ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Målilla 1809-11-16 Brev från Rudelius, Daniel Jonsson  (läst 532 gånger)

2014-07-02, 12:54
läst 532 gånger

Utloggad Agneta Berghem

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 11:37
    • Visa profil
Jag lyckades inte ladda upp brevet för det blev för stort. Möjligen har någon en kopia och kan hjälpa mig att tyda det, som jag bara delvis lyckats läsa:
 
               Målilla d 16. Novbr 1809
Min kära Carl Johan!
Din skrifwelse af d 4de huis kom mig till handa d 12. do hwar före tackas, att jag efter lång väntan fick veta at du har hälsan och sliter (?) din tid; - men det är jag mycket lesen (?) öfwer at du och den som gaf dig min sista skrifvelse som jag sände dig, det låg i hans Cowart, jag skref det i Tillingeby och fick, löfte sända det med utan Post xx; biud (?) til alt hwad som du kan til vänskap (?) med bibehållande, både med honom och alla, din kamerater (?), til  lika med alla andra, mänskor (?) ty där igenom vinner du mycket förtroende ibland människor och hwad det angår med din, belagting (?), så får du lof at sielf utöfwa (?) din hwilket (?) som kan wara för dig bäst och nyttigast - m. m.  
Om intet dina pengar (?) sträker sig til dina trängande behofwer, så tänker jag at Lunberg får öfverxx om han hadde så mycket med sig som du omskref i dit sista bref, så att du får läna dig om du behöfwer; skulle (?) du intet få läna af honom så får du lof att talla med någon annan som hielper dig tils du komer hem eller när jag får weta belopet (?) så skal jag betalla det som du länat till dina trängande behofwer och hvad det angår med omsa qvarter kan hända wara ingen (?) får xx utan om det är någorlunda så at du kan berga dig både med qvarter och kamerater så tyker jag och mödar dig at du slutar så när du anser xx at du får det samma nästa termin til dess du blifwer litet bättre bekant i staden och med folket: m:m: för det är intet bätre på annat ställe kan hända, och lika förhållande är det med okända och oförsökte Camerater m. m.  
Och hwad det andkommer med kläder för dig så wet jag alt för wäl at det är xx för dig innan du komer hem så skal du få nya skorna (?), och de gamla stöflarna blfwer alldeles obrukbara för dig så är wäll (?) bästa at låta halfsola dem; men beträffande din hemresa så blifwer det ditt främsta, at utgrunda på hwad sätt som du skall komma hem; på hwad sätt skall Lunberg resa från staden, eller på hvad dag får i hem lof; där blifwer nu marknad d: 11 om i då wore resefärdiga så kunde det wäl blifwa tilfälle få shäs hos någon som reser från Södrawij socken eller däromkring öfwerlägg med Lindahlerne och Lunberg på hwad sätt som du skal resa hem m:m: eller wil du resa åt Örtomta ofwer julhälgden, alt deta förhörer du nu med forsta och låter mig i god tid få underrättelse härom: och om du kunde lägga dina kläder och några af dina angelägnaste böker i en säk så at du kunde få låta din Coffert stå qwar i staden; glöm intet at göra dig underrättad om alla priser som jag bad dig när du reste bort och skrif mig swar på detta med första; och lägg brefwet i Cowart til påstföraren Nills Persson i Stor (mer går ej att läsa) och bed honom att han sänder det genast beder din huldaste fader Daniel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna