ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gladhammar Per Ohlsson  (läst 500 gånger)

2011-04-18, 17:09
läst 500 gånger

Utloggad Maini Langpohl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2021-11-03, 10:55
    • Visa profil
(181.2 k)

Skulle hemskt gärna vilja veta vad som står i bifogade brev.  
Per Ohlsson är min anfader och jag tycker det är så roligt att läsa om honom
Mvh
Maini

2011-04-18, 17:15
Svar #1

Utloggad Maini Langpohl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2021-11-03, 10:55
    • Visa profil
I tidigare meddelande skulle jag naturligtvis ha visat källhänvisningen. Här kommer den.
Kalmar landskontor GVIIa:23 (1689-1690) Bild 170 / sid 149 (AID: v46036.b170.s149, NAD: SE/VALA/01987)

2011-04-18, 23:00
Svar #2

Utloggad Peter Sigfridson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2016-08-14, 01:14
    • Visa profil
Med viss reservation för att det ibland kan ha blivit fel i fråga om versal eller gemen, tror jag det står följande:
Wij Carl med Guds Nåde
Giören witterligitt, att eftersom wår trooundersåtare och Taleman för gemene Almogen på dhenna Ricksdagen Per Olufßon i Gladhammar, undherdånigst berettar, Att han Åboor Ett myckett slätt och ringa hemman, dy hafwom wij af Gunst och Nådhe undt och efterlåtit, som wij här medh och i Kraft af dhetta wårdt öpne bref, Nådigst unna och efterlåta honom Skattemanna bördh och Rättigheett, för sig sin hustru och Barn och Erfwingar, så och Erfwinge efter Erfwinge, till Ewerdheliga tidher, på Cronohemmanett Lundhen i Calmare Lähn, Tiust häradt och Gladhammar Sochen, så lenge han ock dhe wehla och förmå Richtigt och i Rättan tidh, dhen der af gåendhe Renttan till oß att ährlegga och uthgifwa, dhett Alle som wedherböre hafwa sigh hörsambligen att Efterretta, till yttermehra wijso hafwe wij dhetta medh Egen handh underskrifit, och medh wårt Kongl. Secret bekräfta låtitt. Datum Stockholm d 20 Novembris Ao 1686.
Carolus.
(Beträffande slätt jmf tyskans schlecht)
Hälsn. Peter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna