ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Furuby C:1 GID 228.19.99700  (läst 524 gånger)

2006-10-18, 00:07
läst 524 gånger

Utloggad Sigvard Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2022-11-23, 22:29
    • Visa profil
Dödsnotisen 1701 för Nils Hahne följer. Kan någon hjälpa mig att tolka texten?

2006-10-18, 09:06
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Sigvard!
 
d 16 July Begrofs dhen gamble mannen Nils Hahne som afsomnade d 7 ejusdem något öfwer 100 år...
 
Mvh
 
Britt-Marie

2006-10-18, 19:00
Svar #2

Utloggad Sigvard Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2022-11-23, 22:29
    • Visa profil
Britt-Marie,
Tack så mycket för hjälpen! Nils levde således under hela 1600-talet, om nu prästen hade tillförlitliga uppgifter. Ett par detaljer: Det står något mer mellan 100 och åhr? Jag tror att månaden skall vara juni. Det finns även noteringar i kyrkoräkenskaperna (GID228.24.97800) från den 26 maj (Bönsöndagen) och från begravningsdagen. På begravningsdagen lämnades ett ovanligt stort belopp i testamente och för båraklädet till kyrkan. Anledningen till gåvan på 16 shilling den 26 maj har jag dock inte lyckats uttolka. Kan du hjälpa mig med detta också?

Hälsningar Sigvard

2006-10-18, 19:55
Svar #3

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej igen Sigvard!
 
Jag tycker ändock att det står juli i den första bilden, men jag kan ha fel. Lättare att läsa när man ser hela sidan och kan följa datumen i ordning...Har inte genline och kan därför inte titta efter där, forskar mest på landsarkivet i Vadstena.  
 
När det gäller den andra bilden är mitt förslag: d 26/28 Maj gamble mannen Niels Hane i Furuby? i sin ålderdomssvaghet? gifwit.......16.
 
Betalade han begravningen i förväg? Hade han överlevt alla anhöriga kanske? Det här med att han var 100 år behöver ju inte stämma exakt. Jag har sett vid flera tillfällen bl a i Godegård (E)att prästen angivit åldern till 100 år, när det i själva verket var 85 år vid dödstillfället.
 
Den sista bilden är ju väldigt liten och därför svårläst, kan ju stå något annat på slutet. Någon annan kanske kan hjälpa till?
 
Mvh
 
Britt-Marie

2006-10-18, 21:17
Svar #4

Utloggad Sigvard Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2022-11-23, 22:29
    • Visa profil
Tack igen Britt-Marie!
Det var snabbt besvarat. Tyvärr blev den sista bilden liten och svårläst når jag skalade ner till under 100 kB. Jag har lite svårt att få rätt format och upplösning.
Du har säkert rätt angående i sin ålderdomssvaghet, vilket min fråga främst gällde. Eftersom det var på Bönsöndagen kan man kanske anta att han ville försäkra sig om en plats i himlen genom gåvan. Detta var 12 dagar före dödsdagen.
Datumen är jag ganska säker på eftersom 16 juni och 14 juli återkommer i såväl dödboken som kyrkoräkenskaperna. Dessa dagar var dessutom söndagar.
Furuby skrevs vid denna tid Föreby. Nils Hane var troligen en betydande man i socknen eftersom han lades i kyrkan.
Än en gång, tack så mycket för hjälpen!
Sigvard

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna