ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gärdserum, db, Genline 45.17.23000, Vad står det...  (läst 846 gånger)

2003-01-24, 14:50
läst 846 gånger

Nina Ringbom

Hejsan
vad står det efter d. 13 julii ??? enkan Kerstin..osv (resten kan jag)


 
 
/Nina

2003-01-24, 15:08
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius

2003-01-24, 15:25
Svar #2

Utloggad Barbro Behrendtz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 573
  • Senast inloggad: 2020-12-04, 14:06
    • Visa profil
    • www.behrendtz.nu
Nina,
I ett inlägg jag gjorde 26/7 1999 under Gärdserum socken hittar du en antavla där Kerstin Andersdotters farfar Hans Trybom ingår (Hans är min anfader). I antavlan finns också Johan Eriksson och hans hustru Ingrid Jonsdotter om vilka du frågar på ett annat ställe här i forumet.

2003-01-24, 16:06
Svar #3

Nina Ringbom

Tack !!!
jag har inga föräldrar vare sig till Kerstin eller hennes man Petter :-)
Skojigt att komma lite vidare !!
 
en fråga: kunde en tjej vara rusthållare?
 
Mvh Nina

2003-01-24, 16:30
Svar #4

Nina Ringbom

Barbro!
Du får ursäkta en sån nybörjare som jag men vad betyder (åu) ?
Och sedan har jag ett annat födelsedatum för  
KERSTIN ANDERSDOTTER 1801.07.13.  
Och en fråga till :-) Heter det Tingetorp eller Tingstorp?
Söker man på bägge namnen på google så får man träff på bägge och de skall ligga i Gärdserum bäggetvå?
 
Nina

2003-01-24, 16:31
Svar #5

Nina Ringbom

Jag menar förståss dödsdatum för KERSTIN ANDERSDOTTER 1801.07.13
 
Nina

2003-01-24, 18:28
Svar #6

Utloggad Barbro Behrendtz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 573
  • Senast inloggad: 2020-12-04, 14:06
    • Visa profil
    • www.behrendtz.nu
Nina,
Det dödsdatum som stod för Kerstin i mitt inlägg från 1999 var felskrivet, rätt är naturligtvis 13/7 1801. Att en änka tog över ett rusthåll efter sin avlidna make förekommer, du hittar uppgifterna om detta i generalmönsterrullorna. Gården som är aktuell för släkten Trybom är Tingetorp som i gamla tider ibland stavades Tingtorp.

2003-01-24, 18:51
Svar #7

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Tjejen var ju änka efter en rusthållare, vilket kvalificerar henne att få denna titel.

2003-01-24, 19:32
Svar #8

Nina Ringbom

OK tack alla!!
man lär sig något varje dag :-)
 
Mvh Nina

2003-01-24, 19:55
Svar #9

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Nina. Förkortningen åu fick du väl inte svar på? Det betyder år uppskattat, det finns alltså en säker dödsuppgift i det här fallet, med en åldersangivelse som gör att man gör en uppskattning av när personen är född. En förkortning som saknas i Rötters förkortningslista, där du annars hittar många av de vanligare.
 
mvh, Eva

2003-01-24, 20:14
Svar #10

Nina Ringbom

Hejsan och tack !!
Det här var verkligen min lyckodag :-)
Jag skulle bara ha läshjälp för en viss Kerstin Andersdotter och fick tillbaka ett 20 tal förfäder rakt nedstigande från mig själv!!!!!
Helt otroligt!! Jag fick så mycket att göra nu så jag blir helt snurrig :-)
Skall ju uppdatera hemsidan och lägga in dem rätt i diagrammen och så... någon som har ork, lust och tid kan gärna få kolla så jag inte gjort någon tabbe !!!
 
http://snowcat.no-ip.info/genealogy
 
Det var en massa präster i namnen jag fick och om någon vet om man kan läsa något om någon av dem så skulle jag bli hemskt tacksam för upplysningar var man hittar sånt. Om det tex är böcker kanske, som man kan låna på bibblan eller dylikt.
 
Tack
Nina

2003-01-24, 20:15
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag har trott att åu står för åldersuppgift, men det gör väl i princip det samma! Det används när man beräknat ett födelseår utifrån en angiven ålder, oftast i dödbok.

2003-01-24, 21:03
Svar #12

Nina Ringbom

Barbro!!
 
Du skrev i inlägget 1999 så här:
Jag är själv släkt med nr 14 och kring personer i Trybomsläkten liksom i prästsläkterna finns åtskilligt dokumenterat som inte finns utrymme till att redovisa på den här platsen.
 
Var finns dessa upplysningar?? Är JÄTTENYFIKEN :-)
 
Mvh Nina

2003-01-24, 21:24
Svar #13

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Anders! Det är möjligt att det står för åldersuppgift - resultatet blir som du säger detsamma och man har ju onekligen en åldersuppgift, men om det står efter födelseåret har jag alltid trott att det betydde att året var uppskattat utifrån åldersuppgiften ...  
 
Jag har nu tittat runt lite snabbt i den litteratur jag har utan att hitta något - inte ens i Svenska Antavlors förkortningslista - som anger förkortningen. Däremot ser jag att vid antavlorna på Rötter anges förkortningen användas för åldersuppgift av Bo Lindwall och Bo Persson. Det närmaste jag kommer till att använda ordet uppskattat är bestämningen bland fraserna i Disgen - men jag kan inte säkert säga att det är därifrån jag fått det ;-)
 
mvh, Eva
 
PS Om någon flyttar detta till förkortningar är det OK för mig ...

2003-01-24, 23:26
Svar #14

Utloggad Barbro Behrendtz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 573
  • Senast inloggad: 2020-12-04, 14:06
    • Visa profil
    • www.behrendtz.nu
Nina,
Det jag menade med åtskilligt dokumenterat kan du bl.a hitta i Linköpings Stifts Herdaminne. Om Retziussläkten finns en handskrift från 1693 av Jahan Retzius Rosenstolpe. I Släkt och hävd, Genealogiska Föreningens skrift hittar du 1999 nr 3-4 och 2000 nr 1 en lång artikel skriven av Sune Lindqvist. Östgöta Genealogiska Förening har genom åren i sin tidning ÖGF-Lövet haft ett flertal artiklar om släkterna Trybom, Retzius och Gelseius. Listan kan säkert göras längre. Använd en sökmotor på nätet och du hittar flera av artiklarna jag nämnt. Sök också på släktnamnen här i forumet så får du åtskilliga träffar både i form av antavlor och annan diskussion.

2003-01-25, 00:37
Svar #15

Nina Ringbom

Ok tack skall du ha Barbro !
Du har verkligen förgyllt min dag :-)
 
Mvh Nina

2003-01-25, 10:18
Svar #16

Lisbeth Petersson (Beth)

Hej Nina!
Vilken fin och intressant hemsida du har gjort! Den var verkligen lättöverskådlig. Jag noterade med intresse att du är barnbarns barn till Gustaf Andersson i Kolsebro. Jag är god vän med ett barnbarn till honom som är uppväxt där och vet mycket om byn. Han har dessutom  forskat i gamla protokoll från Betaniaförsamlingen i Kolsebro där hans farfar var engagerad. Jag hittar inte uppgifterna nu men jag är ganska säker på att det är en son till Ivar. Skicka mig ett mail om du vill ha namn och adress.
 
Vänliga hälsningar
Lisbeth

2003-01-25, 10:26
Svar #17

Lisbeth Petersson (Beth)

Nina, jag glömde berätta att han har ett fint foto av sin farmor och farfar.
 
Lisbeth

2003-01-25, 10:53
Svar #18

Nina Ringbom

Lisbeth!
Jag blev jätteintresserad när du skrev att han har foto av sin farmor och farfar. Är det altså foto av Gustaf Andersson och Anna Emerentia Lejonqvist ??
Han kanske även har info om dödsdatum för dessa personer också?
Hur hänger det här ihop ? är lite trött och har inte vaknat riktigt ännu... han är altså en kusin till min far Roy Gustafson?
 
Jag vill gärna ha kontakt med honom!
(Jag fyller 40 om några veckor och det jag har önskat mig är just foton på mina förfäder :-)
 
Mvh Nina

2003-01-25, 11:56
Svar #19

Lisbeth Petersson (Beth)

Nina, vi fortsätter kontakterna via e-post som du just fått från mig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna