ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-22  (läst 2534 gånger)

2003-12-16, 22:11
läst 2534 gånger

Jan Böhme

Norraladatabasen är ett utomordentligt lovvärt initiativ av Urban Sikeborg. Att jag dessutom har sån tur att jag själv kan använda den i min antavla (min mmfff var Sven Norell, född i Kungsgården och till sist prost i Norrala) är en helt oförtjänt förmån.  
 
Jag har ett par rättelser och observationer i Sven Norells antavla:  
 
Karin Olsdotter, död i Kungsgården nr 2 2/10 1747, anges som ”f. enligt beräkning 20/2 1710 i Kyrkbyn, Arbrå”. I fb i Arbrå står hon - om mina noteringar är att lita på - som född 22/2 1710, dotter till Olof Larsson och Kristin Jonsdotter i Kyrkbyn.  
 
Margareta Larsdotter, dotter till Lars Jakobsson och Ablun Jönsdotter i Kungsgården, anges som begravd ”1692 S. Thomae Dagh”, vilket i databasen blir 22/12 1692. Borde det inte vara en dag tidigare, 21/12?  
 
Den trolldomsanklagade Karin Hansdotter, angiven som mormor till Jon Persson i Remsta, har beräknat födelseår 1590 efter angiven ålder 102 år i dödbok 1692. Emellertid anges hon i trolldomsrannsakningsprotokollen 1673 vara 70 år. I flera olika moderna illitterata kulturmiljöer (har tyvärr ingen referens i huvudet) har den uppgivna åldern på gamlingar över sjuttio visats öka med i snitt c:a 14 år per decennium. Födelseåret 1603 torde därför vara en mer sannolik uppskattning. Vilket å andra sidan gör henne komplett omöjlig som mormor till Jon Persson, även om också han - 83 år i dödboken - skulle född något senare än beräknat.  
 
Det här med illitterata gamlingars tendens att åldras snabbare än tiden är kanske något som man överhuvudtaget ska ha med i beräkningen när man ser en hög ålder angiven i dödbok, och det inte finns någon födelsenotis tillgänglig.

2003-12-17, 14:51
Svar #1

Utloggad Inga-Lill Meijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2015-06-29, 13:38
    • Visa profil
Vill framföra mitt varma tack till Urban Sikeborg
för allt arbete som du lagt ned på dessa familjer i Norrala
Jag har aldrig, med de kunskaper jag har)  
klarat av att finna anor födda på 1400-talet.
 
Sökte bara på en ana till mig (Per Forsius) och kom via hans hustru Ingrid Gris SÅ långt
 
Kan knappt föreställa mig allt arbete som ligger bakom, lyfter på hatten för dig Urban och passar på att önska en GOD JUL
 
Vänligen
Inga-Lill Meijer

2003-12-17, 21:52
Svar #2

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Jan: Tack för kompletteringen av Karin Olsdotters födelsedatum och föräldrar; av naturliga skäl har jag inte själv kunnat följa upp härstamningen för alla som inte fötts i Norrala.  
 
Margareta Larsdotters begravningsdatum ska mycket riktigt vara den 21 december, inte den 22 december.  
 
Vad beträffar Karin Hansdotter i Remsta så är födelseåret 1590, vilket jag anger som baserat på åldersuppgiften 102 år i begravningsnotisen, knappast sannolikt (se nedan). Men jag anser det inte helt självklart att åldersuppgifterna för rannsakningarna från häxprocesserna 1673 – ur vilket jag citerar ett utdrag i hennes personnotis - är mer pålitliga. Flera av de anklagade har misstänkt jämna födelseår: Av de fjorton anklagade för vilka åldern anges ska tre ha varit 50 år, tre ha varit 60 år och tre ha varit 70 år. Jag tolkar det som att skrivaren i dessa fall använt en ungefärlig åldersuppskattning.  
 
Den som skrivit in åldersuppgiften i begravningsnotisen är kyrkoherden Laurentius Jacobi Norelius. Denne var själv född som bondson i Norrala 1632 och uppvuxen i församlingen. Som kyrkoherde bodde han sedan 1679 bara några stenkast från Karins hemman i Remsta. Så länge som han var i sin krafts dagar noterade han oftast åldern på de som avlidit, ibland på några månader när; i de fall han varit osäker har han lämnat ett blankt utrymme för åldern eller angivit ”vid pass” före. Norelius verkar inte ha varit en större vän av slentrianmässiga åldersuppgifter; det i sig innebär inte att han alltid är korrekt i sina angivelser. Han måste i alla fall ha varit övertygad att Karin var mycket, mycket gammal vid sin död.
 
Karins ”dotterson” (enligt rättegångsprotokollet) Jon Persson (som var både nämndeman och kyrkvärd) anges ha varit 83 år vid sin död 1698 och alltså född omkring 1615. I beaktande av att hans svägerska föddes ca 1614 och att hans svärfar bör ha fötts omkring 1580 tycker jag inte att jag har skäl att anta att åldersuppgiften är felaktig.
 
Ett större frågetecken anser jag finns inför det förhållandet att Jon Persson anges som hennes dotterson och att hon ändå nämns utan epitetet hustru och i stället som gammal piga. Inte heller kan hon ha fötts 1590 och fått en dotterson 1615. Jag skulle spontant tolka det som att det i stället för dotterson egentligen avsetts systerson eller liknande, eftersom hon alltså inte verkar ha varit gift, men därom hade jag tänkt skriva mer om i annat sammanhang. Detta är orsaken till min reservation i Karins personnotis: ”Uppgiften om släktskapet med Jon Persson i trolldomsrannsakningarna går inte helt lätt att förena med begravningsnotisens uppgifter.”
 
För övrigt kan jag nämna att det enligt en mycket snabb genomgång i databasen finns uppskattningsvis ett par dussin personer under 1600- och 1700-talen i Norrala som anges ha blivit över åttio år och ett par som blivit över nittio. Med tanke på hur tidigt de nämns eller utifrån deras barnbarns födelseår tycker jag inte att dessa åldersuppgifter är orimliga, även om en mer systematisk genomgång antagligen skulle säga mer. Trovärdigheten måste bedömas utifrån prästens ambitioner och kunskap om församlingsborna i övrigt. Det är svårt att tillämpa ett generellt konstaterande om en företeelse i vissa icke angivna illiterata (svenska?) miljöer på specifika fall på en viss ort inom en viss tidsperiod.
 
P.S. Tack, Inga-Lill, för din hälsning. Jag är glad att du har haft användning av databasen.

2003-12-19, 22:22
Svar #3

Jan Böhme

Urban!
 
Angående Karin Hansdotter avsåg jag egentligen mest att hennes födelseår rimligen låg närmare 1603 än 1590. Att åldersuppgifterna i rannsakningsprotkollet så ofta använder runda, jämna tal är naturligtvis bekymmarsamt om man vill beräkna fram ett nytt födelseår.
 
Jag avsåg egentligen inte heller att sätta åldersuppgifterna i databasen rent generellt i fråga med min kommentar om att illiterata åldringar har visats åldras snabbare än kalendern. Det var egentligen mer en generell observation, som man kanske skulle ha som egen diskussion någon annat stans i anbytarforum, under rubriken Kan man lita på åldersuppgifter i dödböckerna? eller något i den stilen.  
 
Det verkar ju onekligen i det här fallet som om den protokollförande kyrkoherden i allmänhet har angivit ålder med en viss omsorg. Du har också naturligtvis rätt i att benägenheten att åldras fortare än kalendern kan variera, och de moderna miljöer som testades var inte svenska. Jag vill minnas att det var en miljö i Malaysia, en miljö någonstans i Kaukasus, en i Afrika söder om Sahara och en latinamerikansk miljö, och att tidsperioden var 1950- och 1960-tal. Poängen med studien var i alla fall att gamlingarna lade till ungefär lika många år på alla ställena.
 
Nå, till en ny fråga om databasen: Den innehåller en Margareta Andersdotter, född enligt beräkning 1672 i Ale nr 4, död 1750 gift med Per Larsson i Losjö nr 2. Hon har inga förfäder angivna i databasen, trots den noggranna angivandet av födelsegården.
 
Dessutom förekommer en till Margareta Andersdotter i Ale, trolig dotter till Anders Nillson och Kerstin Jonsdotter i Ale nr 4, (jag antar att identifikationen baserar sig på att Anders Nilsson var den ende Ale-bonden från perioden som hete Anders) som var ungfadder 1690, och alltså bör vara född runt 1670, och som inte vidare avhörs.
 
Finns det något inte redovisat skäl till att anta att dessa båda Margareta Andersdöttrar är två olika personer, eller har en trolig enda Margareta Andersdotter bara råkat bli uppdelad i sig själv som ungflicka och som hustru av ett förbiseende?

2003-12-19, 22:52
Svar #4

Jan Böhme

Urban!
 
En konstighet i databasen, som jag just upptäckte:
 
Gertrud Persdotter, nämnd 1695, anges som hustru till Jon Olsson i Tygsta nr 1, trönö, därför att hon i 1695 års dombok anges som mor till Lars Persson hustru Kerstin.
 
Den uppgiften är problematisk. Enligt databasen gifte sig Lars Persson och Kerstin Jonsdotter först 16 jan 1698. År 1695 var Lars Persson fortfarande gift med sin första hustru, som inte hette Kerstin, utan Helena Hansdotter, och som inte dog förrän på sommaren 1697 (begravd 24 juni).
 
Här måste något fel ha uppstått på det ena eller andra sättet, antingen på 1600-talet eller i nutid.  
 
För inte kan väl domboken vara förd flera år i efterhand?

2003-12-20, 17:19
Svar #5

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Ja, åldersuppgifterna i döds- och begravningsnotiser är ju notoriskt opålitliga. Det ser man om inte annat när man granskar sådana åldersuppgifter för personer vars födelsedatum är säkrade i födelse- och dopböckerna och det är därför jag alltid anger om det är en åldersuppgift som ligger till grund för födelseåret. Däremot tycker jag att det är vanskligt att försöka korrigera sådana beräknade födelseår utifrån rimlighetshänsyn och jag avstår oftast från sådant om jag inte har mer tydliga indicer för något annat.
 
De två Margareta Andersdotter du nämner är mycket riktigt en och samma person.
 
Vad Gertrud Persdotter beträffar ska hon inte stå som hustru till Jon Olsson i Ale nr 2, dvs. som svärmor till Lars Perssons i Fors svärmor i andra giftet. Hon är naturligtvis identisk med dennes svärmor i första giftet, hustru Gertrud, som dog 1698 i Kolsta nr 2 som änka efter bonden Hans Persson där. Uppgiften ur domboken 1695 skulle jag i konsekvensens namn inte ha fört in i databasen, eftersom det baserade sig på en samling summariska excerpter ur domböckerna vars uppgifter jag som regel har avstått från att föra in utan en andra kontroll. Jag har visserligen angett i databasen att uppgiften bör kontrolleras, men det rätta hade varit att inte lägga in den alls.
 
Jag satt i somras på Riksarkivet och noterade samtliga sidor som rör Norrala i domböckerna åren 1669-1706, eftersom jag tänker beställa kopior och lägga in samtliga personer med fullständiga transkriptioner i databasen. Riksarkivet tar emellertid rejält betalt och kräver över 6.000 kr för att kopiera de 800 sidorna, så jag får ta lite i taget. Det lär därför ta några år innan jag har kompletterat de äldre leden med domboksutdragen.

2003-12-23, 02:13
Svar #6

Jan Böhme

Urban!
 
Databasterroristen Böhme har fler frågor...
 
En trivial: Du skriver att Per Jönsson i Edvik nr 2 förmodligen dog 1675, eftersom hans testamente lämnades in till kyrkan räkenskapsåret 1675-1675 (sic!). Är det 74-75 eller 75-76 som gäller?
 
En lite mer komplicerad: Du anger Margareta Joakimsdotter, gift med Jöns Persson i Edvik nr 2, som trolig dotter till Joakim Hansson i Svartvik nr 2, och hänvisar till din utredning om Johannes Joachimi och hans ättlingar i Släkt och Hävd 1991, 3-4. Det enda som står under Margareta Joakimsdotter där (under Tabell 6) är dels påståendet att hon är dotter (obs inte trolig dotter) till Joakim Hansson, tab 3, och sedan den personalia som du citerar i databasen. Men personalian anger inte några föräldrar, och några andra källor citeras inte. Inte heller under Joakim Hansson, tab. 3, hittar jag några uppgifter som kan användas för att identifiera Margreta Joakimsdotter som dotter till Joakim Hansson.
 
Vilka är grunderna för att identifiera Joakim Hansson som far till Margareta Joakimsdotter?

2003-12-23, 18:02
Svar #7

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Testamente efter Per Jönsson i Edvik inlämnades till kyrkan under det räkenskapsår som löpte från den 1 maj 1675 till den sista april 1676. Han upptas som fjärde posten i listan som omfattar sammanlagt nio testamentsposter.
 
Kopplingen mellan Margareta Joakimsdotter i Edvik och Joakim Hansson i grannbyn Svartvik bygger på en sannolikhetsvärdering:
 
1. Namnet Joakim är unikt för bygden; den ende med detta namn i hela pastoratet vid tiden för Margaretas födelse är just Joakim Hansson i Svartvik.
 
2. Kyrkoherden Laurentius Jacobi Norelius var flitig med att notera i begravningsnotiserna om vederbörande var född utanför socknen. Ingen sådan uppgift ges om Margareta, trots att han i övrigt är detaljerad om hennes leverne.
 
3. Joakim Hansson var kyrkoherdeson och han tillhörde en familj som varit socialt framträdande i socknen. Margaretas makes bror var likaså kyrkoherde. Hennes två döttrar gifter in sig i de två mest inflytelserika familjerna i socknen vid denna tid. Det vill säga, de ger intryck av att tillhöra samma sociala krets.

2003-12-25, 19:48
Svar #8

Krister Olsson

Hej,
 
Jag söker efter min fm mm mor Brita Olovsdotters föräldrar. Brita var född 1798-10-03 i Norrala. Hon blev gift 1822-10-18 med Erik Larsson, född 1794-04-24 i Hänsäter, Arbrå. Hon fick sju barn alla födda i Hänsäter, Arbrå, där hon själv också dog 1851-03-14.
 
Tacksam för all hjälp.
 
Krister olsson

2003-12-26, 15:16
Svar #9

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Krister: Brita Olsdotter, som föddes den 13 [!] oktober 1798 i det lilla utanvidsområdet Solberg i Norrala, finns medtagen med utförlig härstamning i min databas Familjer i Norrala (länk finns på RÖTTERs första sida).
 
Hon är den enda Brita som föds i Norrala detta år. Att hon är identisk med din anmor i Arbrå socken bekräftas av utflyttningsnotisen från 1822 med datumet den 21 oktober. Den anger att Brita Olsd.r fr Solberg, född 1798, flyttat ut till Arbrå. Kristendomsbetyget är b.[ene], dvs. väl. [Norrala B:1]

2003-12-27, 18:51
Svar #10

Utloggad Per Åke Bölander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-10-12, 10:28
    • Visa profil
På 1880-talet skulle ett rånmord på en postiljon ägt rum i skogarna runt Norrala. Postiljonens namn skulle ha varit Gertzvall (eller något liknande). Finns det någon som känner till denna händelse?
 
Per Åke

2003-12-27, 19:50
Svar #11

Krister Olsson

Hej Urban,
 
Tack för tipset.
Kan nu följa Brita Olsdotters anor tillbaka.
Ett stort bravo till ditt arbete med databasen familjer i Norrala. Väldigt innehållsrikt och väl strukturerat.
 
Krister

2003-12-27, 22:11
Svar #12

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Per Åke: Jag föreslår att du ringer Sigvard Bodin, som är sekreterare i Norrala hembygdsförening. (Han finns i telefonkatalogen.) Sigvard är mycket kunnig och vet antagligen mer om detta. Jag har hört talas om rånmordet på postiljonen men vet inga detaljer mer än att min farfar och andra som barn ska ha letat efter bytet längs landsvägen genom Norrala mot Hudiksvall, där det sägs ha gömts.

2003-12-28, 10:46
Svar #13

Utloggad Per Åke Bölander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-10-12, 10:28
    • Visa profil
Urban!
 
Tack för hjälpen!
 
Per Åke

2003-12-28, 19:18
Svar #14

Utloggad Inga-Lill Meijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2015-06-29, 13:38
    • Visa profil
Urban Sikeborg
Ur Bouppteckningsregistret Norrala  nr 147 Trönbyn hem nr 5 Trönö.
Dan och Måns Törnberg, de tillhör mina anor på min morfars sida.
Fråga: Vad innebär noteringen (sic) efter Daniel Törnbergs barn i Söderhamn  
Lägger till Måns Törnbergs personakt.  
 
Magnus Måns Danielsson Törnberg  
Född 1745-09-08 Söderhamn (X) 1)  
Döpt 1745-09-08 Söderhamn (X) 1)
Vittnen:Tullskrif Pet.Hållsten, Olof Er Sundin, Gymnasist Per Sundin Rådm Närbergs h
Jonas Lindströms hu Tecla Hållnäs
Arv 1769-05-16 Trönbyn (X) 2)  
Far: Dan(iel) Törnberg  
Född 1705-06-02 Söderhamn (X) 4)
Död     1762-06-02 Söderhamn (X) 4)
Mor: Margareta Månsdotter Berg  
Född 1710-03-24 Söderhamn (X) 3)  
DÖd 1775-06-09 Söderhamn (X) 3)
 
Familj med Anna Larsdotter Frisk
 
Vigsel 1767-12-28 Söderhamn (X) 5)E:1 blad 2 Borgarsonen Magnus Törnberg infödd samt pigan Anna Frsik född i Medelpad
 
Anna Larsdotter Frisk född 1743 Ljustorp (Y) 3) Barn    
Daniel Dan Månsson Törnberg  
född 1768-12-08 Söderhamn (X) 1)  
Lars Törnberg  
född 1771-07-15 Söderhamn (X) 1)död före 1779
Olaus Olof Törnberg  
född 1774-03-21 Söderhamn (X) 1)  
Margareta Törnberg  
född 1776-09-05 Söderhamn (X) 1)  
Lars Törnberg  
Född 1779-09-03 Söderhamn (X) 1)  
Christina Törnberg  
Född 1784-03-07 Söderhamn (X) 1)  
 
Källor
 
1) Födelseboken
2) Urban Sikborg bouppteckningar i Norrala
3) Söderhamn AI:05 (X)
4) Dödboken
5) Vigselboken

2003-12-28, 22:04
Svar #15

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Inga-Lill: Jag har lagt till sic (latin, ung. sålunda, så står det) inom hakparenteser efter ordet Söderhamn för att visa att felstavningen - Söderham - är i originalet och inte är ett avskrivningsfel från min sida.
 
Daniel Törnberg var alltså en av arvingarna efter den avlidne Jon Svensson i Trönbyn, men eftersom han själv var död trädde barnen i hans ställe. Vet du mer exakt vad släktskapen bestod i?
 
Hälsningar
 
Urban

2003-12-29, 13:37
Svar #16

Utloggad Inga-Lill Meijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2015-06-29, 13:38
    • Visa profil
Urban Sikeborg  
 
Nej jag vet inte hur de är släkt, men eftersom  
Jon Svenssons avlidna hustru heter Brita Danielsdotter och namnet Daniel (Dan) går igen i bland sönerna hela 1700-talet, så kan hon vara syster med Daniel Törnberg. Under förutsättning att även fadern till Daniel också heter Daniel.
Ett spår som jag ska försöka följa upp.  
Återkommer om jag finner att antagandet är korrekt  
 
Inga-Lill Meijer

2003-12-31, 21:03
Svar #17

Helén Mattsson

Hej! Jag letar efter min killes förfäder i Norrala. Hans farmor heter Hildur Karolina Hedström, f 2/3 1901 i Norrala. Hon flyttade 1923 till Östersund och gifte sig samma år med Anton Gerhard Gustafsson (f 4/2 1894 i Alsen). Nu undrar jag; Finns det någon som vet vem vad hennes mor och far heter? Tacksam för svar!
Hälsningar  
Helén

2003-12-31, 21:31
Svar #18

Tord Åkerman (Åkerman)

Hej Helen.
 
Föräldrarna till Hildur Karolina är Målare Anders Gustav Hedström född 1874-12-22 och
Lydia Nilsson född 1878-12-06 bosatta i Åsberget
strax utanför Söderhamn.
Du får ha ett Gott Nytt År
 
Hälsn Tord.

2004-01-01, 10:39
Svar #19

Helén Mattsson

Hej Tord! Tack för hjälpen! Du måntro att jag jublade när jag fick ditt svar.... Har du födelseböckerna för Norrala.... isåfall skulle du kunna hjälpa mig med en sak till..... Kan du se vart de föräldrarna är födda någonstans? Är det i Norrala eller Söderhamn? Tack!
PS. Gott Nytt År!!!!
Hälsningar
Helén

2004-01-01, 10:45
Svar #20

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Hel?n!
 
 
Enligt folkräkningen anno 1900 ser det ut så här...
 
 
God fortsättning...!
 
 
/Kina
 
 
ANNO 1900 - Gävleborgs län
 
 
 
Norrala församling    Visa källa  
Anders Gustaf Hedström f. 1874 Voxna  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Norrala
Hemort: Utan stadigt hemvist inom Socknen boende
Kontrakt: S. Hels:d. Ö.
Län: Gävleborg
 
Födelseår: 1874
Födelseort:  
Födelseförs: Voxna
Födelseland:  
 
Yrke: Målare
Titel:  
 
Civilstånd: Gift (G)
Kön: Man
Familjest:  
Famstkod: Far/man (F)
 
Hushåll nr: 599
Familj nr: 1
 
Frånvaro:  
Övrigt:  
Trosbekännelse:  
Anmärkning:  
Lyte:  
Nationalitet:  
 
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: CB3252  Kort nr: 54
Sida: 54  Rad: 36
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Anders Gustaf Hedström f. 1874, Målare
 
Lydia Nilsson f. 1878
Födelseförs: Sundsvall
Övrigt: icke döpt
 
Gustaf f. 1898
Födelseförs: Norrala
Anmärkning: Kön!!
 
Elsa f. 1899
Födelseförs: Norrala

2004-01-01, 11:19
Svar #21

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Hel?n!  
 
 
Här kommer från folkräkningen anno 1890 som du kan kolla upp ang.  Anders Gustaf  och Lydia....
 
 
/Kina
 
 
ANNO 1890 - Gävleborgs län
 
 
 
Woxna församling    
Anders Gustaf  f. 1874 Woxna  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Woxna
Hemort: Dalkarlsbo.
Kontrakt: S.Helsingl v.k.
Län: Gävleborgs
 
Födelseår: 1874
Födelseort:  
Födelseförs: Woxna
Födelseland:  
 
Yrke: målarlärl.
Titel:  
 
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Man
Familjest: s.
Famstkod: Barn (B)
 
Hushåll nr: 93
Familj nr: 1
 
Frånvaro:  
Övrigt:  
Trosbekännelse:  
Anmärkning:  
Lyte:  
Nationalitet:  
 
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000368  Kort nr: 24
Sida: 9  Rad: 27
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Per Johan Hedström f. 1838, jordbr.arbet.
Födelseförs: Woxna
 
Karolina Jonsdotter f. 1846
Födelseförs: Jemtland (?)
 
Per Johan f. 1869, måleriarb.
Födelseförs: Ore, Falu l.
 
Karolina f. 1871, piga
Födelseförs: Ore, Falu l.
 
Anders Gustaf f. 1874, målarlärl.
 
Emma Elisabet f. 1877
Födelseförs: Woxna
 
Johanna Sofia f. 1880
Födelseförs: Woxna
 
Jonas August f. 1883
Födelseförs: Woxna
 
Karl Emil f. 1886
Födelseförs: Woxna
Övrigt: tvillingar
 
 
Anna Kristina f. 1886
Födelseförs: Woxna
Övrigt: tvillingar
 --------------------------------------
 
 
ANNO 1890 - Gävleborgs län
 
 
 
Norrala församling    
Lydia  f. 1878 Sundsvall  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Norrala
Hemort: Haga
Kontrakt: S Hels:ds Ö
Län: Gävleborg
 
Födelseår: 1878
Födelseort:  
Födelseförs: Sundsvall
Födelseland:  
 
Yrke:  
Titel:  
 
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Kvinna
Familjest: d
Famstkod: Barn (B)
 
Hushåll nr: 441
Familj nr: 1
 
Frånvaro:  
Övrigt: v
Trosbekännelse:  
Anmärkning:  
Lyte:  
Nationalitet:  
 
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000369  Kort nr: 6
Sida: 39  Rad: 26
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Nils Fredrik Nilsson f. 1847
Födelseförs: Frykerud Werml l
 
Sofia Larsd:r f. 1846
Födelseförs: Frykerud Werml l
Övrigt: w
Trosbekännelse: Baptist
 
Lydia f. 1878
 
Karl f. 1882
Födelseförs: Frykerud Werml l
Övrigt: v
 
David f. 1885
Födelseförs: Norrala
Övrigt: v
 
Frida f. 1890
Födelseförs: Norrala
Övrigt: v

2004-01-01, 12:22
Svar #22

Helén Mattsson

Hej Kina! Du är en pärla!!!! Tack för dina uppgifter.
PS. Vad snabb du var på att svara.... Tack än en gång!
Hälsningar
Helén

2004-01-01, 19:35
Svar #23

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Hel?n!
 
 
Jag vet inte om du har dessa uppgifter från SDB 1950-1999...
 
 
/Kina
 
 
19010302-8205
 
Gustafsson, Hildur Karolina
 
Fältjägargr 16 A, N.B.
831 31  Östersund
 
Död 22/8 1991.
 
Kyrkobokförd (1967) i Östersund, Östersunds kn, Jämtlands län. Mantalsskriven (1967) på samma ort.
 
Född 2/3 1901 i Norrala (Gävleborgs län).
 
Änka (9/9 1970).
--------------
Födelseförsamling i källan:
NORRALA (Gävleborgs län)
 
Källor:
SPAR 92, RTB 91
----------------------
 
Kan då vara Anton Gerhard Gustafsson ....
 
18940204-8210
 
(Inga namn- eller adressuppgifter)
 
Död 9/9 1970.
 
Kyrkobokförd i Östersund, Östersunds kn, Jämtlands län.
 
(Ingen uppgift om födelseort)
 
Gift man (28/2 1923).
--------------
Källor:
RTB 70
---------------------

2004-01-01, 21:02
Svar #24

Helén Mattsson

Hej Kina! Men tack än en gång för din hjälp.... Dödsåren på hans farmor och farfar hade vi inte.... Tack så mycket!/Helén

2004-01-02, 15:58
Svar #25

Tord Åkerman (Åkerman)

Hej Hel?n.
 
Jag ser att du redan har fått svar på dina frågor. Men jag kan tala om att jag har födelse- och husförhörsböckerna för Norrala om det är något du undrar över.
 
M.V.H. Tord.

2004-01-02, 18:57
Svar #26

Utloggad Inga-Lill Meijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2015-06-29, 13:38
    • Visa profil
Petrus Johannis Gestrinius kyrkoherde i Hanebo och Segersta gift med Margareta Campania.
De har en dotter Katarina Gestrina gift med Erik Larsson Isaeus (Hillander) Född 1640-11-12 i Hille, Regementspräst död 1692.
Allt ovan enligt Erik Wickberg E:42 F 4:2 1600-1960 Officerare, läkare m fl vid Hälsinge regemente.(SVARs benämning)
Min fråga i Norrala är om denna Petrus Johannis Gestrinius har något samband med Norralaprästen Erik Gestrinius gift med Katarina Frodiana som jag funnit i Familjer i Norrala av Urban Sikeborg. Någon som vet? Tex Urban Sikeborg själv? Petrus Gestrinius är släkt i släkten  till Anders Forsius son till Petter Forsius d.ä.
som är min ana på morfars sida
Med hopp om att ev kunna knyta ihop några lösa trådar.  
 
Vänligen Inga-Lill Meijer

2004-01-08, 23:20
Svar #27

Utloggad Ann Liljemark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2021-08-03, 22:06
    • Visa profil
Hej allesammans.  
Har sökt en gång förut att få hjälp med mina släktingar, men inte fått napp därför prövar jag än en gång:
Min pappas farmor var född i Malung, Hennes mamma lämnade av okänd anledning, henne hos en handlare Erik Lundberg död 1863 och hans maka Margareta Kristina Wannberg född 8/11 1821. de ska ha haft en son Erik (mindre vetande ?) född 5/10 1843.  
Jag tror att denna handlare med fru ska ha bott i Norrala. Vet inte om detta kan ha varit släkt till oss eftersom hon blev lämnad hos dom. Det är många frågetecken runt detta och jag är intresserad av all information.  
Är det nån som känner igen dessa föräldrar och kanske kan lösa en svårknäckt gåta för mig, så hoppas jag på svar.  
ANN

2004-01-20, 21:19
Svar #28

Utloggad Eva Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-10-31, 12:09
    • Visa profil
Hejsan
Jag undrar om det finns någon som har forskat om släkten Törnell, min morfar hette Lars Erik Törnell född 1896 i Tygsta. Han gifte sig med Anna Kristina född Engvall 070701. Dom bygdde hus i Marbäck 1938. 1948 skedde en spritköksolycka så min mammas farmor Karin Persdotter avled och mammas syster Gunhild endast 18 år avled också i denna tragiska olycka. Morafar avled 1958. Jag hade kommit en bit på väg men mina papper försvann och jag har för mig att släkten hette Törnberg tidigare och att det blev Törnell sedan. Jag blir tacksam för allt. Bor i Enånger

2004-01-22, 11:28
Svar #29

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Hejsan!
Min mormor Hilda Ingegerd har sina rötter i både Söderala och Norrala.
Mormor föddes 1922 i Söderala, och var dotter till Herbert Erland Lindberg (1889-1931, Söderala) och Ida Maria Backlund (1889-1983).
Herbert har jag mest uppgifter om på hans mammas sida (hon är en Birath).
Men jag har nästan ingenting på Ida.
 
Ida Maria var född 1889-08-05 Klapparvik (är det en gård?), Norrala.
Hennes far hette Per Nilsson Backlund (född 1852 i Lysviks församling, Värmland). Änkling enligt folkbokföringen för år 1900 (enligt Arkion).
Ida hade en syster - Johanna Kristina (född 1891), kallad Hanna och senare bosatt i Björnhamre, Bollnäs med man och minst två barn (allt enligt vykort jag ärvt av mormor).
 
När jag nu sökte genom Arkion och Norrala hittade jag en Nanny Backlund, född 1888 i Remsta, Norrala. Fosterdotter till Erik Ersson och Sara Ersdotter.
Vykorten omnämner en Nanny - kan detta vara släkt (syskonbarn eller liknande till Per Nilsson Backlund)?
 
Ida bodde även i Kolsta.
Innan giftermålet med Herbert flyttade Ida till hans föräldrars gård Skallbacka i Söderala. Gjorde man så på den tiden, för att alla skulle lära känna varandra - eller kan hon ha varit piga där och sedan gift sig med Herbert?
Jag vet ej bröllopsårtalet, men deras första barn föddes 1913.
 
Många frågor - och jag hoppas att jag får svar på någon av dessa!
 
Med vänlig hälsning/Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna