ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Virserum C:2 födde 1750 (p. 222) 185.41.73700  (läst 461 gånger)

2004-05-16, 22:09
läst 461 gånger

Per-Åke Svensson

Jag skulle vilja ha hjälp med namnen på platserna i bif bild


 
 
Min tolkning av texten är:
Per; Måns Jonssons och hustru Annika Jönsdotters barn i ??? född d. 20 September och döpt d. 23 ejusdem. Test. Jonas Salomonsson (?) i S...bo. Carl Jonsson i Åshult, ibid. Anders Jönsson i S... bo. Hustru Annika Nilsdotter i ???. Hustru Catarina Jönsdotter. Pigan Chierstin (?) Jönsdotter i Åshult. Pigan Maria Jönsdotter (ibidem?)

2004-05-16, 23:07
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:57
    • Visa profil
Ja, detta är inte så lättläst, men jag har tjuvläst tidigare i dag, då jag faktiskt diskuterade en yngre bror till Per Månsson med en annan forskare. Föräldrarna Måns Jonsson och Annika Jönsdotter bor i Kulla. Jonas Salomonsson bor i Grunkabo, Carl Jonsson (eller möjl. Jönsson) i Äshult, Anders Jönsson i Spinkekulla, Annika Nilsdotter i Kulla, Catharina Jönsdotter i Spinkekulla, Kerstin Jonsdotter i Äshult och Maria Jönsdotter i Virserum.

2004-05-17, 21:00
Svar #2

Per-Åke Svensson

Tack Bo, mina geografiska kunskaper om Virserumstrakten borde vara bättre. Platserna finns ju faktiskt kvar i dag allihopa, med busshållplatser, visar det sig när man söker på Google.
 
Intressant att du håller på med Måns Jonssons familj och att du funnit flera barn. Har du uppgifter du skulle vilja dela med dig av. Husförhörslängderna börjar ju inte förrän 1788. Måns och/eller Annika bör sannolikt finnas i födelseboken, men den är trögläst.
Mvh/Per-Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna