ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hallaryd F: 1 (GID. 224.27.62700)  (läst 500 gånger)

2007-04-15, 21:17
läst 500 gånger

Maud E Reimer

Hej.
Jag skulle vilja ha hjälp med att tyda vad det står om Matthias Gullberg död 18/5 1849 vid levnadsbeskrivningen.

2007-04-16, 12:41
Svar #1

Peter Sigridson

Hej. Gifta Mannen Matthias Tuvidsson Gulberg från Kalfhults Westregård - - ålder: 81 år 1 dag - - sjukdom: ålderdom. - - Född den 17 Maji 1768 uti Svenstorp af Loushults Socken Fader Tufvid Svensson Moder Anna Svensdotter Vid 19 års ålder blef sjudare dräng i (...?) och sedermera verkmästare vid SaltpetterSjuderiet. Gifte sig 1796 med Pigan Bengta Nilsdotter från Loushult. haft med henne 3 Barn hvaraf en dotter (...?) gift i (Loushult). Blef Enkoman 1811. Gifte sig åter 1813 med pigan Malena Nilsdotter från Stockhult i Loushult. med henne haf(t) 7 Barn 4 Söner 3 döttrar. Varit sjuklig den senare tiden. dog den 18 Maji uti en ålder af 81 år och en dag.
Det finns flera uppgifter i denna dödsruna som avviker från det som anges i hans dopnotis. Matthias Gullberg var född i Osby (se husförhörslängderna), närmare bestämt i (Gusse-)Svenstorp, och något Svenstorp i Loshult kan jag inte hitta. Enligt dopnotisen (23 maj 1768) i Osby hette fadern Tue Frostensson och inte Svensson. (Tue och Tuvid måste vara varianter av samma namn) Modern hette Anna Olofsdotter och inte Svensdotter.  
Var han blev sjudaredräng kan jag inte läsa ut. Kanske någon med lokalkännedom klarar det. Årtalet för Matthias?giftermål är osäkert, och jag kan inte hitta vigselnotisen i vare sig Hallaryd eller Loshult 1796.
Stavningsvarianten Loushult av Loshult finns belagd, se SOFI.  Hälsn. Peter.

2007-04-17, 07:03
Svar #2

Maud E Reimer

Hej och tack så jättemycket för hjälpen, Peter
 
MVH Maud

2007-04-17, 11:24
Svar #3

Utloggad Cecilia Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 21:59
    • Visa profil
    • www.ceciliasplace.se
Hej!
Mattis Tuvesson Gullberg är en av mina anor.
 
...haft med henne 3 barn hvaraf en dotter lefver är gift i Loushult.
 
Han gifte sig i Osby 1796-12-26, GID 1453.14.82600 om mina anteckningar stämmer! Jag tror numret hänvisar till husförhörslängden 1795-1811. Har ej tillgång till Genline nu så jag kan inte kolla.
 
Annars återfinns giftet även på ddss.nu. Enligt denna databas finns giftesnotisen i Osby C:4, sid 189.  
 
Han bodde 1796 i Gylskulla.
 
Jag tror att det står att han blev sjudaredräng i Calmar, dvs Kalmar. Kanske andra håller med mig?
MVh
Cecilia

2007-04-18, 08:34
Svar #4

Maud E Reimer

Hej och ett stort tack till dej också Cecilia.
Det är min svärfars mors sida jag håller på med och de flesta finns i Hallaryds byar.
 
MVH Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna