ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lommaryd - Dödnotis  (läst 996 gånger)

2006-10-04, 03:30
läst 996 gånger

Utloggad Niklas Lundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 20:20
    • Visa profil
Vad står det i dödnotisen?  
Jag ser att det handlar om länsman Lars Hulthan men inte mer.  
Det är min morfars farmors farmors farmors far det handlar om så jag är väldigt nyfiken.  
 
1110.27.74600, [Jönköping] Lommaryd, C:2, Vigsel, 1715-1762
 

 
Mvh
Niklas
Vänliga hälsningar
Niklas

2006-10-04, 10:24
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Hinner ej tyda den ordagrannt nu, men om Du läser även det som står ovanför, så blir det ett sammanhang. Fänriken Lorentz Bånge och Lars Hulthan drunknade i Vagnsviks sjö. Jag har en antecknings sedan tidigare gjord av salig Georg Nordvall, möjligen denna - Du får kolla:
Den 7 juni 1732 om aftonen uti en olyckshändelse drunknade uti Wagnsviks sjö länsman Lars Hulthan, vilken tillika med fendricken Lorentz Bange, var uti en ekebåt som med dem bägge nedsiönk. Lars Hulthans andelösa lekamen blev uti hederligt folks närvaro begrafwhett uti Lommaryds kyrkogård den 12 hujus (GN)
 
Vänligen,
Olle Elm
PS. Du har väl tagit del av diskussionen under Hall nyligen - då jag förmodar att Du är ättling till Helena Hall? DS
Vänligen,
Olle Elm

2006-10-04, 16:14
Svar #2

Utloggad Niklas Lundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 20:20
    • Visa profil
Hej Olle
Japp, de två dödsnotiserna verkar ha koppling. Kan tyvärr inte läsa mycket av den övre heller men ditt citat verkar stämma. Dock står det något mer efter 12 hujus
Kan du tyda (min) notis blir jag mycket tacksam.
Ja, jag är ättling till Helena Hall, då Helena är hustru till Lars Hultan.
Jag tror förresten hon gifter sig en andra gång efter mannen död 1732.
Tittade lite snabbt under diskussionen om Hall och såg att Helena berördes där. Ska titta mer noggrant.
Hall finns både på min mors och min fars sida.
På min fars sida finns en Magnus Månsson född 1790-09-29 i Aspekullen, Västra Eneby (E), han tog namnet Hall som livgrenadjär.
 
Mvh
Niklas
Vänliga hälsningar
Niklas

2006-10-04, 18:42
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Här kommer några rader. Texten normaliserad.
 
Den 7. Juni om aftonen uti en olyckshändelse drunknade uti Vagnsviks sjö fänriken ädel och manhaftig Hr. Lorentz Bånge på Sjöryd(?) vilkens avlidna lekamen på d. 12 hujus uti förnämt folks närvaro nedsattes uti Lommaryds kyrka.
--------------------------------------------------------------------------------
och likaledes på samma sätt drunknade länsman e??? och välbetrodde Lars Hulthan uti förenämnde sjö vilken tillika med …… war uti en  ekestock som med dem bägge nedsank Den senares andelösa lekamen blev uti ------ folks närvaro begravett uti Lommaryds kyrkogård.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-10-05, 01:22
Svar #4

niklas

Tack så mycket Olle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna