ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Traryd, GID 851.12.75100 och GID 851.12.75200  (läst 463 gånger)

2003-04-24, 12:46
läst 463 gånger

Hans Tåhlin

Läshjälp Genline Traryds sn
 
Jag är på jakt efter personer, som har befolkat Tärnhults by i Traryds sn i slutet på 1600- resp. början på 1700-talet. En bra väg att göra detta har visat sig vara att studera Dopboken för Traryd, där man dels kan finna, vilka från Tärnhult, som döpts, och deras föräldrar, dels vilka som varit faddrar och boende i Tärnhult. I Traryds sn från denna tid har man nämligen varit exemplarisk, när det gäller att föra in noteringarna på ett klart och redigt sätt.
 
Tyvärr är dock trots detta mina kunskaper i texttydning från den aktuella tiden otillräckliga, och jag undrar därför, om jag skulle kunna få lite läshjälp. I första hand gäller det ett par noteringar om vad som verkar vara en Fältwäbel i just Tärnhult. Inte bara ev. namn är intressant utan också övriga anmärkningar om den aktuella personen.
 
Tack på förhand för välvillig hjälp och med
 
Bästa hälsningar
 
Hans Tåhlin

2003-04-24, 13:08
Svar #1

Hans Tåhlin

Hej igen!
 
Jag borde ha sagt, att aktuella datum utgjordes av den 7/4 resp. 8/9 1701.
 
Beklagar utelämnandet av detta i förra inlägget!

2003-04-24, 13:52
Svar #2

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Hans!
 
Fältväbeln heter Gumme, inget efternamn inskrivet. Eftersom han är dopvittne står inte några andra anteckningar om honom.
 
Mvh//
Lotta

2003-04-24, 17:09
Svar #3

Hans Tåhlin

Hej Lotta och tack för din hjälp!
 
Som vanligt är du en räddande ängel!
 
Bästa hälsningar
 
Hans T.

2004-09-02, 20:58
Svar #4

Utloggad Leif Essefjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2022-02-16, 16:23
    • Visa profil
EJ LÄSKUNNIG ÖNSKAR HJÄLP.
 
I TRARYD?S husförhörslängd för åren 1852 - 1862 AI:10 sid 158. GID851.10.51000 finns familjen Jonas Larsson med hustru Christina Johannesdotter med barn under Rishult.  
För Jonas och Christina finns i kolumnerna Anmärkning och Ifrån något skrivet som jag inte kan läsa.
Skulle någon kunna tyda texten åt mig vore jag mycket tacksam

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna