ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Södra Unnaryd, dödbok C:3, 1140.26.7200  (läst 754 gånger)

2004-08-01, 16:56
läst 754 gånger

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
En dotter till en av mina anor i Södra Unnaryd lär ha försvunnit på ett mystiskt sätt den 11 januari 1803, bara 10 dagar gammal. Denna historia har jag hört berättad i släkten när jag var liten (på 60-talet). Nu när jag har tillgång till Genline har jag letat upp henne i dödboken men jag har svårt att tyda vad där står.

Flickan hette Helena Andersdotter och bodde i soldattorpet på Hofgård. Sen tror jag mig tyda att hon försvann kl. halv ett om morgonen (detta stämmer också med noteringar jag fått från släktingar) men jag kan inte tyda vad som står på andra raden om hennes försvinnande. Inte heller ser jag vad det står under kolumnen sjukdom längst till höger.  
Finns det någon där ute som kan tyda vad där står så skulle jag vara jättetacksam.
 
Soliga Hälsningar
Neta Hedberg

2004-08-01, 17:24
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Inget mystiskt försvinnande!
 
...förqwafd af modern i sömnen...
 
Om detta fenomen finns en särskild diskussion.

2004-08-01, 18:18
Svar #2

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Tack Anders för jättesnabbt svar!  
Nu blir det alltså min uppgift att berätta för de mina att historien om det försvunna barnet inte var sann...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna