ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Södra Unnaryd Vigsel B:1, GID 1140.22.19800  (läst 558 gånger)

2005-02-04, 19:37
läst 558 gånger

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Hej  
Jag skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig att tolka mina frågetecken i texten nedan. Kontrollera också gärna att jag har tolkat rätt.'
 


 
 
Den 22 Maji utfärdades lysning för soldaten för Yås rote här i församlingen Hans Rask försedd med Compagniechefens, Hr(?) Capitaine Liljehöks  lysnings bevis (?) och soldataänkan Anna Christina Persdotter på Sotåsen. Änkan har i förra giftet med soldaten Åberg, som stupat i Finska kriget, aflat 1 dotter hwilken (?) stjuffadren (?), Hans Rask förbundit sig föda och kläda till hon bilr så gammal att hon sjelf kan förhwärfwa (?) sig födan, och har dessutom (?) utfäst sig att gifwa denna sin stjufdotter i  ? ? ? ? (resten lyckas jag inte tyda)

2005-02-05, 09:35
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
.... i fäderne(arv) 3 riksdaler 16 skillingar, så att i så fattigt bo ej bättre förmoner för henne kunnat wäntas.
 
.. Lysnings remiss ??

2005-02-05, 10:58
Svar #2

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil

2005-02-06, 19:01
Svar #3

Eva Leksell

Lysnings Permis kanske det kan stå (om man antar att nedstapeln inte syns). Soldater måste ju ha tillstånd av sitt befäl för att gifta sig och permis på franska betyder just tillstånd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna