ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Traryd, GID 851.12.71900 och GID 851.12.72000  (läst 1239 gånger)

2003-02-03, 20:24
läst 1239 gånger

Hans Tåhlin

Läshjälp Genline Traryds sn  
 
Av GID 851.12.71900 och GID 851.12.72000 framgår, att tre flickor Fattberg gifte sig på 1710-talet i Traryd enl. följande (alla döttrar till den då framlidne häradsskrivaren och gästgivaren Bengt Nilsson Fattberg, död 1713):  
 
- Christina 1713-06-07 med Jacob Branting  
- Margareta 1714-??-?? med Sven Wahrman  
- Maria 1717-10-20 med Rusthållarn Anders ????  
 
Finns det någon vänlig själ, som skulle kunna hjälpa mig att tyda dels vilket datum Margareta gifte sig, dels vem Maria gifte sig med, skulle jag vara mycket tacksam.  
 
Alla tre vigslarna finns i KGF:s databas, men flickornas efternamn har tyvärr tytts helt fel. Sålunda kallas Christina Fattberg för Tallbergh och Margareta liksom Maria Fattberg för Fahlberg. Givetvis blir det med en sådan tydning nästan omöjligt att hitta dem i databasen vid en sökning på efternamn - man får därför forma söknamn med lite egen fantasi. Jag har emellertid också kunnat konstatera på annat sätt, att namnen på två av männen, Jakob Branting resp. Sven Wahrman tydligen har uppfattats helt korrekt.

2003-02-06, 12:06
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Det var ett tag sedan jag kollade i Traryd men när jag gick ut på Genlines bild på Traryd C:1, vigselboken 1710-talet, fick jag mer eller mindre en chock. Så mörk är inte ens mikrofilmen jag använt mig av - det är under all kritik att de lägger ut en sådan dålig bild. Originalet i Vadstena är dessutom helt läsbart. Förhoppningsvis kommer SVAR/riksarkivet med en bättre digitaliserad version i framtiden.
 
I alla fall.  Jag läser följande:
1713:
d. 7 Junij wigdes Monsr Jacob Branting med J. Christina Fattbergh
 
1714:
d 26 [?, ska stå. Sept. LänsManen -  enligt notering jag tidigare gjort!] Sven Wahrman, Jungf.
Margareta Fattbergh brudefolck
 
1717:
d 20 Octob: Wigdes Fältwäblen Anders Kurgård med Jung-
fru Maria Fattberg utj Traheryd, brukandes
sin egen Brudeskrud
 
ytterligare en dotter Fattberg:
1705 i Traryd:
Magnus Torlijn medh Britta Bengtzdotter Fattberg i Traherydh , vigda 15/10 1705
 
en mons. Nils Fattbergh var fadder 1711 23/11 i Traryd k:a
gästgivaren Bengt (Nilsson) Fattberg ohh Annika (även Anna - dessa används synonymt som samma namn under denna tid!) i Traryds by hade barn döpta i Traryd k:a )(möjl. flera då jag enbart skummat födelseboken):
Maria född 8/4 1693,  döpt 9/4 1693
Nils född 1695, döpt 13/11 1695 (modern kallas Anna)
Sara född 1698, döpt 20/3 1698 (moder: Anna)
 
Har för mig att jag sett att Bengt Nilsson Fattberg är bror till Nils Nilsson i Markaryd (Markaryds-nisse) som var son till Nils Jacobsson i Markaryd, men är ytterst osäker då jag inte finner något belägg för detta nu. Ha det i åtankarna i alla fall.  
 
mvh Niclas R.

2003-02-07, 07:58
Svar #2

Hans Tåhlin

Hej Niclas!
 
Tack för din läshjälp, som - såsom vanligt - var av prima kvalit?.
 
Jag har lyckats följa såväl Jacob Branting som Sven Wahrman, när det gäller deras vidare öden och äventyr. Däremot har detta hittills inte lyckats betr. Anders Kurman. Bland dagens diskussionsämnen i Anbytarforum finns även ett om yrket eller befattningen Fältväbel, och jag undrar nu, om du Niclas eller någon annan har sådant militär-material till hands, att det går att kolla, om Anders verkligen hette Kurman, och vilket regemente han tjänstgjorde vid.

2003-02-09, 10:25
Svar #3

Hans Tåhlin

Tyvärr gav jag Anders Kurgård det felaktiga efternamnet Kurman i mitt förra inlägg, vilket livligt beklagas.  
 
Ibland har man lite för bråttom.

2005-10-15, 23:15
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ovannämnde häradsskrivaren Bengt Fattbergs  vigsel:
Göteryd LI:1, s 178; år 1682:
15 oct: Häradzskrifwaren wällb:de Bengdt Nilsson brudg  1 dlr 16 öre

2021-03-26, 14:27
Svar #5

Utloggad Per Anders Dencker

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-11-11, 11:51
    • Visa profil
Hej...Jag noterar att jag är lite sen på bollen, att tråden är gammal, men jag är intresserad av den eventuella koppling mellan Bengt Nilsson Fattberg & Nils Nilsson d.ä. (Markaryds-Nisse) & Nils Nilsson d.y., som Niclas Rosenbalck nämner i slutet av inlägget, där en "Nils Fattberg" nämns som dopvittne. Finns det fortfarande någon, som läser denna tråd & som har vidare information i ärendet? Bengt Nilsson Fattberg (Gästgivare i Traryd) är min anas mf ff & jag skulle gärna koppla gästgivarna Nilsson till släktträdet. :) Vänligen/P.A. Dencker...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna