ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ljungby (G) Bouppteckning  (läst 658 gånger)

2010-04-15, 18:53
läst 658 gånger

Daniel Johansson

Här följer en bouppteckning efter en Johan (Jaen) Jonasson ifrån Tofta Södergård Ljungby sn.
Jag har svårt att läsa all text och skulle därför vilja ha hjälp med detta. Någon som vill renskriva denna sidan till mig.

2010-04-15, 19:32
Svar #1

Björn-Åke Petersson

Bouppteckning. Den är inte så svårtydd, men då jag inte har tillgång till AD-online är det lite svårt att förstora upp bilden, men här kommer början på nutida svenska.
 
År 1790 den 6 februari inställde sig undertecknade efter anmodan uti Tofta Söregård för att enligt Lag uppteckna och värdera den kvarlåtna egendomen som befanns efter avlidne änkemannen Jaen Jonasson som för kort tid sedan med döden avlidit och efter sig lämnat 2 st barn sonen dannemannen Gustaf Jaensson i Tofta, dottern Ingeborg Jaensdotter i ? (dålig lokalkännedom) gift med dannemannen Jöns Svensson i ? vilka alla voro tillstädes. Ävenledes har den avlidne mannen en son Jonas Jaensson som är frånvarande.....
 
Nu får någon annan fortsätta
 
Björn-Åke

2010-04-16, 17:12
Svar #2

Daniel Johansson

Tack så mycket för detta, jag har greppat delar av det men inte fått någon riktig helhet i det. Ingeborg Jaensdotter och Jöns Svensson bor i Kvänslöv, lite kan jag bidra med själv.
Någon annan får gärna slutföra Björn-Åkes fina inledning.

2010-04-18, 12:32
Svar #3

Björn-Åke Petersson

Det var tydligen ingen som var hågad, å andra sidan skall man väl avsluta det man påbörjat så här kommer resten.
 
 och utan att någon har vetskap om var han vistas utan att ? om hans vidare +++++++ veterlig som Gustaf Jaensson hos hvilken aflidne mannen ?????? blev förmanad att till upteckning uppgifwa egendomen så att han det med liflig Ed vill besanna om så påfordras skulle  ? han uppgaf som följer nämligen:
 
Det återstår lite men .....
 
Björn-Åke

2010-04-18, 15:24
Svar #4

Daniel Johansson

Intressant med sonen Jonas som verkar ha lämnat hembyggden. Jag kommer inte längre i min släktforskning än till Johan (Jaen) Jonasson som är född ca 1720, har försökt knäcka den här nöten länge men tyvärr ingen succé.
Tack för hjälpen Björn-Åke

2010-04-18, 18:34
Svar #5

Björn-Åke Petersson

Du kan ju alltid fråga om någon har gjort några avskrifter eller cd-skivor med utdrag ur Sunnerbo äldre domböcker. Jag har gjort en cd-skiva för Medelstads härad i Blekinge 1683-1750, det är ett hästjobb som tog ett år, men släktforskarna har stor nytta av den.
 
Björn-Åke

2010-05-03, 18:08
Svar #6

Daniel Johansson

Jag vill passa på att fråga om någon kan ta reda på var ovanstående Johan (Jaen) Jonassons barn Jonas Johansson alt Jaensson född ca 1749 och Ingierd Johansdotter alt Jaensdotter född 1752 är födda någonstans. Jag har själv inte tillgång till KGFs databas 2010 men en sökning där kanske kan lyckas. Johans fru känner jag inte heller till eftersom han gifter om sig i Kånna sn 1756 och får fler barn därefter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna