ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bäckaby - Olof Nilsson dör 1752  (läst 935 gånger)

2008-01-27, 00:19
läst 935 gånger

Utloggad Anders Thorstensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2335
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:39
    • Visa profil
    • www.slaktforskning.thorstensson.se/index.htm
Tacksam om någon kan förbarma sig med att hjälpa mig att tolka innehållet i dödsnotísen nedan.
 

 
Källa: GID 1077.5.59800, [Jönköping] Bäckaby, CI:3, Död, 1739 - 1805, sid 244.
 
mvh Anders

2008-01-27, 19:13
Svar #1

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
Hej!
Ja detta var en svår en, jag ger upp. Jag har bara lyckats se att det nog på översta raden står Olof Nilsson i ?äby. Synd att jag inte kunde hjälpa dig mer än så.

2008-01-28, 18:33
Svar #2

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Ja, jag håller med, får inte ihop hela texten alls.
Men jag får det till att han var född i (Halsnäs) i Ramqvilla sochn av ährliga föräldrar
Nils (Tråkesson ???) och moder Kirstin. han tycks ha varit till Calmar lähn, sen kom han hem och blef --- i Fröderyd sn uti 6 år, antog bruk i Säby på ---ställe hemma----
nånting om Hillebård,  ---och sidst Peder Si-sterna osv, alltså bara lösryckta ord utan mening.
 
Det finns så många duktiga läsare hoppas att någon av dem tar sig an denna text.
 
(Meddelandet ändrat av Snabben den 28 januari, 2008)

2008-01-28, 18:47
Svar #3

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
Det får vi hoppas. Hade varit bra om de som förde böckerna skrev så andra än de själv kunde läsa dem! Ibland hittar man ju böcker där det är hur lätt som helst att se vad som står även om stavningen och orden är ålderdomliga.

2008-01-28, 20:49
Svar #4

Utloggad Anders Thorstensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2335
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:39
    • Visa profil
    • www.slaktforskning.thorstensson.se/index.htm
Tack för hjälpen så långt. Det är ju alltid kul att kunna ringa in föräldrarna och födelseplatsen. Jag har en känsla av texten innehåller fler intressanta uppgifter. Vi får se om några andra också vill vara med och tolka texten.
 
mvh Anders

2020-01-07, 22:08
Svar #5

Utloggad Thomas Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 19:36
    • Visa profil
Ett svar många år för sent...

"Den 9 Augusti begrofs Olof Nilsson i Säby, född åhr 1671 i Halsnäs och Ramqwilla sochn af ärliga föräldrar, Nils Håkansson och modren Kirstin. Föräldrarna lefde, sedan han war Kommen i ächtenskap, och war hemma hos föräldrarna, till thes han kom til Calmare lähn, och Tolg sochn, och war sochneskräddare till betiening i 3 åhr. Thärpå kom han, och blef sochenskräddare i Fröderyd sochn uti 6 åhr, och sedermehra antog bruk i Säby, tå [--] Ståhlhammar war thäräst ägare; och efter honom, the andra af samma [..]. War klåckare i Bäckaby i långlig tid. Tå han kom till Säby, ingick han strax therpå ächtenskap med pigan nu qwarlämnade kära maka, hustru Margareta Pehrsdotter, med henne lefwat i ett Kiärt ächtenskap uti 48 åhr, och med henne aflat 6 barn, en Son död, och 3 Söner samt 2 döttrar lefwa. Alla beskedeliga folk i församlingen. Alla dagar warit frisk. Sidsta åhren warit med ålderdoms svaghet behäftadt. I 14 dagar legat till sängz. Blef alt mehr och mehr swagare. För 1 månad sedan begick herrens heliga nattward i kyrkian. Hade sundt förnuft in till slutet. Dödde den 1 Augustii stilla och sachtmodigt klåckan 3 efter middagen, tå han lefwat 81 åhr. Warit en stilla, gudfruchtig och saktmodig man."

mvhh Thomas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna