ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nässjö, dödboken, GID 1121.27.86900  (läst 937 gånger)

2007-12-30, 15:39
läst 937 gånger

Utloggad Jan Boström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2011-08-11, 10:47
    • Visa profil
Hej, vore mycket tacksam för hjälp att tyda denna dödsnotis.
Det mesta är läsbart även för mig men några saker går jag bet på.
Hälsn Janne

2007-12-30, 17:13
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Nässjö (F), Jönköpings län. Tillhör Småland och inte Östergötland. Jag vet inte om du har uppmärksammat att dödsnotisen fortsätter på nästa sida, en ovanligt lång dödsruna...
 
Nässjö C:3 s 680-81 db 1821
Begrofs d 24 Junü Lena Germundsdotter ifrån en backstuga på Nässjö Norrbys egor, gift hustru, fattig, död d 17 ejusdem af slag, 61 år gl. Hon var född i Hjemseryd (Hjelmseryd?) socken af bonden Germund och dess hust Eva...Kom i ungdomen med sina föräldrar till Moheda socken, därifrån till Wäxiö i tjenst hos då varande..Theologie Lectorn Prosten Magnus Peter Collin, flyttade med dess enka född Hedvig Catharina Almqvist till Nässja och Unnaryds socken och Wäsbo härad, sedan hon tjent i det huset i 6 år. År 1784 d 27 Oct flyttade hon med välbemälta Lectors och dess frus äldsta Barn, Ewa Christina Collin som freddagen förut, eller d 22 Oct på besagda Nässja säteri blef sammanvigd med dåvarande vice Pastorn och Comministern i Nässjö, sedemera Prosten och kyrkoherden i Barkeryd, Magister Magnus Henric Rosengren o tjente hos dem till d 28 Febr 1790 då hon blef gift med drängen Nils Andersson ifrån Påskarp och Solberga socken, settat? vid hemmansbruk till d 3 sista åren, haft 5 barn däraf 3 öfverlefva henne. Hon var trogen, höflig, tjenstfärdig o sjuklig 1 år af brösttvång, hade 2:ne gånger korrt före döden anfall af slag. Begrofs af Prosten Rosengren.
 
Tänk om alla dödsnotiser kunde vara så här utförliga!
 
Mvh
 
Britt-Marie

2007-12-30, 17:32
Svar #2

Utloggad Jan Boström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2011-08-11, 10:47
    • Visa profil
Hej Britt-Marie, och tusen tack för hjälpen!!
Ber om ursäkt för mina bristfälliga kunskaper i svensk geografi..(skäms gör jag)
 
Leve långa dödsnotiser!!
Mvh
Janne

2007-12-30, 18:05
Svar #3

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
 Den var bra!
 
Hjälmseryd (F), Sävsjö kommun. Ett tips är sockensök här på anbytarforum under ämnen-landskap.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna