ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldaten Johan Vulkan/Johannes Jönsson Födt i Småland 23 Dec 1798, men hvor?  (läst 644 gånger)

2005-08-23, 12:48
läst 644 gånger

Torben Sørensen

Jeg søger efter fødested for soldaten Johan Vulkan, som er født 23 Dec 1798 som Johannes Jönsson.
 
Han bor det meste af sin tid i Skåne og dør i Södervidinge. Her står fødested i Hfl blot nævt som Småland. Jeg har fulgt ham tilbage til Stora Harrie og Västra Karaby.
 
I Stora Harrie finder jeg en uttflytningsattest, hvor jeg mener, der står född i Dyarum, men dette sted findes tilsyneladende ikke
 

 
I Västra Karaby finder jeg også en uttflytningsattest fra hans fødested. Her mener jeg der står Byarum, men når jeg så slår op i Byarum, finder jeg ikke hans fødsel
 

 
Al hjælp modtages med tak
 
Torben Sørensen Danmark

2005-08-23, 14:42
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej Torben,
 
Jag får det också till Byarum, men som du skriver så finns han inte med i födelseboken. Däremot verkar det ju som om han bodde i Byarum i mars 1814 (enligt flyttattesten), så du kanske hittar honom i husförhörslängden då. Tyvärr saknas utflyttningsboken för de här åren, så du får leta igenom hela husförhörslängden. Sedan kanske du kan följa honom bakåt och se om det står någon annan uppgift om var han föddes.

2005-08-23, 14:47
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det står Byarum på bägge ställena, och eftersom han får en attest 1814 från Byarum, så bör han finnas i husförhörslängden där det året.
 
Jag skulle ju börja med att följa upp Johannes, född 1798 15/12 i Krängshult, son till Jöns Andersson och hans hustru Ingeborg Eriksdotter, för det är inte ovanligt att födelsedatum förvanskas mer eller mindre.

2005-08-23, 14:53
Svar #3

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Var också inne på att det stod Johannes i födelsenotisen den 15/12 1798, men när jag tittade i husförhörslängden under Krängshult så stod det dotter Johanna, så om inte prästen skrivit helt fel så är det nog inte rätt person.

2005-08-24, 08:43
Svar #4

Torben Sørensen

Hej Carin og Elisabeth,
 
Tak for hjælpen!  
 
Jeg havde også set Johanna, som blev født 15 Dec 1798, men som Carin skriver, står hun som dotter i Hfl.
 
Nå, jeg må i gang med Husforhörslängderne og se om jeg kan finde min Johannes Jönsson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna