ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gränna Mantal 1645, Åsmark  (läst 1137 gånger)

2007-06-10, 22:58
läst 1137 gånger

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Hej!
 
Vore tacksam för läshjälp!
Har problem med att tyda ett förnamn på en kvinna i Åsmark, Gränna 1645.
Vad heter Anders Anderssons hustru i förnamn?
 
mvh
Kristina i Norrköping

2007-06-10, 23:02
Svar #1

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Här kommer även en förstoring av Anders Andersson i Åsmark och hu ..... Månsdotter

 
DS.

2007-06-11, 22:38
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Kristina
1652 års mtl (trol ej i Svar:s onlinebas) har jag stött på två Åsmark med ödebetckning, ett trol skatte och ett trol krono. Under annat frälse (= ej tillhörigt Brahe) finner jag på ? mtl Joen. I 1657 års mtl är även där de båda  första hemmanen öde och på annat frälse bor Joen med hu Ingebor. Får se om jag stöter på Anders Andersson på annan plats och om hustrun anges där.
 
De tre första bokstäverna i namnet bör vara M e t - med ett frågetecken för t.
Kanske någon annan också kan hjälpa till ...
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-06-12, 22:06
Svar #3

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Hej Olle!
 
Tack så mycket för ditt svar!
Det vore ju spännande om det går att hitta Anders Andersson med namngiven hustru i de senare mantalen (som tyvärr inte finns skannade hos SVAR).
Har fått ett förslag på Madlene/Malene via e-post...och att namnet Malin förekommer i kyrkböckerna i slutet av 1600-talet i Gränna.
 
 
Kanske fler kan komma med förslag på vad hon kan heta...
 
med vänlig hälsning  
Kristina i Norrköping

2007-06-13, 21:45
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Gränna kyräk som är mycket omfattande har jag fram till 1669 inte funnit någon kvinna med namnet Malin, Malene eller liknande...
 
Visst vore det roligt Kristina om någon mer än Du och jag kunde intressera sig för denna tydning ... men jag är rädd att många går vilse i t ex Bureslottet  ... och hittar inte hit längre..
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-06-13, 23:17
Svar #5

Eivor Andersson (Ema)

Förslagsvis Matilda Månsdotter ...
 
Hälsn. Eivor

2007-06-15, 12:50
Svar #6

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Hej Eivor och Olle!
 
Hjärtligt tack för namnförslag!
Nja jag tror inte att det står Matilda, då borde det väl vara staplar på fler bokstäver i namnet....
Namnet på Anders Anderssons hustru verkar förbli ett olöst mysterium....
 
mvh
Kristina i Norrköping

2007-06-15, 15:01
Svar #7

Utloggad Hans Gidoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 17:14
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har också försökt tyda ovanstående kvinnoförnamn, dock utan någon större framgång. Tycker själv att inledningen kan vara M e d ... alternativt M a d ... eller M o d ...
 
Har också tittat i Gränna C:1 kyrkoräkenskaper och födde/döde för aktuella perioden, men målet att försöka hitta denna kvinna upptecknad ytterligare en gång och på så sätt kunna jämföra. Dock har jag inte haft någon framgång i denna sökning.  
 
Jag tittade vidare på Namnlistan här på Anbytarforum efter kvinnoförnamn som inleds med M e d , M a d eller M o d, och det enda som väckte min uppmärksamhet var namnet Moder, som i och för sig inte är särskilt vanligt men dock förekommer. Det skulle då t.ex. kunna stå Modren Månsdotter. Strecket som går ner i en böj över 4:e bokstaven tillhör ju A:et i ovanstående Andersson, vilket ju är identiskt med det första A:et i Anders. Därav har jag uteslutet bokstäver av typen l, t, d, b etc för denna 4:e bokstav.
 
Mvh Hans Gidoff

2007-06-15, 20:25
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lägger in bilden en gång till så att det blir lättare att arbeta med frågan i förhållande till Hans intressanta inlägg ovan:

Saknar er storläsare - Bo Persson, Lotta Nordin och Niclas Rosenbalck bl a...
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-06-15, 23:50
Svar #9

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej!
 
Jag är också inne på Modren. Men tycker inte andra bokstaven liknar ett 'o', snarare ett 'e'.
 
Mvh
/Leif

2007-06-16, 23:15
Svar #10

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Hej igen!
 
Tack Hans, Olle och Lars!
Jag hade nog samma tanke som Hans och Lars ang. hustruns förnamn.....men visst verkar det vara ett udda namn i vilket fall som helst!
 
Finns det fler förslag?
 
mvh
Kristina

2007-06-17, 06:53
Svar #11

Utloggad Samuel Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-01-03, 07:21
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u34701612/
Jag kanske bara rör till det men jag har tittat till och från på din hustrus namn, svårt, men du vill ju ha flera förslag så.........
Hustrun som står före Anders Andersson, heter hon Anna? om, är inte hennes sista bokstav lik sista i den sökta hustruns namn. I övigt tror jag dom tre första är Med, M-et helt klart, och om man jämför e-et med e-et i Persson så mycket likt, 3-dje troligen ett d, 4de bokstaven tror jag är e eller r. Fanns det namn som Medeva, Medena eller något liknande på den tiden??

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna