ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kalmar stads mantalslängd, vad heter Jöns i efternamn?  (läst 1170 gånger)

2006-08-05, 19:33
läst 1170 gånger

Birgitta Ohlsson

Vad heter Jöns i efternamn? Kan det stå Löth?
 
Skulle även uppskatta en tydning av hela notisen. Om det står Löth är det då någon som känner till denne Jöns Löth som bodde i Kalmars västra kvarter 1667.
 

 
Mvh
 
Birgitta

2006-08-06, 10:32
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:57
    • Visa profil
Jöns Löth j Sahl. Jon Sylfwestri huus.
 
Gunnar Håkansson nämner (Kalmar och kalmarbor under 1600-talet, s. 187) en Joen Lööth (mtl 1634), en Oluf Nilsson Lööt (nämnd 1667) samt slaktaren Simon Lööt, död före 1677, kyrkoherdeson från Löt på Öland.

2006-08-06, 10:59
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Tack för hjälpen då hade jag läst rätt. Undrar om Joen och Jöns är samma namn? Tittade lite under personnamn men blev inte riktigt klok på om man anser att det är så eller inte? Kanske var denne Jöns Löth far till Cecilia Jönsdotter gm rådmannen Per Persson Sölvester. Då skulle i så fall Jöns vara morfar till Jon Sylfwestri.
 
Mvh
 
Birgitta

2006-08-06, 14:19
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:57
    • Visa profil
Jöns Löth torde nog vara en yngre person än fadern till Cecilia Jönsdotter, som enl. Håkansson (s. 236) begravdes 1676. Hennes man var kyrkoföreståndare redan 1630 och deras son Jon Sylvester ('Sylvestri' är ju genitiven), av allt att döma född redan på 1620-talet, var död före 28 augusti 1665. Det innebär att Cecilia torde ha varit född omkr. 1600, så hennes far kan knappast ha levat 1667. (Ser också att du redan 2003 fick ett svar som berör kronologien här.)

2006-08-06, 18:12
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Om Cecilia Jönsdotter var född omkring 1600 skulle väl hennes far helt teoretiskt kunna ha levt 1667. Då vore ju Cecilia omkring 67 och hennes fader om han var 20 när hon föddes omkring 87 år. Hela biten med ”omkring” är ju ganska luddigt, jag menar hur långt innan eller efter ett ungefärligt år skall man räkna? Jag har en ana som var född omkring 1562 och dog 1652 vilket gör att han var omkring 90 år när han dog. Att jag visste att Sylvestri är genitiven av Sylvester trodde jag framgick av mitt inlägg? Jo jag läste inläggen du hänvisar till igår men ser inget i dessa som utesluter min tanke när det gäller Jöns Löth och huruvida han kunde varit Cecilias far eller inte. Jag skall kolla vidare i mantalslängderna för att se hur sent Jöns Löth nämns.

2006-08-06, 20:12
Svar #5

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:57
    • Visa profil
Inte ens teoretiskt håller en sådan hypotes. Det andra inlägget redovisade det ungefärliga födelseåret till 1594, vilket torde bygga på uppgifterna i Westinska samlingen. Det är aldrig tillrådligt att tänja materialet så långt att man konstruerar förutsättningar som förutsätter konstruktionen av andra förutsättningar, vilka till ingen del är möjliga att leda i bevis. Sedan bör också betänkas att det i mantalslängder rent generellt inte uppfördes personer över 63 års ålder (undantaget sådana som ännu förestod eget hemman eller hushåll, vilket en närmare hundraårig man utan eget hus knappast gjorde).

2006-08-06, 21:35
Svar #6

Birgitta Ohlsson

Det är just ungefärliga uppgifter som är problemet. Hur stort är tidsspannet innan och efter ett ungefärligt årtal? Samma sak gäller född före ett visst årtal, hur långt innan detta ”född före” kan man räkna? I en kyrkbok skiljer det 20 år mellan en uppgiven uppgift mot det faktiska. Jag har inte försökt tänja på något material eller konstruerat några förutsättningar men vill heller inte avfärda något bara genom att lita på ett ungefärligt årtal. Jag antar att noteringen ”ål” i mantalslängden betyder att personen i fråga har uppnått en ålder av 63 år? I så fall är det konstigt att Cecilia Jönsdotter 16 år efter denna notering fortfarande finns noterad i mantalslängden, så långt jag hunnit kolla? Det var med tanke på detta som jag skrev att kanske var Jöns Löth Cecilias far.  
 
Lägger in en bild på Jon Sylvesters hus som fortfarande finns kvar. Översta våningen byggdes på huset år 1909. Samtidigt ändrades utseendet på bottenvåningen.
 
Källa: 63 år med två stadsarkitekter av fd. Stadsarkitekten i Kalmar, Ulf Liedström. Utgiven av  
Samhällsbyggnadskontoret i Kalmar år 2000.
 

2006-08-06, 23:09
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Förutom att studera mantalslängder som nämns ovan, skulle jag vilja rekommendera studium av Kalmar domkyrkoförsamlings kyrkoräkenskaper som finns tillgängliga på Genline - om det inte är gjort. Vid studium av boken Bo nämner ovan - Gunnar Håkansson, Kalmar och kalmarbor under 1600-talet - har jag funnit att Håkansson troligen inte använt sig av dessa kyrkoräkenskaper som källa, och att de förmodligen kan komplettera bokens personuppgifter.  
För den som inte använt räkenskaperna, kan de i inledningsvis verka svåra att arbeta med. Dock behöver man bara gå igenom ett år, för att se hur de är upplagda, och därefter hoppa över de delar man uppfattar som oväsentliga i sitt sökande.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-08-07, 18:33
Svar #8

Birgitta Ohlsson

Tack för tipset väl värt att beakta tycker jag. Jag har visserligen inget abonnemang på Genline utan har egen kortläsare och köper eller lånar de kort jag behöver. Man kan ju ringa SVAR och se vad det har när det gäller dessa kyrkoräkenskaper. Har sett att de har någon arkivförteckning som man titta i först. Vill också poängtera att jag har Kalmar och kalmarbor under 1600-talet av Gunnar Håkansson.
 
Mvh
 
Birgitta

2006-08-07, 20:31
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Domkyrkoräkenskaperna är lite mariga att hitta, då de ligger under Kalmar stadsarkiv. Här kommer en bild på beståndet:
Vänligen,
Olle
PS. Det ser ut att vara något fel på svars register med dubblering 1640-1651. Bör kontrolleras. DS
Vänligen,
Olle Elm

2006-08-08, 19:33
Svar #10

Birgitta Ohlsson

Hej,
 
Tack för det då har även jag hittat rätt ställe. Jag får fråga de på SVAR varför det finns en dubblering av 1640-1651.
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna