ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hovmantorp, vigselbok C:2 s 44b, 1703  (läst 616 gånger)

2009-03-04, 18:53
läst 616 gånger

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Vilka är brudgum och brud i denna vigsel och när under 1703 ägde den rum? Här fordras en handstilstolkare, som är betydligt skickligare än jag:
 

2009-03-04, 21:00
Svar #1

Utloggad Christine Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2016-04-16, 16:22
    • Visa profil
Lars!
Förslag;
2:a söndagen efter Trinitáti vigdes enkeman Anders i Ryan (Skälholmsryd) med Månsas dotter.
M.V.H.
Stina

2009-03-05, 11:55
Svar #2

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Stort tack, Stina!  
Jo, jag roar mig med att försöka följa min mm fm fm mf f, Anders i Ryan, vilket inte är helt lätt. Vilket efternamn han hade vet jag inte, men han blev änkling 1702.  (Ofta finner man endast förnamn, eller undantagsvis, som här för Anders nya fru, endast ett patronymikon, Månsdotter). Om jag var säker på att det i då i Ryan fanns endast en Anders skulle dock de uppgifter jag har framstå som tämligen trovärdiga.
Hälsningar
Lars

2009-03-05, 21:57
Svar #3

Utloggad Christine Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2016-04-16, 16:22
    • Visa profil
Lars!
Anders Persson var, som du skriver, gift två gånger. 1:a med Kirstin och 2:a med Karin Månsdotter. Jag har nu tittat lite på de här anorna och upptäckte att ett av barnen i första giftet var ana till min morfar och att två barn i andra äktenskapet var anor till min mormor. Jag vill nog titta lite närmare på detta innan jag säger något mera. Detta här är gammal forskning och som du själv ser så är kyrkoböckerna i Hovmantorp inte alltid så lätta att läsa.
Jag har börjat kolla upp gammal forskning numera medels Arkiv Digital som är betydligt lättare att läsa.
Vilket av Anders Perssons barn är din ana?
Hälsningar
Stina
christine.svensson(at)ipbo.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna