ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gärdserum, fb, Genline 45.17.5600, Olof Lundahls son...  (läst 632 gånger)

2003-01-24, 15:37
läst 632 gånger

Nina Ringbom

Hejsan
jag skulle behöva hjälp att tyda den här födelsenotisen.
Fick Olof Lundahl tvillingar? Vad heter sonen? Renhult? :-)  
 

/Nina

2003-01-24, 19:50
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Nina!
Jag har fått det till följande:
 
d: 4 Jan:.. /Renhult och Clara/
..föddes Mäster svännen Olof Lundahls och hustru Ingrid Andersdrs barn på Forsseström (=Forsaström), och doptes d: 6 ejusdem
witnen Mölnaren Bengt Gustafsson vid qwarnen, Anders och Daniel Tolf på Forsseström, spiksmeden Jonas Anderss: ibd, dräng: Zacharias Carlsson wid qwarnen, Anders Carlsson i Bosgård, Olof Olofsson på Forsseström, Lars Danielss: ibd:
hustru Anna Maja Pehrsdr i qwarnen, och hustru Anna Pehrsdr på Forsseström, Jungfru Hedvig Moberg ibd: Caisa Pehrsdr i qwarnen, Brita Lena Moberg på Forsseström, Annica Olofsdr i Bosgård
 
Ja, det är tvillingar, Renhult och Clara. Båda namnen var ju hämtade från lite finare sammanhang, och var ju inte särskilt vanliga överhuvudtaget. Uppenbarligen var namnet Reinhold så pass främmande, att man (inte ens prästen) inte riktigt visste hur man skulle stava det. (Jag undrar hur man uttalade det....) Det finns paralleller även i dagens idoldyrkande tider, när film- eller musikhängivna föräldrar ger sina i sammanhanget helt försvarslösa stackars barn namn, som de inte ens själva vare sig kan stava eller uttala på ett korrekt sätt.... Mindre lyckat, tycker jag.

2003-01-24, 20:32
Svar #2

Nina Ringbom

Hejsan Alfred!
och tack för allt jobb du lagt ner för att tyda texten :-)
Jag letar ju efter uppgifter om den här Olof Lundahl och fick av en tillfällighet se honom i Gärdserum!! Jag visste enbart att han från början kom från Karlskoga och sedan flyttade till bruket i Västra Ed och jobbade som smed.
Det som är svårt är att jag inte vet om det finns några databaser om födda personer i Karlskoga.. vet du om något sådant finns?
Mvh Nina

2003-01-24, 22:50
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Nina!
 
Nej, det vet jag inte, men gå in med en efterlysning under Karlskoga eller Länktips.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna