ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åby Mantalslängd 1729 s. 39  (läst 694 gånger)

2005-09-04, 10:38
läst 694 gånger

Birgitta Ohlsson

Vad står det i texten? Tycker det ser ut som om det står något om en Anders och 1 Aug Ögge men jag kan inte läsa hela och får inget sammanhang i texten?
 
Mvh
 
Birgitta
 

2005-09-04, 20:09
Svar #1

Birgitta Ohlsson

En bild till som jag skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig med.
 
Mvh
 
Birgitta
 

2005-09-05, 00:56
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
brukar och bebå
  • s af wanförad får jag det till.

 
Mvh Leif

2005-09-05, 18:56
Svar #3

Birgitta Ohlsson

Gårdarna som bilden gäller heter Tomboda nr:1 och nr:2. Den första gården, nr:1 ägdes 1727 till 7/24 av Olof Isaksson. 1728  ägdes Tomboda nr:1 av Isaks änka. Tomboda nr:2 av Olof Isaksson 7/24. Jag skulle kunna tänka mig att Isak var Olofs far. 1729 står Olof Isaksson fortfarande som ägare till nr: 2 men i marginalen finns noteringen från den första bilden jag la in. Jag tror nu att det endast är sista raden som är relevant och att det står dreng Ögge. 1730  tillhör Tomboda nr:1 Olof Isaksson 3/16, Tomboda nr:2 Ygge Eriksson dvs drengen Ögge/Ygge 7/24. Jag vet att Ygge Eriksson gifte sig med en Kerstin Olofsdotter. Kan detta innebära att svärsonen fick överta Olof Isakssons 7/24 i Tomboda och att svärfadern flyttade till Tomboda nr:1? 1732 står Tomboda nr:1 på Olof Isaksson 3/16, men Tomboda nr:2:s 7/24 verkar ha delats upp mellan Ygge Eriksson och Olof Isaksson, (bilden i detta inlägg). 1733 är ägarförhållandena återigen som de var 1730 alltså Tomboda nr:1 Olof Isaksson 3/16, Tomboda nr:2 Ygge Eriksson 7/24. Jag måste erkänna att jag inte vet vad vanförd betyder men kan det varit så att Ygge pga sjukdom inte klarade av att sköta gården 1730 utan fick hjälp med det av sin svärfar och att han året efter var så pass stark att han klarade sig själv igen?  
 
Mvh
 
Birgitta
 

2005-09-05, 23:13
Svar #4

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Birgitta!
 
I Din andra bild tycker jag mig kunna läsa brukar och besår åfwanförd, dvs den person som är uppförd på raden ovanför i längden brukar även den här aktuella hemmansdelen.
Att det i mantalslängden kan skifta med mantalsandelarna mellan åren verkar inte vara helt ovanligt. Ibland döljer sig komplicerade ägarbyten i flera led bakom och det kanske inte har varit helt klart för den som upprättat längden hur det egentligen förhåller sig.
Har Du möjlighet att kolla domböckerna under samma period kanske Du kan få lite mer grepp om hur de olika andelarna köptes och såldes.
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2005-09-06, 18:36
Svar #5

Birgitta Ohlsson

Hej Ylva
 
Tack för förklaringen. Det stämmer att Ygge Eriksson som står på raden ovanför både året innan och efter det som nämns i mantalslängden brukade hela 7/24 men att det just detta år delats av honom och (som jag tror) hans svärfar. Jag hade en tanke (innan texten blev tolkad) om att det kanske kunde betyda att Olof Isaksson som är det namn som nämns på samma rad som texten du tolkat även brukade Tombo nr:1 detta år och att detta var en notering om just det. Detta visade sig vara fel men man lär så länge man lever heter det ju. Nej tyvärr har jag inte tillgång till domböckerna för denna period. Det jag är ute efter är att försöka fastslå om Olof Isaksson var Ygge Erikssons svärfar eller inte. Kanske skulle en bouppteckning efter dem kunna hjälpa mig med det.  
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna