ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spanjorer/Portugiser på Hasslö?  (läst 10735 gånger)

2000-01-18, 15:29
läst 10735 gånger

Utloggad Mikael Lejdeby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2020-01-06, 00:32
    • Visa profil
Jag har inte lyckats hitta någon person med detta ursprung. Däremot kom det ju italienska stenhuggare till i alla fall Tjurkö på 1800-talet. På 20- och 30-talet fanns det, enligt utsaga från äldre personer, romer (zigenare) på Hasslö (med svenska namn). Det kan ju också tänkas att någon eller några av båtsmännen på Hasslö kan ha kommit söderifrån? Andra möjligheter är ju att någon/några kommit till Hasslö via Karlskrona.

2000-01-19, 15:09
Svar #1

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 715
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 12:15
    • Visa profil
Det påstås att kommit spanjorer från förlista skepp och bosatt sig på öarna i skärgården. När jag var yngre påstods tex att min mors farmor skulle varit halvspanjorska. (Hon hade kolsvart hår). Släktforskning har visat att påståendet helt saknade grund. Vad jag förstår så saknar de flesta påstående om spanska inslag grund. (Portugiser har jag ej hört talas om)

2000-01-19, 16:22
Svar #2

kallinge

Portugiser på Hasslö
 
Jag måste ansluta mig till Arne Särlöv
angående sydländska rötter på Hasslö
Som ju alla släktforskare vet är det ju
rätt ont om icke skärgårdsblod på Hasslö.
De flesta som gift sig utifrån till Hasslö var födda i Östra skärgården, på Aspö och i Hällaryds skärgård kanske ända bort i Mjällby.  
Det svarta håret och ett vildsint temprament får nog tillskrivas några andra.  
Vad det gäller italienarna på Tjurkö kom det hit efter byggandet av S:t Gotthardstunneln och Bizzozzero vars inflyttningsattest är filmad bland Augerums inflyttningsattester, jag minns inte så noga men kring 1880, kom från trakten kring Como-sjön i norra Italien
 
Hälsningar
 
Björn-Åke

2000-01-20, 10:05
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Visst är muntlig tradition intressant även om den till slut bara visar sig vara en god historia. Min mor, död sedan 1984, växte upp på det Hasslö närbelägna Almö och i den muntliga traditionen ingick historier om Hasslöborna: att de alla var släkt med varandra, att de kallade varandra bror lelle (uttalas dialekttalt), att det fanns två folkslag varav det ena var mörkt, krulligt och fykantigt. Om portugiser har jag dock inte hört - jag tror de bara kallades spanjorer i mors berättelser. Om man ser på mina egna anor är min morfars och mormors föräldrar i nämnd ordning: Olaus Månsson (1845-1928), född och död på Almö, Botilla Persdotter (1851-1919) född i Hjorthålan, Backaryd sn, död på Almö, August Svensson (1855-1945) född på Jordö, död på Almö, Lovisa Maria Petersdotter (1865-1932) född och död på Almö. Bland deras förfäder finns -så här långt- ingen anknytning till Hasslö.
Finns det någon som studerat Hasslös befolkning mer ingående, kartlagt dopvittnesstrukturer, tagit del av domboksmaterialet m m. Finns det i detta något belägg för utländsk inflytade - ja om någon förlist portugis flutit iland t ex? Hur ser kontakterna med omvärlden ut - hade man dopvittnen från Almö, Jordö t ex?
Vänligen,
Olle Elm

2000-01-20, 11:24
Svar #4

Monica Jönsson

Hej,
Det är intressant med berättelserna i släkterna om invandrat sjömansblod. Min morfar berättade om den portugisiske sjömannen, som bosatt sig vid Ringsjön (M) och var orsak till våra bruna ögon. Vare sig jag eller min kusin har hittat någon portugis i vår släktforskning, men väl resande. Portugiser ansågs väl rumsrenare.. Däremot undrar jag om det finns några arkiv med förteckningar över invandrare från olika länder på 1700-1800talen.
Är det någon som vet?

2000-01-20, 18:03
Svar #5

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Hej Olle!
Jag sökte i min databas Holger och fick fram följande resultat.
Dopvittnen från Hasslö förekommer på följande ställen:
Kvalmsö, Förkärla 1750-, 1760-, 1780- och 1790-tal.
Ryd, Listerby 1817
Jordö, Listerby 1710-, 1720- och 1790-tal
Förkärla by, Förkärla 1790-tal
 
Så långt som jag matat in dopvittnen. Jag har bara en ana från Almö och där fanns inga dopvittnen från Hasslö.

2000-01-29, 18:38
Svar #6

Nils Wehlin

Hej alla.
Roligt se funderingarna över den mörka och brnögda befolkningen.
Kanske det är sägnerna om herulerna som spökar.
Dessa bodde söder om Bärnstenshavet (Östersjön). Följde med Vandalerna söderut och tog tjänst hos romarna. Var med om en av Kartagos förstörelser. Bosatte sig vid Donaus utlopp i romerksa riket (Numera Rumäien). Då Longobarderna kom flyttade de på sig och bodde vid Donau-kröken (Ungern). Fortsatte vidare mot sina fäders hembygd vid Östersjön, men där var upptaget, så de fick hjälp av danerna över sjön. Befolkade Blekinge, Värend och hslva Göinge (c:a 600 eKr)
Tog med sig en del av romarnas lagar. Kvinnans rätt till arv t.ex.Allt enl. mång historieskrivare. Adama av Bremen m.fl äldre gubbar. Kan dock inte se att Saxon nämner dem ! Se Otto v. Friesens Herulernas bosättning i Skandinavien (Torde finnas i Lund.) Se också Alf Henrksson (Ur Antikens historia),Också Sture Dalström nämner dem (Tango för enbenta) En del romanförfattare nämner hur vilda sällar från Blekinge. Med sina knivar i livremmarna vandrade genom bygatorna på fritiden.Dessa var kallade till Bohuslän för att lära bohuslänningarna bryta sten.
Ett krigiskt folk, sa man, men det verkar mera som om de ville sköta sina byar i fred. Snapphanarna. Dacke-folket!
Ockaså jag hörde som barn (1920-talet) historierna om en spansk skonare, som skulle strandat utanför Hasslö, så nog finns det många skrönor och historier alltd. Kanske det finns någon sägneroch kanske det finns någon liten sanning bakom. Men vi vet ju alla att en liten fjäder etc.

2000-03-14, 12:09
Svar #7

Utloggad Mikael Lejdeby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2020-01-06, 00:32
    • Visa profil
Hej,igen!
Jag har fått nya uppslag. En del av de påstådda mörka släkterna har jag försökt följa. Det de har gemensamt är att de inte har mycket Hasslöblod i ådrorna. Det Hasslöblod som de ändå har skulle man kunna tro att de har gemensamt ursrung, vilket inte verkar vara fallet. Det finns en möjlighet till men den verkar inte trolig p.g.a. det jag nyss skrev. Det är att de finska båtsmännen som kom till Hasslö skulle vara östfinnar och därmed mörkhåriga. Jag härstammar själv från dessa svedjefinnar som kom till Svealand och södra Norrland. På 1680-talet hade dessa svedjefinnar trängt fram till socknarna närmast kustsocknarna i sin nykolonisation som var lika stor i Finland som den var i Sverige. Det var vanligt att rotebönderna lejde folk från inlandet och namnen på båtsmännen motsäger inte detta. Många av båtsmännen på Hasslö har dessa förnamn och son-namn som var vanliga bland svedjefinnarna. Jag har även försökt följa båtsmännen på Hasslö fram till år 1697 och det verkar som majoriteten blev kvar på Hasslö. År 1697 var mindre än hälften utbytta mot nya båtsmän. Vilket talar för att de gifte sig på Hasslö eller redan hade familj som blev kvar.

2001-04-23, 18:03
Svar #8

Kristina Löfgren

Hej
Det här var en kul diskussion. Då ska jag berätta vad jag har hört. Att det ska ha funnits en handelsvaru-plats(hamn)i Östra Blekinge skärgård(tolkar jag som om det kunde vara Utlängan 1200-talet) för flera flera hundra år sedan. En del av fartygen ska ha kommit från Portugal och Spanien och ska haft sjömän ombord som  ursprungligen kommit från nordafrika dvs Marocko och Tunisien! Detta skulle vara förklaringen till de mörka sydlänska utse?ndet hos en del i Torhamn,Sturkö mfl. Min far har detta utseende och hans bror ännu mer. Vid en semesterresa till Marocko för flera år sedan så vart han tagen för att vara Marockan. Jag har dock släktforskat bakåt och kommit fram till att framförallt min farmors släkt kommer uteslutande från Torhamns församling sedan 1700-talets början(minst) Någon annan som vet om Utlängans handelsvaruplats/hamn?
mvh Kristina Löfgren

2001-09-13, 13:18
Svar #9

Utloggad Margaretha Edenholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2023-03-27, 20:00
    • Visa profil
Hej!
 
Min mormorsmor kom från Blekinge(Konstantinopel). Min mormor berättade att det mörka utseendet med lockigt hår, som fanns i släkten, skulle bero på att man hade turkiskt inslag, dvs. människor från det orientaliska följet, Karl XII:s kreditorer, med alla möjliga folkslag, araber, judar, greker..., skulle ha fått jord i Blekinge som betalning i stället för pengar. Nu visar en artikel i Historiskt tidskrift 1900(Westrin) att alla i följet dels fördes till Stockholm, dels fick betalt i reda pengar. Jag har vid egen släktforskning inte fått fram något som tyder på levantisk härkomst. Har någon hört något liknande.
 
Margaretha Edenholm

2001-09-13, 15:56
Svar #10

bertil

Hej!
Det är väl allmänt känt att så är fallet. Ta t ex den spanjor, följd av flera, som bosatte sig på en ö i Karlskronas skärgård, sedermera och fortfarande benämnd SENOREN.
 
P.S Margareta Edenholm! Din mormors mor kom väl i alla fall från Kristianopel?? D.S.

2001-09-22, 18:49
Svar #11

ms97157

Hej, Bertil.
Senoren har knappast något att göra med spanjorer utan kommer av det svenska/danska orden Sin och Horn som betyder ungefär: Den upphöjda kullen ovanför strandängen. Under åren har ordet Sinhorn förändrats till Senoren.

2001-10-01, 18:31
Svar #12

bertil

Hej!  
Att det på svenska/danska heter Sin Horn ändrar inte det faktum att det heter Senor på spanska. Att man sedan tror att namnet stammar från danskan är definitivt inget bevis för att det verkligen förhåller sig på det sättet.  
 
Mvh / Bertil

2001-10-02, 08:04
Svar #13

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 715
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 12:15
    • Visa profil
Finns det någon som har kunnat visa något spanskt ursprung i sin släktforskning. Själv har jag vid någon bouppteckning funnit att bror och syster delat lika som är ett mycket svagt med dock indicium på heruliskt ursprung.  
Mvh Arne

2001-10-02, 08:39
Svar #14

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Jag har läst att i Värend (södra Småland) så delades arvet upp i lika delar för bröder och systrar.
 
Hälsningar
Mikael

2001-10-15, 20:16
Svar #15

Utloggad Margaretha Edenholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2023-03-27, 20:00
    • Visa profil
Hej Bertil!
 
Det slirade i mitt huvud. Naturligtvis, min mormorsmor kom från Kristianopel. Men jag förstår inte riktigt ditt svar. Spanjorer och människor från östra Medelhavet är väl inte riktigt samma sak. En poäng i min fråga var också just det följe, som kom med Karl XII, och om någon därifrån blev kvar bosatt i Blekinge.
 
Med vänlig hälsning
 
Margaretha E.

2001-10-16, 14:50
Svar #16

bertil

Hej Margareta!
 
Mitt inlägg var inte i första hand ett svar på ditt (förutom PS:et), utan refererade till  ämnesrubriken: Spanjorer...etc.
 
 
Mvh / Bertil

2001-12-26, 00:12
Svar #17

Utloggad staffan andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2014-12-09, 15:17
    • Visa profil
Ryktet gör gällande att min släkt från Augerum skulle vara av spanskt eller baskiskt ursprung. Min mormor såg mer ut som en person från medelhavsområdet än Skandinavien.
Hennes mor hette Ida Matilda Svensson f.3/6 1883 och hennes föräldrar hette Emili Peterson och Johan Emanuel Svensson vad jag kan utläsa av mikrokortet.
 
Staffan Andersson

2006-02-25, 21:13
Svar #18

Utloggad Louise Ljungberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-07-20, 23:36
    • Visa profil
Jag har i 40 år undrat om jag (med mitt ganska heta temperament, mörka ögon och hy) har spanskt ursprung. Kommer från Sölvesborg och min pappa från Nogersund. Lyssnade en gång för ca 8 år på radio och ett program om en liten spansk koloni i norra Blekinge.
Har någon hört talas om den???
Vill också verkligen veta mer om herulerna!

2006-02-26, 11:19
Svar #19

Utloggad Benny Backman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2010-03-09, 06:38
    • Visa profil
Ur boken Herulerna, det bortglömda folket av Stina Helmersson och Uno Röndahl:  
Herulerna från södra Sverige och Danmark väckte uppmärksamhet bland Goter, Hunner och Romare i södra Europa. På 500-talet återvände de över Östersjön med runmagi, romerska guldmynt och praktföremål. Blekingekustens unika runstenar ger ledtrådar till detta folk som spred sig norrut och västerut med sina nya seder och kunskaper. Från Norges vikar seglade de vidare i västerled. Många bosatte sig på Island. Självständigga, påhittiga och egensinniga skapade de en fristat och fortsatte med lokala bondeting och Allting. Kvinnornas starka ställning som kulturbärare, kultledare och kloka rådgivare styrkte skaldekonsten.
Herulerna lämnade Norden ett par-tre århundraden efter Kristi födelse och är det nordiska germanfolk som oftast näms av antikens historieskrivare, enligt Helmersson och Röndahl. Folket återvände till Norden på 500-talet och försvann ur historien som ett eget folk under 500- och 600-talen e kr, troligtvis integrerade med andra nordiska folkstammar.

2010-10-26, 16:32
Svar #20

Utloggad Göran Gebring

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2021-09-20, 20:43
    • Visa profil
I Förkärlas församlingsbok år 1736 den 22 februari står som jag tolkar det:Sepult Gårdm Håkan Spansks hustru Ingebor i Förkärla. Är Spansk ett gammalt soldatnamn eller är det ett minne från familjens ursprung. Holländarna och Hansan förde ju handel på Östersjön med sina skepp koggen. Tänk t.ex. på Kuggeboda (Koggabodarna). Holland var också flera år under den Spanska överheten. Det är möjligt att det även fanns ett Spanskt inslag bland handelsskeppen. Detta är mina egna amatöristiska funderingar.
MVH
Göran

2010-10-26, 17:34
Svar #21

Björn-Åke Petersson

Nej, nej, nej
 
Spanjorer och portugiser på Hasslö är en skröna.
Hur gammal den är vore roligt att veta.
Spansk är ett båtsnamn i Blekinge
 
Björn-Åke

2010-10-27, 08:27
Svar #22

Utloggad Rolf Hertzman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:16
    • Visa profil
Till skrönorna hör antagligen önamnet Senoren, det sägs att en förlist spanjor simmade iland på den ön som ligger nära Sturkö och Tjurkö.
Men i Karlskrona finns Alamedan efter portugisk förebild och det är inte en skröna  
 
Rolf
född i Karlskrona

2010-10-27, 17:39
Svar #23

Utloggad Göran Gebring

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2021-09-20, 20:43
    • Visa profil
För mig som inte är speciellt insatt i frågan vore det intressant att få veta vad man har för vetenskapliga bevis för att det inte finns något sydeuropiskt inslag bland befolkningen i Blekinge eller dess skärgård. Finns det t.ex DNA-bevis därför? Finns det dokumentation över vilka skepp som angort eller strandat vid Blekingekusten mellan t.ex. 1500-1700. Dagen för nyårsafton 1723 strandade ett skepp vid Arpö nordväst om Hasslö. Vad var detta för skepp? Jag kan förbehållslöst acceptera att detta är en skröna, men först vill jag ha bevis därför.
 
Göran
Också född i Karlskrona

2010-10-27, 18:35
Svar #24

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Brukar det inte vara så att den som framför en teori (som kanske är kontroversiell) skall bevisa att den är sann, inte att den som betvivlar teorin skall bevisa att den är oriktig?
Mvh Åke

2010-10-27, 19:31
Svar #25

Utloggad Göran Gebring

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2021-09-20, 20:43
    • Visa profil
Såvitt jag förstår det finns det ej någon teori, bara en muntlig tradition. Detta kan man ju avfärda som en skröna. Dock kan det ju även i muntliga traditioner finnas en sanningshalt. Jag tycker man skall vara öppen för alla möjligheter tills bevis framlagts för den ena eller andra åsikten.  
Mvh Göran

2010-10-27, 22:23
Svar #26

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Skrönan om spanjoren som strandade på ön Senoren är typisk folketymologi (försök att förklara ortnamn). Funnes det något verklighetsunderlag, så vore inslaget av svarthåriga och brunögda högre där än ett par mil därifrån. Detta är ju dominanta gener.
Min morfar trodde på skrönan. Han var dessutom övertygad om att hans mor kom från denna ö. Det var inte heller sant. Och han var blond och blåögd, liksom jag.

2010-10-27, 23:16
Svar #27

Utloggad Gunnar Hjortsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 01:53
    • Visa profil
Enligt boken Ortnamn i Blekinge av Göran Hallberg så kommer namnet Senoren från ordet Sinhorn där efterledet horn står för udde och förledet skulle komma från ordet sen i betydelsen tuvull. Sinhorn har tydligen hittats på 1300-talet så Göran Hallberg delar nog inte uppfattningen om att Senoren skulle ha något med spanjorer att göra.
Mvh Gunnar

2011-06-06, 21:06
Svar #28

Utloggad Suzanne Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2012-02-10, 02:08
    • Visa profil
Så även jag har fått höra som vuxen att våra mörka drag och kindknoter skulle ha med Vackra Elena, Famrmors mormors mors ursprung och de skeppsbrutna (Kvinnor och barn främst) Strandat utanför K-kronas kust i en storm, samt att de skulle ha samlats upp på stortorget. Och sen gick det som det brukar gå med sköna kvinnor, de blev gifta med tiden och därmed spridda runt om i blekinge i närhet till K-krona. Men detta är då en skröna, en sägen som berättas generation efter generation?
MVH/S

2022-08-05, 22:50
Svar #29

Utloggad Erick Löfdahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 21:57
    • Visa profil
Jag har bott i Portugal. Enligt den erfarenheten finns det inget som tyder på att Hasslöbor liknar portugiser. Den enda likheten tycks vara att båda folken har haft saltad fisk som basföda ;D Jag har nyligen gjort ett DNA-test - mtDNA - där min släkt i rakt nedstigande led på kvinnolinjen har bott på Aspö och Hasslö så långt tillbaka som det finns dokumenterat. DNA-resultatet visar snarare det som Mikael även anför i den här tråden, att jag härstammar från finska båtsmän. Haplogruppen som jag tillhör - H2a2a1b - har sina närmaste matcher i Norrland och Finland. Min anmoder bör alltså ha varit en av de hustrur som följde med en finsk båtsman från Norrland till Karlskrona. Blir intressant att ta reda vilken av dessa finska båtsmansfamiljer som jag härstammar från. Än så länge har jag i kyrkböckerna kommit till 1700-talet och behöver ta del av andra papperskällor för att hitta länken ännu längre tillbaka.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna