ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Edshult FB C:2 sid 153  (läst 692 gånger)

2010-05-14, 00:49
läst 692 gånger

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 12:02
    • Visa profil
Hej,
 
Se födelsenotis nedan för Anna, född 14/10 1806 i Edhult. Det står:
 
Föräldr. Pigan Catharina Jonsdr i Kärr, och (som hon berättar), dräng Joh. Ha...... i Qvarnarp, Höreda Sockn.
 
Vad heter drängen? Jag kan inte få till det.
 
Hälsningar,
Gunilla

2010-05-14, 13:07
Svar #1

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Frågan är om det inte helt enkelt står Harsant. Om man googlar på namnet får man många träffar, så namnet existerar.
 
Mvh Irene Johansson

2010-05-14, 13:46
Svar #2

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 12:02
    • Visa profil
Hej Irene,
 
Tack! Det är verkligen klurigt. Är lite tveksam om bokstäverna i mitten, men du har nog rätt i att det verkar sluta på -ant. Ovanligt namn för en dräng!
 
Jag kom just på jag kanske ska publicera med rubriken Höreda istället. Han verkade ju ha bott där, och kanske någon Höreda-forskare vet något mer.
 
Hälsningar,
Gunilla

2010-05-14, 17:47
Svar #3

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Hej Gunilla!
 
Låter som en bra idé. Jag skummmade igenom husförhörslängderna för Kvarntorp, Höreda vid den angivna tiden, men hittade honom inte, men kanske står han noterad med sitt patronymikon. Det behöver nog inte vara så ovanligt namn för en dräng (dräng används ju även med betydelsen ogift ung man), t ex så tog ju soldatbarn ibland sin far soldatens namn
 
Skriv gärna ett meddelande här när du funnit lösningen, för det vore intressant att få ta del av den!
 
Hälsningar
 
Irene

2010-05-14, 19:16
Svar #4

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Gunilla!
 
En sak till... I Edshult AI:3, s 42 Kärret finns följande anteckning på Chatarina Jonsdotter: Straffad för 6 budet, kanske ger domboken svaret? I husförhörslängden framgår ju även att dottern Anna tog sin fars patronymikon, Johansdotter.
 
Hälsningar
 
Irene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna