ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frinnaryd, C:3  (läst 595 gånger)

2011-03-06, 01:27
läst 595 gånger

Utloggad Inger Holmertz Ohlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2020-08-27, 20:29
    • Visa profil
Jag undrar om någon som är duktig på 1700-talsskrift har ork och lust att översätta Sällsamma händelser i socknen 1747? Detta återfinns på sidan 329 och 330.
 
Med vänlig hälsning
Nellie

2011-03-06, 01:51
Svar #1

Utloggad Inger Holmertz Ohlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2020-08-27, 20:29
    • Visa profil
I den sena timmen råkade min förfrågan om översättning hamna fel. Den ska naturligtvis ligga under Småland.
 
Jag ber om ursäkt och hoppas att den blir flyttad av Anbytarvärden.
 
M V H
Nellie

2011-03-06, 12:56
Svar #2

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Mitt förslag:
 
Åhr 1747 den 26 Jan: tildrog sig en sälsam syn, åskådadt af en stor dehl i Frinderydz by, nämligen om morgonen, wid pass Kl: 8, då helt klart wäder war, men mycket kalt, blef Hustru Ingärd Andersdotter i norg(ården) warsse uppå backen wäster om Giöbergz wäderqwarn i Linnerås Sochn, upstiga ifrån nordost som en stor och mörk granskog, hwilken drog sig åth wästra sidan, men aftog sedan efter hand, då wid aftagandet syntes som stegel, det hon sin swärfader Rusthållaren Bengt Månsson tilsade och wisade, hwilken och fick se det samma med flere i norg(ården), och sedan det förra afgånget war kom annat dylikt up igen. Åtskillige af bygrannarna wisades det samma, och änteligen Kl: 9 kom Jon Jönsson i Klockaregården till mig Zacris Lidbergius, och bad iag willa gå ut och se bemälte syn, då iag ut kom, blef iag warss på bemälte backe i utseande som mörka graner eller stegel, som och efter hand aftogo, och 3 andre, de förra like, i dess ställe upkommo, men sedan gick altsammans bort, och intet på den backen kunde något widare förmärkas. Men wäst till norden syntes som många spitziar trän eller torn i linea recta avangera nord till osten et litet stycke, efter utseande, men togo af och kommo ånyo på samma ställen up igen andra, lika med the förra. Detta continuerade till Kl: 10, då iag fick se som et högt afbrutet torn, ståndandes i nedre luften eller wid horizonten, och bakefter detsamma i wästra leden, war till påsende i luften, som stora (furu?) eller förtårkade Eker stilla ståendes, men änte(ligen) gick altsammans bort, at man det intet widare blef warsse ifrån Friderydz by och dit thär synen syntes, kan wara wid pass ½ mihl fogleflyckten.
 
Kan tänka mig att det var någon slags hägring, vid klart och kallt väder kan det se ut som om skogen svävar vid horisonten.

2011-03-06, 13:17
Svar #3

Utloggad Inger Holmertz Ohlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2020-08-27, 20:29
    • Visa profil
Stort tack Stig-Ove,
 
Du är verkligen snabb och skicklig!
 
Detta spännande fenomen måste ha gjort stort intryck på byborna. Det framkommer inga spekulationer om något övernaturligt, vilket man skulle kunna tro kunde förekomma på den tiden.
 
Med vänlig hälsning
 
Nellie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna