ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lofta Vigda 1690 GID 99.31.80100  (läst 503 gånger)

2009-02-26, 15:33
läst 503 gånger

Anita Edmark

Som par nr 10 vigdes:
 
Enk Per Jönsson Bengts..? (son? )  i M...stad , med pigan Cicilia Nilsdotter. Rådm Johan De Reses ...? widh Åkerholm?  M. G.
 
Tacksam om någon kan hjälpa att tyda vad det står i vigselannonsen samt varför står något om rådman Johan De Reses?

2009-02-26, 21:35
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Hej!
Jag läser i Arkiv Digital men kan inte läsa ett ord, som du också fastnat på.
Enk. Per, Jöns Bengtssons son med pigan Cicilia Nilsdotter i Mejstad. Rådman Johan De Reses .... vid Åkerholm. M G
 
Kan Cicilia ha varit i tjänst hon denne rådman före giftermålet? En spekulation bara. Det anges ingen annan giftoman eller liknande.
 
Jag noterar att det inte står något om att änklingen Per visat upp någon bouppteckning vid giftermålet. Men jag är inte så bekant med hur det brukar stå i böckerna under 1600-talet. Han läggeer i alla fall in en morgongåva i boet.
 
Hoppas någon annan kan läsa det svåra ordet.
 
Hälsn Monika W

2009-02-26, 23:06
Svar #2

Utloggad Barbro Behrendtz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 573
  • Senast inloggad: 2020-12-04, 14:06
    • Visa profil
    • www.behrendtz.nu
Anita,
Det inledande ordet är Eod och är en förkortning av Eodem som betyder samma dag. Det står deja efter Johan De Reses.

2009-02-27, 18:38
Svar #3

Anita Edmark

Stort tack för hjälp med tolkningen! Man lär sig något varje dag/Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna