ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göteryd BI:1 sid 19.  (läst 626 gånger)

2012-09-20, 13:22
läst 626 gånger

Utloggad Leif Essefjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2022-02-16, 16:23
    • Visa profil
Hej.
Nu skulle jag behöva hjälp av en läskunnig.  
År 1811 flyttar Johannes Björk hem igen till sin födelseförsamling Göteryd. Han kommer från Örkelljunga. Framför hans namn (som är den sista posten i inflyttningslängden i Göteryd för 1811)står det en hel mening som jag inte kan läsa. Hoppas på att det som står där skulle kunna ge mig en ledtråd till varför Johannes har tagit sig efternamnet Björk. Han hette Jonasson från början.
 
Med bästa hälsningar
Leif Essefjord

2012-09-20, 15:33
Svar #1

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
afsk. wargjeringskarlen Johanes Björk fr. Örkelliunga
 
Hälsningar
Irene

2012-09-20, 18:48
Svar #2

Utloggad Leif Essefjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2022-02-16, 16:23
    • Visa profil
Tack Irene.
Undrar lite över om det förekom att sådana här ersättningssoldater också tilldelades soldatnamn. Vet du eller någon annan händelsevis något om det?
 
Hälsningar
Leif

2012-09-20, 20:53
Svar #3

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Hej Leif!
 
Om det var militär regel att tilldela vargeringskarlarna ett soldatnamn kan jag inte svara på, men jag har sett vargeringkarlar med soldatnamn i husförhörlängder som jag forskat i (och om du googlar på vargeringskarl resp vargeringssoldat kommer du att finna släktforskare som lagt ut sådana med soldatnamn).
 
Hälsningar
Irene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna