ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hultsjö AI:6  (läst 759 gånger)

2009-02-22, 08:43
läst 759 gånger

Utloggad Ann-Britt Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2023-06-14, 13:45
    • Visa profil
Hej!
 
Har stött på några frågetecken här i husförhörslängden som jag skulle vilja ha lite hjälp att lösa.
 
Det gäller två stycken sidor i Hultsjö AI:6.
 
Första sidan är sid 669. Denna sida är för Ryttargården Klovehall under Nässja, Skepperstad sn för åren 1783 - 1785. Det gäller familjen Sven Näsberg. Vad står det ute i kanten för familjen? Det ser dessutom ut som att det står att Sven är död, men är han verkligen det? För på nästa sida som gäller sidan 649 i samma bok för åren 1786 - 1790 så finns han fortfarande med familjen som flyttar någonstans, men vart?
 
Kan någon hjälpa mig med detta?
 
Tack på förhand!
 
MVH
Ann-Britt

2009-02-23, 22:18
Svar #1

Utloggad Anders Eklund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-05-08, 16:40
    • Visa profil
Ann-Britt,
Sven Näsberg godkändes som ryttare för # 95 Nässja vid Första Majorens kompani vid Smålands kavalleriregemente vid generalmönstringen den 29 augusti 1775. Där noteras I stället uppvistes Sven Johansson som kallas Näsberg. Approberas häst och karl
Man kan sedan följa Sven Näsberg i rullorna till generalmönstringen 1789 när han får avsked. Noteras karl gammal och ersättes innan nästa års möte. Nästa mönstring 1790 avser kommenderingen till Stockholm och där har roten satt in Petter Bolin som approberas.  
Du kan alltså vara säker på att han levde 1789.
Källor är GMR SE/KrA/0023/0/859 till 863

2009-02-23, 22:39
Svar #2

Utloggad Anders Eklund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-05-08, 16:40
    • Visa profil
Det är sonen Petter som blir ryttare efter sin far. Jag tror att båda noteringarna på sidan 669 rör Petter Bolin.
Den översta noteringen tror jag lyder utgått med att(est) till Rösås ryttar?? 1790 Rösås ligger i Bäckaby socken och har #125 vid samma kompani som ovan.
Högra delen av den nedre noteringen kan vara utgått med sin moder 1790 blef ryttare, men detta är svårläst tom i ADOnline.
I Bäckaby AI:2 sidan 379 finns ryttaren Peter Röding med familj, inklusive modern änkan Ingrid Nilsdotter f-1750 och Petter bror Johannes. Att Peter byter soldatnamn när han byter rote är alls inte ovanligt. Röding efter Rösås förstås.

2009-02-24, 16:57
Svar #3

Utloggad Ann-Britt Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2023-06-14, 13:45
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket för hjälpen!
 
Det var intressanta uppgifter du har fått fram i generalmönsterrullarna.
 
Nu ska jag bara se om jag kan hitta Sven Näsberg död också.
 
MVH
Ann-Britt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna