ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryssby (H) C:4 s.297  (läst 437 gånger)

2004-10-11, 20:07
läst 437 gånger

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Lade in inlägget under fel rubrik så jag lägger in det på nytt på rätt ställe.  
 
Jag skulle behöva lite hjälp med att tyda texten på bilden. Vad jag ser står är:  
 
Sven Peter oäkta. Son av pigan Maja Eriksdotter vid Brogården som fader angifes drängen Sven Pärsson i Slakmöre? För barnets ? - ? Båtsman Pär Brun? vid kyrkan, skräddaredrängen Pär Jonsson ? Cajsa? Nilsdotter vid kyrkan pigan Ingrid Olsdotter på Knapegården. Vill även passa på att fråga om någon känner till Maja Eriksdotters och Pär Svenssons föräldrar?  
 
Mvh  
 
Birgitta  
 

2004-10-12, 00:47
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Birgitta,
 
Swen Peter, oäkta,  8, 11, 26
Son af Pigan Maja Pers dotter vid Brogården som angifwer drängen Swen Pärsson i Slakmöre för Barnets Far - Testes: Båtsman Pär Braa wid kyrkan, Skräddare drängen Pär Jonsson, Hustru Cajsa Nils dotter vid kyrkan, pigan Ingrid Ols dotter på Knapegården.

2004-10-12, 21:07
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Hej Jan
 
Tack så mycket för hjälpen. Jag försökte hitta uppgifter om paret fick några fler barn men kunde inte hitta fler. Kollade även om paret gifte sig men vigselböckerna för den aktuella tiden finns inte med i födelseböckerna så de har jag fått beställa. Jag skall titta lite i hfl om jag kan hitta dem där eller om de kanske liksom sonen Swen Peter hamnade i Räpplinge.
 
Mvh
 
Birgitta

2004-10-12, 22:11
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Birgitta,
 
Braa-torpet finns fortfarande kvar vid kyrkan. Det ligger precis mitt över vägen där jag bor.

2004-10-13, 20:30
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Hej Jan
 
Vad kul att torpet finns kvar det skall jag tänka på nästa gång jag åker förbi. Hfl som jag hade AI:1 och A:2 räckte inte till för att hitta Maja Ericsdotter eller Swen Pärsson eftersom de tog slut 1794. Får beställa nästa hfl i serien också då. Såg nu att du skrivit Maja Pärsdotter i din tydning av texten men visst står det väl Ericsdotter? Jag tycker det ser likadant ut som namnet på pigan i raden ovanför, Walborg Ericsdotter eller ser jag fel.? Hittade senare en notis om tvillingarna Jonas och Nils som föddes 13 nov 1798 Ryssby C:4 sid 330. Modern heter även här Maja Ericsdotter och är från Brogården men fadern heter Eric Pärsson, kan det vara ett skrivfel av prästen eller är det inte rätt par??
 
Mvh
 
Birgitta

2004-10-13, 21:17
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Birgitta,
 
Du har givetvis rätt, det var en liten lapsus av mig. Jag bjuder på den

2004-10-14, 20:29
Svar #6

Birgitta Ohlsson

Jan
 
Ok, det var bara kul att jag för en gångs skull kunde läsa vad som stod;-)
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna