgonen (tidigt?) lefwat uti 58 åhr och 3
dagar. lärer af slag dödt. Uppfört sig altid gudfrudtigt (likaledes)
och wähl.
 
Brodern hette Brynolf, komminster i Algutsboda på komministerbostället Åsgöl.
 
Mvh/Rune

2010-04-17, 10:29
Svar #2

Christer Ljung

Hej Rune!
 
Tack  för din välkomna hjälp! Uppskattas verkligen!
Tränar nu för fullt med översättningar!
 
Jag önskar dej en god fortsättning på helgen!
 
Med vänliga hälsningar
 
Christer Ljung

2010-04-17, 12:58
Svar #3

Christer Ljung

Hej igen Rune!
 
Tror det står!   men sedan thess altid känt smärta!  Samt,  kom han siuk och dödde d. 2 octob
 Fick slaganfallet den 28 september!
 
Har en fråga utan svar sedan febr. i läshjälpen  Ramkvilla döde 17791207!
 
Ha en trevlig helg, och tack för all hjälp!
 
Med vänliga hälsningar
 
Christer Ljung

2010-04-17, 19:04
Svar #4

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Christer! När det finns ord som till en början ser omöjliga ut, så får översättningen ligga en eller två dagar. Rätt som det är kommer man på de krumelurer prästen snitsat till. Här hade jag ingen hjälp av mitt undermedvetna.  
 
Jag håller med dig om din tolkning - förutom ordet känt - det hittar jag inte i texten. Men innebörden av levnadsbeskrivningen är  ...att han dock kunde röra sig något, men sedan dess alltid (känt) smärta och farit illa...
 
Jag skall se Ramkvilla döda 17791207. Det ger bra träning att läsa och tyda skrivstilar, men framför allt att få ta del av dessa personers liv. Där föregår Ramkvilla och Hjälmseryd som goda exempel.
 
Du har det väl lika kyligt i Söderhamn som vi har det här i sydspetsen av Jönköpings län. Ha även fortsatt trevlig helg.
 
Rune

2010-04-17, 19:38
Svar #5

Christer Ljung

Hej Rune!
 
Här är fint väder trots blåsten!
 
Var lite för mycket i nutid när jag skrev inlägget ovan!  tjänt altid  skulle det vara!
 
Tack för all hjälp!  
 
Trevlig helg!
 
Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna