ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ljungby födelsebok 1830  (läst 616 gånger)

2012-10-03, 18:33
läst 616 gånger

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Hej! Som nybliven medlem i det här forumet så är det här mitt första försök att få hjälp med att läsa ett utdrag ur en av kyrkböckerna, och med hjälp att läsa den texten kanske jag kan bli bättre på det själv också. Denna bild är ett utdrag från födelsebok för Ljungby socken 1830 och texten handlar om Johan Svensson som föddes den 21 juli 1830. Men vad texten i stycket säger klarar jag inte av att läsa. En förhoppning är ju att namnet på hans föräldrar skulle kunna gå att utläsa ur texten. Om någon kan översätta texten åt mig så vore jag väldigt tacksam!
 

 
Tack för ev. hjälp!
Jonny Andersson
 
Tyvärr upptäckte jag nu att jag i hastigheten klickat på Skåne istället för Småland, där detta inlägg hör hemma, i listan. Jag hoppas någon fortfarande vill hjälpa mig. Det här är trots allt mitt första försök med det här forumet.
 
(Meddelandet ändrat av jonand 2012-10-03 18:38)

2012-10-03, 21:00
Svar #1

Utloggad Karen Marie Knudsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2021-11-01, 20:06
    • Visa profil
Kære Jonny.
 
Du er kommet til et godt sted, her er mange gode informationer.
 
Johan
Son af Bonden Sven Nilsson
i Fjelebo och dehs Hustru Cajsa Andersdr. 27
Faddere. Undonlagsm. Anders Olsson i Fjelebo
och hans Hustru, Dr. Johan Lorentz Peters-
son i Uddabo och Pig. Stina Nilsdotter
i Fjelebo.
 
Et tip:
Ljungby AI:14 bild 51/sid 46.
 
Med venlig hilsen
Karen Marie Knudsen

2012-10-04, 19:06
Svar #2

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Hej Karen Marie!
 
Tack för hjälpen! Det var intressant att själv försöka hitta den texten nu när du berättat vad det står där och en del av texten tycker jag mig kunna se nu när jag vet vad det står där. Johan Svensson hör till min fru, Ann-Christines, släktgren men vi har inte något abonnemang just nu så vi får vänta lite med att se om vi kan komma vidare nu med den här informationen. Eftersom vi båda två har ett heltidsarbete så är det bara ibland som vi har tid att släktforska.
 
Tack än en gång för hjälpen!
 
Med vänliga hälsningar
Jonny och Ann-Christine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna