ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fröderyd - massor med information!  (läst 1192 gånger)

2008-01-14, 22:07
läst 1192 gånger

Utloggad Anders Thorstensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2335
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:39
    • Visa profil
    • www.slaktforskning.thorstensson.se/index.htm
Håkan Börjesson dör 1754. Dödsnotisen innehåller massor med information och jag kan bara tolka spridda ord. Tacksam om någon vill förbarma sig och tolka texten.
 

 
Källa: GID 1082.19.97700, Jönköping Fröderyd, C:3 Födde 1754-1801 sid 275.
 
mvh Anders

2008-01-16, 00:46
Svar #1

Utloggad Birgit Schoultz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2011-11-25, 14:52
    • Visa profil
Anders!
Jag har har försökt att tolka texten det var inte lätt att följa raderna.
Svar har bättre skärpa på sina bilder och de är lättare att föratora.
Någon annan som kanske är bättre att tolka gamla texter kanske  
kan hjälpa dej med det jag inte klarat av
 
Med vänlig hälsning Birgit
 
Det här har jag kommit fram till:
 
d. 10 Martii begrofs Håkan Börjeson uti Hökhult Aslaugård, född 1670 af ärliga föräldrar uti Frösöö Klåkargård fadren . Börje og Modren Marith fadren dödde Då han war ½  åhr gammal, sedan fick Styffar i 6 åhr, Då han afla. ... var modren till beting? wid .... Först i Frösö, sedan i Liunganäs og Tristhult og .. i .. till Aslaugården Hökhult 9 Åhr, innan han gifte sig uti Sörgård med pigan nu Enkian H Karin Olofsdotter. 29 åhr gl.ner han gift sig ..  åhr 1699 og när han blef gift bodde han först i Gummanäs ut 3 åhr og sedan i Notteryd 3 åhr, og ... flött til Hökhult Aslaugård? Der han sedan ... all sin tid bodt uti .. ... Han levat 55 åhr in .. Och aflat .. 11 barn af hvilka 2 söner och 4 döttrar döda äro, 3 söner og 2 döttrar lefva .. .. ...Modren dödde då han bodde i Notteryd warit alltid frisk? Utom på 2n år då han warit plågat med ... magesiuka. 8 dagar dött blef gården ansatt. dagen förrän han dödde blef .. . ... dödde Klåkan 12 om natten t. 3 .. Martii 84 Åhr gl. Warit gudfruktig trogen og ... man
 
(Meddelandet ändrat av Schoultz den 16 januari, 2008)

2008-01-16, 12:39
Svar #2

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Ett par små kompletteringar, som jag tror att det står.
 
...flött till Hökhult Assargård, der han sedermera all sin tid bott...  
...fast han lefwat 55 åhr in emot...
...2 döttrar lefwa, alla wähl försedd...
... plågat med svår magesjuka...
... blef behålt? med h.h. nattvard...(herrens heliga)
... om natten d. 3 sidste martii...
 
i all välmening (äfwen om nogot blefwe fel)

2008-01-16, 16:15
Svar #3

Utloggad Birgit Schoultz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2011-11-25, 14:52
    • Visa profil
Lennart
 
Tack för att du rättade till mina fel!
 
Med vänlig hälsning Birgit

2008-01-16, 16:32
Svar #4

Utloggad Anders Thorstensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2335
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:39
    • Visa profil
    • www.slaktforskning.thorstensson.se/index.htm
Hej!
 
Tack för all hjälp. Har jag uppfattat det rätt så här?
 
d. 10 Martii begrofs Håkan Börjeson uti Hökhult Aslaugård, född 1670 af ärliga föräldrar uti Frösöö Klåkargård fadren . Börje og Modren Marith fadren dödde Då han war ½ åhr gammal, sedan fick Styffar i 6 åhr, Då han afla. . var modren till beting? wid . Först i Frösö, sedan i Liunganäs og Tristhult og . i . till Aslaugården Hökhult 9 Åhr, innan han gifte sig uti Sörgård med pigan nu Enkian H Karin Olofsdotter. 29 åhr gl.ner han gift sig . åhr 1699 og när han blef gift bodde han först i Gummanäs ut 3 åhr og sedan i Notteryd 3 åhr, og flött till Hökhult Assargård, der han sedermera all sin tid bott. Fast han lefwat 55 åhr in emot och aflat . 11 barn af hvilka 2 söner och 4 döttrar döda äro, 3 söner og 2 döttrar lefva alla wähl försedd. Modren dödde då han bodde i Notteryd warit alltid frisk? Utom på 2n år då han warit plågat med svår magesiuka. 8 dagar dött blef gården ansatt. dagen förrän han dödde blef behålt? med h.h. nattvard ... (herrens heliga) dödde Klåkan 12 om natten d. 3 sidste Martii 84 Åhr gl. Warit gudfruktig trogen og . Man
 
mvh Anders

2008-01-16, 18:57
Svar #5

Utloggad Birgit Schoultz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2011-11-25, 14:52
    • Visa profil
Anders
Ja det är rätt men det ska vara Assargård enl. Lennart. Hoppas någon kan fylla i luckorna.
 
Mvh Birgit
 
(Meddelandet ändrat av Schoultz den 16 januari, 2008)

2008-02-22, 12:39
Svar #6

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Hej Birgit.  
Här kommer några kompletteringar till dödboken efter Håkan Börjesson. /Fadren het Börje/ /tå han afled. Therefter war Moderen till beting wid gårds först.../ / og Trishult og thärpå kom til Assaregården i Hökhult og thär war i 9 åhr../ / og aflat tillhopa 11 barn../ /gudfruchtig, trogen och lycklig man./
 
Har du hittat alla 11 barnen? På min hemsida www.fryd.se/Sverige/Fader.htm#4 finns en sammanställning över alla barnen. Hoppas länken fungerar, annars gå in på www.fryd.se och sedan i menyn till vänster- Min släktforskning - klicka på den övre bilden (farfar och farmor)och sedan kronologi....
 
MVH/Lennart

2008-02-23, 19:29
Svar #7

Utloggad Anders Thorstensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2335
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:39
    • Visa profil
    • www.slaktforskning.thorstensson.se/index.htm
Stort tack för all hjälp!
 
 
mvh Anders

2019-09-29, 19:30
Svar #8

Utloggad Thomas Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 19:36
    • Visa profil
"Den 10 Martii begrofs Håkan Börjesson uti Hökhult Assaregård, född 1670 af ärliga föräldrar uti Frösiö Klåckaregård; fadren het Börje och modren Marith. Fadren dödde, tå han war ½ åhr gammal; sedan fick styffar i 6 åhr, tå han afled. Thärefter war modren till betiening wid gårdsbruket först i Frösiö, sedan i Ljunganäs och Trishult, och thärpå kom till Assaregården Hökhult, och thärefter uti 9 åhr, innan han gifte sig uti Söregård med pigan, nu Enkian hustru Karin Olofsdotter. 29 åhr gammal war han, tå han gifte sig, åhr 1699. Och när han blef gift, bodde han först i Gummenås, uti 3 år, och sedan i Notteryd 3 åhr, och äntligen flötta till Hökhult Assaregården, ther han sedermera all sin tid bodt. Uti ächtenskap hafwa han lefwat 55 åhr in emot, och aflat tillhopa 11 barn, af hwilka 2 söner och 4 döttrar döda äro, 3 söner och 2nne döttrar lefwa. Alla wähl försedde. Modren dödde, tå han bodde i Notteryd. Warit altid frisk; utom på 2nne åhr, tå han wart plågad med swår magesiuka. 8 dagar förr än han dödde blef hårdare ansatt. Dagen förr än han dödde, blef besökt med herrens heliga nattward. Dödde klåckan 12 om natten den 3 sidstlidne Martii. 84 åhr gammal. Warit en gudfruchtig, trogen, och beskedlig man."
Hans maka är släkt med mig och hennes förfäder har jag några generationer tillbaka.
Om du letar mer i Frö db, se: https://minaanor.com/froderyd-dodbok-1754-1800/


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna