ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dädesjö C:2 (1720-1775) s.85  (läst 805 gånger)

2011-10-07, 15:22
läst 805 gånger

Utloggad Fredrik Ekstrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-10-08, 23:20
    • Visa profil
Hej,
 
Jag behöver hjälp med att läsa ut moderns efternamn, Ingrid ???. Se pilar i bilden
 
Jag har hittat hennes namn både i födelsebok och i husförhöslängd men kan inte tolka namnet. Någon som kan se vad hon heter?
 

 
Tack på förhand,
Fredrik

2011-10-07, 17:25
Svar #1

Gunilla T Smith

Fredrik,
här har det blivit något fel, det är två olika Ingrid du pekar på. Modern till Sara Jonsdotter som föds den 7 sept och döps den 12, heter Ingrid Jonsdotter. Fadern heter Jonas Simonsson och de bor i Asby Wästregård.
Husförhörslängden visar en annan familj, Johan Nilsson och Ingrid Bengtsdotter(?) i Nils Gudmundssons gård.
Med vänliga hälsningar
Gunilla

2011-10-07, 17:27
Svar #2

Utloggad Anders Eklund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-05-08, 16:40
    • Visa profil
Fredrik,
jag tror inte notiserna hör ihop. Sara Jonasdotters är född i Asby Wästergård med föräldrarna Jonas Simonsson och Ingrid Jonasdotter. Hon är äldst av tio syskon (en syster Britta är min ana). Föräldrarna levde hela livet på Asby Västergård. Efter Jonas Simonsson finns en bevarad bouppteckning i Uppvidinge Häradsrätt FII:4 sid 847.  
 
/ae

2011-10-07, 22:41
Svar #3

Utloggad Fredrik Ekstrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-10-08, 23:20
    • Visa profil
Det verkar som jag rört till det lite här. Låt se om ni kanske kan hjälpa mig reda ut det...
 
Det börjar med Jonas Magnusson i Nils Gumdundssons gård enligt bilden nedan från Dädesjö AI:2 s.184
 

 
Jonas föräldrar är Sara Jonasdotter född 1731 och Magnus Carlsson född 1725.
Kan någon tyda något om Sara eller Magnus längre upp på sidan, den är ju ganska rörig.
 
När jag började leta efter dessa två började jag titta på Nils Gudmunssons gård om de var födda där. Men det verkar ju vara fel.
Magnus har jag inte hittat någonstans ännu. Men kan det vara Sara Jonasdotter från Asby Wästergård?
Detta hade isf varit intressant eftersom Jonas Magnusson är gift med Maria Månsdotter från Asby Wästergård. Hennes far Måns född 1721 levde då samtidigt som Jonas Simonsson född 1702

2011-10-07, 23:43
Svar #4

Utloggad Anders Eklund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-05-08, 16:40
    • Visa profil
Visst är det så, så här är ingressen till Jonas Simonssons bouppteckning (fritt):
 År 1785 d: 26 September inställde sig undertecknade efter wederbörandes anmodan uti Asby Wästragård att wederbörligen uppteckna quarlåtenskapen efter afledna inhyses mannen Jonas Simunsson därstädes som i denna månad med döden aflidit, hvilken efter sig lämnat jämte änkjan Ingrid Jonsdotter såsom arfvingar dem emellan aflade 4 styckna barn 2 söner och 2 döttrar nämbl. Sven Jonas på Östregd och Magnus Jonasson ibidem Wstragård och döttrar Sara Jonasdotter med dess man Magnus Carlsson i Ramnås och Britta Jonasdotter med dess man Gumme Svensson i Asby Storagd, alla myndiga och närvarande, af hvilken efterlämnade egendom ensamt tillkommer änkjan Ingrid Jonsdotter efter en dem emellan ... förskrivnig af den 7 februari 1766......
Nils Gummessonsgård ligger i Ramnåsa by.
/ae

2011-10-08, 23:16
Svar #5

Utloggad Fredrik Ekstrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-10-08, 23:20
    • Visa profil
Tack så mycket!
 
Anders, om du har mer information om Saras och Brittas syskon och ev. om Jonas och Ingrid förfäder så hade jag varit mycket tacksam för det.
 
/Fredrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna